آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, June 15, 2014

حضور زنان در دور دوم چگونه است؟

قرار است روز شنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شود. در این شب و روز امنیت در پایتخت شدیدا گرفته شده است و مسایل و تهدیدات امنیتی و امور استخباراتی هنوز جریان دارند. نیروهای امنیتی درصدد هستند که این امنیت را تا روز انتخابات حفظ کنند. قرنطین شدن آرا و نبود اوراق رای دهی از مسایل چالش زا در دور اول انتخابات بود. آیا کمیسیون انتخابات این مسایل را در دور دوم مدنظر گرفته است؟


خانم کیانی در گفتگو با برنامه سرزمین من در رابطه با نقش زنان در دور دوم انتخابات ابراز داشت: در دور اول انتخابات حضور زنان پر رنگ بود، اما در برخی مناطق امن با کمبود اوراق رای دهی مواجه شدند و نتوانستند نماینده دلخواه خود را انتخاب کنند. به همین خاطر از این روند دلسرد شدند و تصور می شود که حضور مردم و بخصوص زنان در دور دوم نسبت به دور اول کمرنگتر باشد.

این عضو نهادهای مدنی افزود: در هر کشوری تقلب وجود دارد. باوجوداینکه کمیسیون انتخابات تنها تجربه سه دور انتخابات را داشتند تقلب گسترده ای مطرح نبود. والی صاحبانی داریم که تبلیغات مستقیم دارند و مردم را به خشونت دعوت می کنند که اگر به فلان تیم رای ندهند، کشور به بحران می رود. معلوم می شود آن تیم یا والی صاحبی که مردم را به بحران دعوت می کند، در بحران دست داشتند.

وی ادامه داد: خوبی که دور اول انتخابات داشت، نامزدان شورای ولایتی بود. نامزدان زنان را تشویق می کردند که در این پروسه سرنوشت ساز شرکت کنند و به رییس جمهور دلخواه خود رای دهند. امیدواریم به زنان ذهنیت دهیم تا سهم فعالی در انتخابات داشته باشند. نیروهای امنیتی توانستند به دشمنان قسم خورده افغانستان نشان دهند که می توانند در پروسه سرنوشت ساز به نحو احسن تدابیر امنیتی بگیرند.

کیانی تصریح کرد: در کمیسیون انتخابات کسانی که در راس هستند و دست بالایی دارند تقلب می کنند و رده های پایین هیچ وقت این کار را نمی کنند. قانون می گوید که باید به نزدیک ترین جا به کمیسیون انتخابات که با کمبود اوراق رای دهی مواجه شد، رسیدگی صورت گیرد، اما رییس کمیسیون انتخابات در ولایت بغلان در نزدیک ترین جای کمیسیون، از جایش بلند نمی شد و مردم به فریاد رسیده بودند.

وی اضافه کرد: در ولایت بغلان در دو ولسوالی امکان زیادی برای تقلب وجود دارد. ولسوالی برکه و ولسوالی دوشی که از منطقه های دره نشین است. افرادی که برای تیم خاص کار می کنند، نفرات خود را جابه جا کردند. حتی دو روز قبل یکی از تیمهایی که در آنجا تبلیغات می کرد، پیش روی مردم تیم دیگری را روان کرده بودند تا مردم را لت و کوب کنند و نگذارند که از حق مدنی شان دفاع کنند. اینها تیکه دارانی هستند که در سطح رهبری قرار دارند.
کیانی گفت: ما تیمی می خواهیم که همه مردم خود را در آن ببینند.
شبکه اطلاع رسانی
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: