آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, November 5, 2013

یک مرد موهای همسرش را درهرات تراشید

شاه پور صابر، هراتمسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات می گویند، نبودن حاکمیت دولتی در بعضی مناطق بیرون از شهر،خشونت علیه زنان را افزایش داده است

این نگرانی ها بعد از آن مطرح می گردد که اخیراً یک مرد جوان مو های سر همسر 18 ساله اش به وسیله تیغ ریش تراشیده و  خود از محل فرار کرده است.
این خانم هجده ساله کوکی نام دارد که یک ماه قبل شوهرش مو های سرش را به وسیله تیغ ریش تراشیده است.
کوکی باشندهء ولسوالی پشتون زرغون در فاصله تقریباً شصت کیلومتری شرق شهر هرات است و بیش از سه سال از زنده گی زناشویی او نمی گذرد.
این زن جوان از وضعیت کنونی اش سخت رنج می کشد و دیگر نمی خواهد با شوهرش زنده گی کند.
کوکی هجده ساله ادعا می کند که شوهرش موی های سرش را به جلوی چشمان مادر و برادر خود تراشیده، اما آنان کدام کاری را که بتواند مانع این موضوع گردد، انجام نداده اند.
این زن جوان افغان به خاطر افزایش خشونت های خانواده گی یگانه پسر یک ساله خود را ترک کرده، حالا در خانه پدرش زنده گی می کند.
او می گوید در طول دوران زنده گی مشترک خود خدمات زیاد را به اعضای خانواده شوهرش انجام داده، ولی این مسایل نتوانست خشونت ها علیهء او را کاهش دهد.
محمد حسین کریمی څارنوال ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات گفت بعد از عرایض از سوی پدر کوکی، آنان دوسیه اش را تکمیل و غرض رسیده گی بیشتر به څارنوال استیناف ولایت هرات ارسال کرده اند.
این مشکلات در حالی مطرح می گردد که سید عبداالقادر رحیمی رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات می گوید، زنده گی زنان در بعضی از ولسوالی های این ولایت با خشونت همراه است.
آقای رحیمی می گوید، نبودن حاکمیت دولتی در بعضی مناطق این ولایت، ساحه کاری شان را محدود کرده است و افراد زورمند، جنگ سالاران و در بعضی اوقات افراد عادی که از حمایت جنگسالاران و زورمندان برخوردارند، بالای زنان خشونت می کنند.
در حال حاضر زنان در ولایت هرات با خشونت مختلف دست و پنجه نرم می کنند که از همه مهم ترمی توان به خود سوزی زنان در این ولایت اشاره کرد.
در این اواخر خشونت ها علیهء زنان در ولسوالی های این ولایت افزایش یافته است به حدی که در دو سال اخیر دوتن از باشنده گان ولسوالی های ادرسکن و اوبه ولایت هرات زنان شان را سربریده و از محل فرار کرده اند.
اما داستان زنده گی کوکی خیلی پیچیده تر از زنان دیگر است که قربانی خشونت های خانواده گی در افغانستان می شوند.
کوکی قربانی ازدواج دوم پدر خود شد، چون پدرش او را به بهای زن دوم خود عروس کرد و در عوض با خواهر شوهر کوکی، عروسی کرده است.
حالابا این وضعیت تنها کوکی و شوهرش از یکدیگر جدا نیستند، بلکه این مشکلات سبب شده است تا مشکلات خانواده گی میان پدر کوکی و زن دوم آن هم ایجاد شود.آزادی

 
 
 
 
 

No comments: