آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, October 11, 2013

قیام خاموش زنان عربستان علیه سنت ها وقانون حاکم

موضوع رانندگی زنان در روز ۲۶ اکتبر را نخستین بار"لجین الهذلول" یک دختر دانشجوی عربستانی مطرح کرد. وی با به راه انداختن کمپینی در صفحه شخصی خود در یک پایگاه اجتماعی در اینترنت، از زنان و دختران عربستان خواسته که در تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان) با خودرو در شهرهای این کشور رانندگی کنند. ...




اخبار روز- بعد از تولید فیلم "وجده" به کارگردانی هیفاء المنصور و عبوراز سنت و قانون ممنوعیت فعالیت زنان در این عرصه، این بار زنان عربستان قصد دارند قانون ممنوعیت رانندگی در این کشور را به چالش بکشند.
تا زمانی که هیفاء المنصور کارگردانی فیلم "وجده" را به پایان نرسانده بود، کسی باور نمی کرد که به این زودی ها زنی بتواند در خاک عربستان سعودی آنجا که سختگیرانه ترین قوانین برای حضور زنان در مجامع عمومی حاکم است فیلم بسازد. هیفاء المنصور با استفاده از همه شگردها فیلم خود را در خیابان های پر جنب وجوش عربستان ساخت و ممنوعیت رایج سنتی و قانونی در این کشور را پشت سرگذاشت. المنصور با پرداختن به داستان زندگی خود در چهره دختر ده ساله ای به نام "وجده" دست نسل جوان عربستان را گرفت و همراه خود از خط ممنوعه برای زنان عبورکرد." وجده" دختری
 
 ده ساله است که قصد دارد با خرید یک دوچرخه سنت های عربستان سعودی را به چالش بکشد. زمانی که با او مخالفت می کنند، آخرین شانس را در مسابقه قرائت قرآن مدرسه اش می بیند و با برنده شدن جایزه نقدی اول آن سعی در رسیدن به آرزویش دارد.
اگر وجده
۱۰ ساله در صحنه سینما و سوار بر دوچرخه، محدودیت ها علیه زنان در عربستان را به تصویر می کشد و برابر سنت حاکم شیوخ بنیاد گرا قیام می کند، بخشی از فعالان زن عربستان قصد دارند با نشستن بر پشت فرمان ماشین و شکستن سنت ممنوعیت رانندگی زنان، علیه مردسالاری عریان حاکم قیام کنند. به نوشته روزنامه آلمانی "اشترن" بخشی از فعالان زن سعودی تصمیم کرفته اند که در روز ۲۶ اکتبر پشت فرمان ماشین بنشینند و در خیابانها رانندگی کنند. فعلا معلوم نیست که این زنان روز ۲۶ اکتبرتا چه اندازه بتوانند از موانعی که پیش رو دارند، عبور کنند اما پاسخ شیخ صالح بن الحیدن یکی از مخالفان سرسخت برابرحقوقی زنان از همین حالا روشن است. او به روزنامه سعودی سبق گفته است: "رانندگی سلامتی زنان و نوزادان آنها را به خطر می اندازد!" شیخ صالح بن الحیدن این حکم خود را با دلیل علمی مزین کرده و افزوده است: "وضعیت بدن در هنگام رانندگی و فشار بر "لگن" به تخمدان زنان آسیب می رساند."
موضوع رانندگی زنان در روز
۲۶ اکتبر را نخستین بار"لجین الهذلول" یک دختر دانشجوی عربستانی مطرح کرد. وی با به راه انداختن کمپینی در صفحه شخصی خود در یک پایگاه اجتماعی در اینترنت، از زنان و دختران عربستان خواسته که در تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان) با خودرو در شهرهای این کشور رانندگی کنند.
هم عزم زنان به "قیام" و رانندگی در روز معین و هم پاسخ شیخ سعودی ، هر دو سمبل جامعه عربستان سعودی هستند. در این نمونه ها تلاش برای عبور از خطوط ممنوعه و مقاومت سرسختانه شیوخ حاکم در برابر کوچکترین مطالبات زنان با توسل به همه ابزارها بازتاب دارد. با این نمونه ها می توان تصور کرد که دیوار نابرابری جنسیتی در میان اقشار پایین جامعه در عربستان سعودی سرزمین طلای سیاه و دوست دیرین آمریکا تا چه اندازه بلند و قطور است.  
 
 
 
 

No comments: