آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, June 15, 2014

تعیین درصدی، مشارکت زنان را محدود می سازد

گاه گاه شنیده می شود که در افغانستان خشونت و بی عدالتی علیه زنان انجام می شود. اکثریت زنان هنوز از حقوق ابتدایی خود برخوردار نیستند و حتی از حقوق اسلامی آگاهی ندارند. دولت جدید برای بهبود وضعیت زنان فکری کرده است؟ چه برنامه هایی را در برنامه ی خود برای تامین عدالت و جلوگیری از خشونت برای آنان در نظر گرفته است؟

آزیتا رفعت مسوول بخش مطبوعاتی تیم تحول و تداوم به رهبری داکتر اشرف غنی احمدزی در برنامه ارگ 93 گفت: زنان به عنوان شهروند دارای تمامی حقوقی هستند که در قانون اساسی برای آنان در نظر گرفته شده است پس باید در تامین حقوق آن ها اولویت ها را بر اساس واقعیات و حقایق جامعه در نظر بگیریم. در برنامه ی ما 5 اولویت مشخص برای زنان وجود دارد زیرا در طول سال های متمادی این قشر از متضررترین قشرها بوده است. این 5 مورد شامل مشارکت، صحت، تحصیل، حقوق مدنی و مصونیت زنان است.

وی افزود: در بخش آموزش تمرکز ما روی زنان خانه دار، دخترانی که به مکتب می روند و زنانی که به تحصیلات عالی مشغول هستند، می باشد. دوم، حقوق مدنی زنان است. با وجود این که در قانون صریحاً زنان را دارای حقوق شهروندی همانند مردان می داند ولی در اکثر مواقع برخورد جنسیتی با آنان می شود به طور مثال حقوق مالکیت زنان همواره زیر پای گذاشته می شود. در بخش مشارکت نیز نیاز است که زنان در حوزه ی فکری و اجتماعی مستقل و آزاد باشند تا در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی قدم بردارند و موثر عمل کنند.

به باور رفعت، 25 درصد جایگاه شورای ولایتی برای زنان درصد کمی است و قانون حداقل ها را در نظر گرفته است. زمانی می توانیم ادعای دستاورد کنیم که بتوانیم این درصد را افزایش بدهیم. باید زمینه ی مناسب برای حضور زنان تحصیلکرده و آگاه و مشارکت آنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی توسط دولت فراهم شود.

مسوول بخش مطبوعاتی تیم تحول و تداوم اظهار داشت: درصدی ها مشارکت زنان را محدود می سازد. باورمندی ما بر اساس اصل مشارکت، شایسته سالاری و قانون مندی است تا زنان بیشتری بتوانند در عرصه های مختلف فعالیت نمایند.
جای تاسف است که در گردهمایی داکتر عبدالله در دایکندی، جناب محقق به عنوان یک جهادگر و معاونت احتمالی ریاست جمهوری به شخص دیگر توهین می کند. مردم باید در نظر داشته باشند در اسلام، توهین یک پدیده ی نادرست است و میزان تعهد وی را نسبت به مسایل نشان می دهد.

آزیتا رفعت تصریح کرد: وزارت زنان به عنوان یک وزارت پالسی ساز هیچ گاه نتوانسته با سایر نهادها هماهنگی داشته باشد تا بودجه ی تخصیص یافته را عملیاتی نماید. بنابراین باید صلاحیت وزارت زنان و بودجه ی آنان افزایش یابد.

وی به عنوان عضو ستاد تیم تحول و تداوم، متعهد شد که زن در دولت آ ینده مانند مرد دارای حقوق مساوی خواهد بود و همچنین یادآوری کرد زن قبل از همسر و مادر بودن یک انسان است و باید از حقوق انسانی و حقوق اسلامی خود برخوردار باشد.
شبکه اطلاع رسانی افغانستان
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: