آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 20, 2014

خامنه‌ای: برابری زن و مرد کاملا غلط است

خامنه‌ای نه تنها برابری زن و مرد را کاملا غلط نامید، بلکه تاکید کرد محدودیت ورود زنان به رشته‌های دانشگاهی ضدعدالت نیست.سیدعلی خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی ایران صبح شنبه ۳۰ فروردین در جریان دیدار با عده‌ای از زنان که سایت وی آنان را «نخبه و فرهیخته» نامیده، گفت که ضروری است تا یک مرکز عالی فرا قوه‌ای برای تدوین راه‌بردی صحیح در قبال مساله «زن» تشکیل شود.
وی لازمه دست‌یابی به چنین راه‌بردی را پرهیز کامل از مرجعیت دادن به تفکرات «غلط، کلیشه‌ای و متحجر» غربی در امور زنان و تکیه بر متون و معارف ناب اسلامی دانست.
خامنه‌ای با ذکر این‌که «هرکس اگر مساله زن را جدا از مساله خانواده مورد بررسی قرار دهد، در فهم مساله و تشخیص علاج آن، دچار اختلال می‌شود»، گفت: «اگر می خواهیم نگاه ما به مساله زن، سالم، منطقی، دقیق و راهگشا باشد باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملاً فاصله بگیریم».
رهبر نظام جمهوری اسلامی «برابری جنسی زن و مرد» را از جمله حرف‌های کاملاً غلط غرب خواند و اضافه کرد: «برابری همیشه به معنای عدالت نیست، عدالت همیشه حق است، اما برابری گاه حق است و گاه باطل».
وی همچنین گفت: «با کدام منطق باید زنان، که خداوند آنان را از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ویژه ای از زندگی آفریده است در عرصه هایی وارد کنیم که آنها را دچار رنج و سختی می‌کند؟»
خامنه‌ای با اشاره به محدودیت تحصیل زنان در برخی رشته‌های دانشگاهی، گفت: «اگر در این مساله تفاوتی هم باشد ضدعدالت نیست چرا که نباید رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود».
در سال‌های اخیر، سیاست‌ محروم کردن دختران از تحصیل در برخی رشته‌های دانشگاهی، کاهش سهمیه آن‌ها در کنکور و سیاست‌های تبعیض آمیز دیگری توسط مسوولان نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته شده‌اند.
دی‌ماه گذشته علیرضا ‌علی‌احمدی رییس کمیسیون تدوین الگوی سبک زندگی اسلامی‌ـ‌ایرانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه‌ای، با حمله به مدرنیته و زندگی شهری، گفت که تجملات این فرهنگ باعث اسراف و تبذیر می‌شود و در نتیجه زن و مرد هر دو مجبور می‌شوند کار کنند.
وی که سابقه تصدی مقام وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی را در کارنامه دارد پیشنهاد داد که دوران تحصیل دختران به جای ۱۲ سال به ۱۰ سال کاهش یابد تا بتوانند ازدواج کنند و «کار اصلی آن‌ها خانواده، فرزند و پرداختن به آن مسائلی باشد که روز قیامت باید به آن پاسخ‌گو باشند».
این عضو شورای انقلاب فرهنگی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داشتن شغل را برای زنان بدون مانع دانست اما گفت که شغل جزو اولویت‌های زندگی ما برای خانم‌ها نیست «بلکه بانوان ما باید بتوانند کانون گرم خانواده را شکل دهند و فرزندی تربیت کنند که اعمالش برای پدر و مادرش باقیات الصالحات باشد و موجبات رضای الهی را فراهم کند».
لازم به ذکر است که مساله مقابله با کاهش جمعیت، در سال‌های اخیر با فرمان رهبر جمهوری اسلامی در دستور کار مسوولین نظام قرار گرفته است.
خامنه‌ای در جلسه‌ای که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آن حضور داشتند، «دستور جدی» برای عدم ارائه کمک مالی به روش‌های جلوگیری از کاهش جمعیت داده است.
سال ۱۳۸۹ محمود احمدی‌نژاد رییس دولت وقت جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران، گفت ایران قابلیت جمعیتی معادل ۱۵۰ میلیون نفر را دارد و افزود که داشتن یک یا دو فرزند سیاستی غربی است. آبان‌ماه ۱۳۹۲ نیز علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در پیامی که به همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» در شهر قم فرستاد، اظهار کرد: «ما دست کم را گرفتیم که گفتیم ۱۵۰ میلیون، بیشتر هم می‌شود».
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته موضع‌گیری سابق خود را مبنی بر تایید سیاست کاهش جمعیت اشتباه خوانده و گفته بود: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسوولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد».
در پی طرح سیاست‌های جدید برای تشویق به افزایش جمعیت، جراحی‌های پیش‌گیری از بارداری از چرخه عمومی ارائه خدمات حذف شد، واحد درسی «تنظیم خانواده» در دانشگاه‌ها که پیشنهاد شده بود با «شکوه همسرداری» جابه‌جا شود، جای خود را به واحد «دانش خانواده» داد و سال گذشته نیز شهروندهای پایتخت شاهد بیل‌بوردهای بحث‌برانگیز «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» به جای «پسر یا دختر، دو بچه کافی‌ست» بودند.
 
 
 
 
 

No comments: