آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, October 2, 2013

عملکرد رسانه ي درکانادا چگونه است؟

بخش سوم (صباح )
پیدایش انواع رسانه‌های نوین، شیوه اطلاع رسانی را دگرگون کرده است. به طوری که رسانه در میان رویداد و مردم، مسیری مجازی ایجاد کرده و در مدل‌های رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی که بر خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی، وبلاگ‌ها و سایت‌های نسبتا معتبر دلالت دارد، ساز و کار خاصی برای امر اطلاع رسانی و اطلاع‌یابی تعریف کرده است.
 

رسانه یا Media به معنی رساندن است.
انسان و حیوان توسط برخی از اعضای وجودی خود قادرند تا تغییرات محیط اطراف خود را متوجه شود و سپس تصمیم لازم را بگیرند که این اعضاء عبارتند از چشم، بینی، گوش، دماغ، پوست به هر یک از این اعضاء رسانه یا به انگلیسی: Media)‏ میگویند.هر ابزاری که موجب تاثیر در اعضای چشم، بینی، گوش، دماغ، پوست انسان یا حیوان گردد 'ابزار رسانه' شناخته می شود.
برخی از ابزارهای رسانه:
عکس
تلویزیون
اینترنت
رادیو
کتاب
روزنامه
سینما و فیلم
برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تلویزیون گسترده‌ترین و کم تخصصی‌ترین رسانه است، که می‌تواند این نیازهای چهارگانه را ارضا کند. رادیو نیز دارای همین کار کرد است. در مقابل، کتاب به عنوان امری که در اصل به نیازهای هویت شخصی پاسخ می‌دهد، روزنامه‌ها به عنوان وسیلهٔ ارضای نیازهای اطلاعاتی، و سینما به عنوان وسیله‌ای برای ارضای نیاز سرگرمی عمل می‌کنند.
رسانه از تمدن‌های جدید بوجود آمده‌ و مورد توجه است. عمومۀ اينان رارسانه ميگويند: روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، سي دي ، ویدئو و... می‌باشد.
رسانه‌ها بستر و مجاری طبیعی تهیه و توزیع اطلاعات در جامعه برای شهروندان هستند و موجب می‌شوند که نیروهای اجتماعی ضمن وقوف و آگاهی به حقوق خویش، سهم خود را از قدرت طلب نمایند.
پیدایش انواع رسانه‌های نوین، شیوه اطلاع رسانی را دگرگون کرده است. به طوری که رسانه در میان رویداد و مردم، مسیری مجازی ایجاد کرده و در مدل‌های رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی که بر خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی، وبلاگ‌ها و سایت‌های نسبتا معتبر دلالت دارد، ساز و کار خاصی برای امر اطلاع رسانی و اطلاع‌یابی تعریف کرده است. پیدایش و توسعه رسانه‌های غیر رسمی یا نیمه رسمی جهانی با عنوان وبلاگ نیز که روزانه بر تعداد آن ها افزوده می‌شود، تاثیر بسزایی بر امر اطلاع رسانی در مدل‌های جدید با محوریت کاربر دارد. این مسئله حجم محتوای تولید شده را در جهان تا حد زیادی افزایش می‌دهد، از سویی دیگر میزان مشارکت اجتماعی کاربران را بیشتر کرده و به موازات آن آگاهی روزآمد کاربران را نیز ارتقاء می‌بخشد. در نتیجه ورود به عصر جامعه اطلاعاتی و تولد و گسترش رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی، مرز میان رویداد و مردم را باریک‌تر از قبل معرفی کرده است.
رسانه‌های شنیداری:رادیو، نوار شنیداری(حلقه‌ای، کست، ‌سی‌دی)،‌ صفحه،‌ رادیو،‌ تلفون و کارت شنیداری. امروزکمتر کسی است که به نقش رادیو در شکل‌دهی به افکار عمومی و تقابل رسانه‌ای میان کشورها و جمعیت‌های سیاسی واقف نباشد برخی صاحب نظران تا آنجا پیش رفته‌اند که یکی از دلایل فروپاشی بلوک شرق و شوروی سابق را فعالیت رادیو آزادی دانسته‌اند.
روزنامه رسانه ای است که به صورت روزانه جدیدترین اخبار و اطلاعات را در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی و اقتصادی به اقشار مختلف جامعه ارائه می دهند. همواره روزنامه ها به صورت مکتوب منتشر می شوند و این مکتوب بودن آثار مثبت و منفی فراوانی به دنبال دارد که مسئولین دست اندرکاران روزنامه ها به هدف دستیابی به آثار مثبت آن تلاش می کنند.
رادیو را می‌توان برحسب پخش و قدرت، طبقه‌بندی کرد. رادیو رسانه‌ای است صوتی که با استفاده از امواج به انتقال مطالب می‌پردازد. رادیو با تمام فایده‌هایش، که از جمله آن‌ها دسترسی همیشگی(حتی بدون برق) است، دارای نقایصی است، رادیو از نعمت تصویر بی‌بهره است و مسؤولان و مجریان رادیو باید تمام توان و نیروی هنری خود را صرف صدا کنند تا از این طریق فضا سازی مناسبی در ذهن شنونده ایجاد شود. شنونده اگر از موسیقی برنامه خوشش نیاید دیگر رادیو کارآیی خود را از دست می‌دهد. اما همین مسأله اگر در مورد تلویزیون به‌وجود آید با قطع صدا همه چیز را از دست نمی‌دهد، بلکه می‌توان کماکان از تصویر استفاده کرد و لذت برد.
رسانه‌های دیداری: تلویزیون و ماهواره، انواع تصاویر، کتاب‌ها، مجله‌ها، راهنماهای مطالعه، نمودارها، نقشه‌ها، پوسترها، کاریکاتورها، روزنامه‌ها، سینما و فیلم، اینترنت، منبر.
اولین ماهواره ها در سال نوزده هشتاد بادوازده هزار مدار تلفونی و تنها دو کانال تلویزیونی در مدار قرار گرفتند و نسل ششم آن ها با سه برابر ظرفیت نسل پنجم و با سیستم های دیجیتالی پیچیده و در سال نوزده هشتادوشش ساخته و بکار گرفته شد. ماهواره های تلویزیونی (DBS) ماهواره هایی هستند که در واقع به عنوان یک فرستنده پرقدرت تلویزیونی در فضا عمل می کنند.
در اواخر دهه نوزده شصت پدیده ای به نام اینترنت جهان را متحول کرد. تأسیس شبکه آرپانت در سال نوزده شصت ونو به عنوان منشأ پیدایش اینترنت شناخته شد. در حقیقت اینترنت مجموعه ای از میلیون ها کامپیوتری است که از طریق شبکه های مخابراتی به یکدیگر متصلند.
مجله رسانه ای است مکتوب، دارای صفحاتی بیشتر از روزنامه، با اهداف خاص و از پیش تعیین شده. متوسط یک مجله از بيست صفحه تا سه صد صفحه نیز وجود دارد که البته تعداد صفحات بالا، بیشتر اختصاص به مجلات و نشریات تبلیغی دارد.
در کانادا بدون داشتن تلویزیون کبلی یا ماهواره ای نمی توان زنده گی کرد، چرا که تنها شش الی هشت کانال دولتی وجود دارند که در صورت داشتن آنتن رومیزی یا هوایی مناسب ، می توان از برنامه های آنها استفاده کرد.کانال های مذکور هم بیشتر خبری و اجتماعی هستند تا تفریحی.ضمن اینکه در بسیاری از آپارتمان ها و نقاط کور، تصویر مناسبی از آنها را نمی توان دریافت کرد.بنابراین همه مجبور به کبل یا امکانات مربوط به آنتن ماهواره ای هستند.نکته جالب اینکه، با وجود پرداخت هزینه تماشای تلویزیون و برنامه های آن، تمامی کانال ها بشکل وحشتناکی در لابلای برنامه ها اقدام به پخش آگهی می کنند.  تعداد موارد پخش آگهی که عموما با صدای هیجان انگیز و سریع و کوبنده گویندگان همراه هستند، دست کم به فاصله هرپنج تا هفت دقیقه پخش می شوند و  می توان گفت ، گاهی بینندگان را از تماشای فیلمها یا سریال هایی که همه آنها  تکراری و نخ نما هستند پشیمان می کنند. این درحالیستکه شما با اشتراک معمولی تنها به تعداد محدودی از کانال های عادی دست می یابید و برای دیدن برنامه های ورزشی و یا تفریحی بیشتر، باید پول بیشتری بپردازید. چون امکان ندارد کانال های کبلی ، تولیدات همان سال و یا حتی دو سه سال قبل را نمایش دهند! شاید بتوان گفت خیلی از خانواده ها تنها بخاطر کودکان خود و کانال ویژه پخش کارتون، مجبور می شوند یک مجموعه از کانال های بی مصرف دیگر را تحمل کنند.به هر حال بر هیچکس معلوم نیست حال که غول های مخابراتی هزینه خدمات تلویزیونی خود را از بینندگان دریافت می کنند و از سوی دیگر، هزینه مربوط به سایر خدمات آنها، نظیر تلفون همراه ،  بیشترین میزان در بین کشورهای صنعتی است، چه دلیلی دارد که بینندگان خود را اذيت کنند؟.
شبکه های تلویزیونی: تنها حدود هفت شبکه تلویزیونی را می توان از طریق آنتن معمولی دریافت کرد و مابقی کانالها از طریق کيبل قابل دریافت هستند.
اينترنت: اينترنت در کانادا به ۳ صورت Cable، Dial Up و DSL عرضه ميشود.
از طریق کبلهایی که شرکت های مخصوصی مانند Shaw، Rogers و یا Home در اختیار دارند به شما سرویس داده میشود. برای استفاده از این سرویس احتیاج به تلفون ندارید و خط تلفون مصروف نمیشود. شرکت فراهم کننده این سرویس مودم مخصوصی را اجاره میدهد که از طریق کارت شبکه و یا USB به کامپیوترمتصل میشود. این اینترنت ها پرسرعت میباشند.
نوع دیگری از اینترنت پرسرعت High Speed میباشد که از طریق خط تلفون عمل میکند اما خط تلفون مصروف نمیشود. شرکت فراهم کننده این سرویس مودم مخصوصی را اجاره میدهد که از طریق کارت شبکه و یا USB به کامپیوتر متصل میشود. سرعت این اینترنت ها معمولا ثابت و در حدود ۱۲۸ Kb/S میباشد. سرعت این اینترنت از اینترنت کبلی کمتر بوده ولی در عوض شما همیشه یک سرعت را تجربه میکنید. هزینه این سرویس حدود ۳۰-۵۰ دالر میباشد. تقريبآ همه شرکت های اينترنتی دارای رقابت بوده و در هنگام عضويت تخفيف های خاصی را ارائه ميکنند.
 در کانادا تعداد زيادي مجله Magazines منتشر مي شود.
بعضي از مجلاتي که در کانادا منتشر مي شوند، جنبه تخصصي دارند مثلا مجلات صحي، کوهنوردي، آشپزي و غيره. به اين نوع مجلات Journal مي گويند.
تعداد زياد مجله و روزنامه هم از کشورهاي ديگر بخصوص آمريکا وارد کانادا مي شوند. اصولا در کانادا شما با هجوم اطلاعات مواجه هستيد و آن قدر روزنامه و مجله در اطرافتان موجود است که انتخاب موضوع و عنوان مناسب با علايق شما کار نسبتا مشکلي است.  از لحاظ قيمت نيز، روزنامه ها و مجلات عمومي معمولا کمتر از ده دالر و در بسياري موارد حدود يک دالر هستند. منبع اصلي درآمد بيشتر اين مطبوعات تبليغات است.
يک موضوعي که بايد يادآورشويم اينست که کانادا دارای دو روزنامه ملی است.
The Globe and Mail
National Post
گاهی اوقات روزنامه های بزرگتر، نشریات خاصی (مانند راهنمای املاک و مستغلات) را چاپ کرده و در ضمیمه روزنامه آنرا منتشر می کنند. 
گاردین، بزرگترین روزنامه جزیره پرنس ادوارد است و در شارلوت تاون منتشر می شود. این روزنامه شامل صفحات اخبار محلی ، کشوری و بین المللی و صفحات ورزشی و آب و هوا و بخش اجتماعی و سرگرمی و آگهی های طبقه بندی شده است.
مجله پایونیر دومین روزنامه بزرگ این جزیره است. این روزنامه از دوشنبه تا شنبه در سامرساید منتشر می شود ولی در سرتاسر جزیره قابل دسترسی است. این روزنامه دارای بخشهای مشابهی مثل روزنامه گاردین است.
صنعت مجله کانادا، مجلات متعددی را بصورت هفتگی، هفته در میان، ماهانه و یا دوره ای منتشر می کند. مجله ها اغلب روی یک موضوع خاص مانند تجارت، مد، موزیک، سیاست یا ورزش تمرکز می کنند.
روزنامه های پر تیراژ و شبکه های متنوع رادیو تلویزیونی و خبرگزاریهای مختلفی در کانادا مشغول فعالیت هستند.
پرتیراژ ترین روزنامه های کشوری و محلی عبارتند از:
The Globe and Mill
نتشار این روزنامه از سال ۱۸۴۴ آغاز شد. این روزنامه کشوری با مرکزیت تورنتو ، بعد از روزنامه تورنتو استار دومین نشریه پرتیراژ کشور است.به طوریکه گاهی حدود ۲ میلیون نسخه آن در طول هفته به فروش می رسد. قطع این روزنامه بزرگ بوده و متعلق به شرکت CTVglobemedia است که مالک آن تا قبل از مرگش در سال ۲۰۰۶، ثروتمندترین شخص کانادا با بیش از ۲۰ میلیارد دالر دارایی بود. وی همچنین مالک شبکه تلویزیونی CTVکانادا نیز هست.این روزنامه بر روی صفحه اول، از خود به عنوان "روزنامه ملی کانادا" نام می برد.
The Globe and Nation Post این روزنامه توسط شرکت Canwest Global Communicatios از سال 1998 در منطقه دان میلز تورنتو منتشر می شود. 
Toronto Star تورنتو استار یا " ستاره تورنتو" اولین و مشهورترین روزنامه شهر است که انتشارش را از سال 1892 آغاز کرد. این روزنامه در قطع بزرگ و در بیش از 700،000 نسخه منتشر می شود و دارای بخش های مجزایی از جمله تجاری، نیازمندیها و تفریح و سرگرمی است.
مواضع سیاسی روزنامه نزدیک به حزب لیبرال است. ساختمان مرکزی روزنامه در شماره یک خیابان یانگ قرار دارد.
از سال 2005 نسخه
Pdf روزنامه نیز در وبسایت آن قرار گرفته است.Toronto Sun
تورنتو سان یا " آفتاب تورنتو" از دیگر روزنامه های محلی است که از سال 1971 در اندازه نیم قطع منتشر می شود.
این روزنامه متعلق به شرکت
Sun Media است و تیراژ آن در طول هفته به 200،000 نسخه و در آخر هفته به 400،00 نسخه می رسد. دفتر مرکزی روزنامه در شماره سه صدوسي وسه خیابان کینگ غربی قرار دارد.
دیگر نشریات ، روزنامه ها و مجلات:
روزنامه
Metro : پرتیراژترین نشریه رایگان تورنتو است که توسط یک شرکت سوئدی منتشر می شود. این نشریه که در ایستگاه های مترو و صندوق های ثابت سطح شهر قرار داده می شود معمولا مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
تیراژ این روزنامه 18.5 میلیون نسخه است که در صد شهر بزرگ جهان نیز منتشر می شود
در این روزنامه آخرین اخبار تورنتو، کانادا و جهان و مطالب متنوع دیگر درج می شود.
روزنامه 24
Hours : این روزنامه نیز در قطع مجله و رایگان تورنتو است. این روزنامه در حدود سي صفحه و در کاغذ گلاسه منتشر می شود و جدیدترین خبرهای تورنتو ، کانادا و جهان به همراه مطالب متنوع تجاری ، خانوادگی ، مشاوره و غیره در آن درج می گردد. تیراژ روزنامه حدود 225،000 نسخه است که بوسیله 3،500 صندوق موجود در سطح شهر توزیع می شود. شرکت انتشاراتی این روزنامه همچنین اقدام به انتشار هفته نامه ای به همین نام درباره اجاره مسکن می کند.
هفته نامه
Now : این نشریه با تیراژ 400،000 نسخه به صورت رایگان در تورنتو توزیع می شود.
اکثر مطالب آن هنری و تفریحی است. به دلیل اختصاص چندین صفحه از این نشریه به تبلیغات مراکز  توزیع آن در برخی سازمان ها و ادارات ممنوع شد ه است.
هفته نامه
Eye Weekly : این نشریه تقریبا مشابه هفته نامه Now است که به صورت رایگان در تورنتو توزیع می شود. اکثر مطالب آن هنری و تفریحی است و می توان در آن اطلاعات مربوط به رویدادها و برنامه های هفتگی شهر را پیدا کرد. صفحات پایانی این نشریه نیز به تبلیغ اختصاص دارد.
شبکه های تلویزیونی: تنها حدود هفت شبکه تلویزیونی را می توان از طریق آنتن معمولی دریافت کرد و مابقی کانالها از طریق کيبل قابل دریافت هستند.
اينترنت: اينترنت در کانادا به ۳ صورت Cable، Dial Up و DSL عرضه ميشود.
از طریق کبلهایی که شرکت های مخصوصی مانند Shaw، Rogers و یا Home در اختیار دارند به شما سرویس داده میشود. برای استفاده از این سرویس احتیاج به تلفون ندارید و خط تلفون مصروف نمیشود. شرکت فراهم کننده این سرویس مودم مخصوصی را اجاره میدهد که از طریق کارت شبکه و یا USB به کامپیوترمتصل میشود. این اینترنت ها پرسرعت میباشند.
نوع دیگری از اینترنت پرسرعت میباشد که از طریق خط تلفون عمل میکند اما خط تلفون مصروف نمیشود. شرکت فراهم کننده این سرویس مودم مخصوصی را اجاره میدهد که از طریق کارت شبکه و یا USB به کامپیوتر متصل میشود. سرعت این اینترنت ها معمولا ثابت و در حدود ۱۲۸ Kb/S میباشد. سرعت این اینترنت از اینترنت کبلی کمتر بوده ولی در عوض شما همیشه یک سرعت را تجربه میکنید. هزینه این سرویس حدود ۳۰-۵۰ دالر ميبا شد. تقريبآ همه شرکت های اينترنتی دارای رقابت بوده و در هنگام عضويت تخفيف های خاصی را ارائه ميکنند.
 
 
 
 
 

No comments: