آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, September 20, 2013

بانوی آهنین درراه سومین دورصدراعظمی آلمان


مرتضی رئیسی
با اینکه آخرین نظرسنجی های پیش از روز انتخابات نشان می دهد که نبرد انتخاباتی بین احزاب بزرگ برای کسب قدرت تنگاتنگ پیش می رود ، شواهد حاکی از این است که صرفنظر از اینکه نوع ائتلاف ها بین نیروهای سیاسی چگونه باشد آنگلا مرکل در روز ۲۲سپتامبر گوی سبقت را از پی‌یر اشتاینبروک، نامزد سوسیال دمکرات ها در هیجدهمین انتخابات پارلمانی سراسری آلمان خواهد ربود و


برای سومین بار صدر اعظم این کشور خواهد شد.و اما زنی که از آلمان شرقی و جامعه کمونیستی آن آمده و به سرعت پله های ترقی را تا عالی ترین مقام در یک جامعه غربی پیموده و سال ها در دنیای سیاست با یاد مارگرت تاچر از او بعنوان بانوی آهنین و یا در هنگام گردهمایی سران کشورها و در نشست و برخاست های ویژه با لفظ "ملکه آلمان" از او یاد می کنند چه سرگذشتی دارد.

بیوگرافی خانم مرکل

"در سال ۱۹۵۴به عنوان فرزند نخست یک خانواده مذهبی در هامبورگ متولد شد ولی مدتی خیلی کوتاه بعد از تولد، پدر و مادرش آلمان غربی را ترک کرده و در آلمان شرقی ساکن شدند . با این ترتیب آنگلا مرکل امروز که قبلا نام خانوادگی دیگری داشت تا پیش از فروپاشی دیوار برلین در آلمان شرقی در یک خانواده مسیحی شاخه پروتستان زندگی، تحصیل و کار کرد. پدرش کشیش بود و مادرش دبیر رشته های لاتین و زبان انگلیسی."
در سال ۱۹۵۴به عنوان فرزند نخست یک خانواده مذهبی در هامبورگ متولد شد ولی مدتی خیلی کوتاه بعد از تولد، پدر و مادرش آلمان غربی را ترک کرده و در آلمان شرقی ساکن شدند . با این ترتیب آنگلا مرکل امروز که قبلا نام خانوادگی دیگری داشت تا پیش از فروپاشی دیوار برلین در آلمان شرقی در یک خانواده مسیحی شاخه پروتستان زندگی، تحصیل و کار کرد. پدرش کشیش بود و مادرش دبیر رشته های لاتین و زبان انگلیسی.
در سال ۱۹۷۷با اولریش مرکل دانشجوی فیزیک ازدواج کرد، اما در ۱۹۸۲ از او جدا شد گرچه باردیگر با یک استاد شیمی در آلمان شرقی ازدواج کرد که همچنان ادامه دارد ولی خانم مرکل نام فامیلی شوهر اول را همچنان برای خود حفظ کرده است
آنگلا مرکل ، همه مراحل تحصیلی خود را در شرایط نظام سوسیالیستی به پایان رساند و دارای دکترا در رشته‌های فیزیک و شیمی است. هنگام تحویل رساله دکترای خود در علوم طبیعی به استادش از او خواسته شد که گرچه با بالاترین امتیاز قبول است ولی طبق رسم نظام سوسیالیستی باید در کنار آن تزی هم ارائه دهد که ثابت کند در علوم مارکسیست- لنینیستی هم از دانشی عمیق برخوردار است، مرکل چنین رساله ای را هم در باره "راه زندگی در جامعه سوسیالیستی " نوشت، برخلاف رساله اش در باره علوم طبیعی که نمره بسار خوب گرفت، کار او در باره زندگی سوسیالیستی فقط با نمره "کافی" پذیرفته شد.
با این حال خانم مرکل در دوران تحصیل و تا کمی پیش از پایان حکومت آلمان شرقی در حزب متحده سوسیالیستی حاکم و بویژه در سازمان جوانان این حزب فعالیت داشت و درجات علمی متفاوتی را کسب کرد بطوریکه به عضویت آکادمی علوم آلمان شرقی در آمد و در این نهاد علمی شغل مناسبی هم داشت ولی در دوساله پایانی نظام کمونیستی موفق شد تدریجا به نیروهای منتقد این رژیم نزدیک شود و حتی در آستانه سقوط آن نظام موقعیت قابل توجهی بویژه در بخش های اطلاع رسانی و سازمان دهی جنبش های آزادی خواهانه پیدا کند.
مرکل، در سال ۱۹۸۹ فعالیت خود را در حزب تازه تاسیس "حرکت دمکراتیک" که تظاهراتی را در جهت خواسته های مردم راه اندازی می کرد گسترش داد و در فوریه سال ۱۹۹۰سخنگوی این جنبش شد. این جنبش در همین سال با مساعی و رایزنی های خانم مرکل به حزب دمکرات مسیحی آلمان شرقی پیوست و با گذشت مدتی کوتاه دمکرات مسیحی آلمان شرقی به دمکرات مسیحی های آلمان غربی پیوست .در همین سال چند گروه فعال در تظاهرات پایان ناپذیر آلمان شرقی برای کسب آزادی‌های مدنی و ادامه مقاومت در برابر نیروهای سرکوب رژیم کمونیستی همراه با حزب دمکرات مسیحی جنبش اتحاد برای آلمان را تشکیل دادند و خانم مرکل در این اتحاد نقش سخنگو را داشت .در روز ۱۸ ماه مارچ سال ۱۹۹۰ برای نخستین بار رژیم به انتخابات آزاد در آلمان شرقی تن داد و لوتار دیمیزییر از رهبران دمکرات مسیحی آن دیار از طرف "مجلس خلق" آن زمان به مقام نخست وزیری رسید و فصل آزادی آغاز شد. خانم مرکل که حالا از فعالان جنبش بود معاون سخنگوی دولت شد.
تحولات غیر قابل پیش بینی و بسیار سریع هر آن این باور را تقویت می کرد که آلمان شرقی بعنوان یک دولت مستقل و هرچند اکنون آزاد دیگر قادر به ادامه حیات نیست. فریاد وحدت دو بخش آلمان را نمی شد خاموش کرد. وحشت از واکنش نظامی شوروی، رهبران آلمان غربی را بشدت نگران می کرد ولی رفتار نرم گورباچف رهبر وقت شوروی به دولت هلموت کهل جرئت بخشید تا در یک رشته از دیدارهای محرمانه با متحدان غربی و رهبر شوروی امکانات وحدت مجدد آلمان را بررسی کند و این مسئله را بعنوان مذاکرات رسمی وارد گفتگوهای روز سران شرق و غرب کند. موضوعی که سرانجام به گفتگوهای موسوم به ۲ بعلاوه ۴ یعنی گفتگو میان دو بخش آلمان و چهار قدرت فاتح جنگ دوم جهانی، شوروی ، آمریکا بریتانیا و فرانسه کشیده شد.
در کنار مذاکرات با کشورهای فاتح، هیات های دو سوی آلمان هم بطور مداوم گاه در بن و گاه در برلین (در آن موقع بن پایتخت آلمان بود) با هیجان و مشایعت وسیع افکار عمومی گفتگوهایی انجام می دادند . خانم مرکل در همه این گفتگوها به عنوان عضو هیات نمایندگی آلمان شرقی حضور داشت و از همین مراحل مورد توجه هلموت کهل صدر اعظم وقت آلمان قرار گرفت. در نخستین انتخابات سراسری شرق و غرب آلمان، خانم مرکل موفق شد از یک حوزه انتخاباتی در شرق بعنوان نماینده مستقیم به بوندستاگ یا پارلمان سراسری راه یابد.
"آنگلا مرکل تحت توجهات هلموت کهل به سرعت پله های ترقی را پیمود. دوبار در کابینه او وزیر شد و سپس به مقام دبیر کلی حزب دمکرات مسیحی به رهبری کهل رسید. در این مقام به پیچ و خم های ساختار حزبی و سیاسی در آلمان غربی آشنا شد و پس از کناره گیری کهل، در حزب جانشین او شد."
آنگلا مرکل تحت توجهات هلموت کهل به سرعت پله های ترقی را پیمود. دوبار در کابینه او وزیر شد و سپس به مقام دبیر کلی حزب دمکرات مسیحی به رهبری کهل رسید. در این مقام به پیچ و خم های ساختار حزبی و سیاسی در آلمان غربی آشنا شد و پس از کناره گیری کهل، در حزب جانشین او شد.
در سال ۲۰۰۵ که گرهارد شرودر انتخابات زودرس را باخت و ائتلاف سوسیال دمکرات و سبزها به رهبری گرهارد شرودر و از جانب حزب سبز، یوشکا فیشر ناگزیر به رها کردن دولت شد . آنگلا مرکل که نامزد صدر اعظمی احزاب خواهر دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی مبارزات انتخاباتی را بنفع حزب خود پیش برد دولت ائتلاف بزرگ را میان دو حزب بزرگ آلمان سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی و این بار بدون حضور شرودر تشکیل داد.
چهار سال بعد انتخابات ۲۰۰۹ را هم برد و این بار همراه با یک حزب کوچکتر که دمکرات آزاد باشد کابینه موسوم به "سیاه و زرد " را تشکیل داد که همچنان ادامه دارد .
مرکل در خاطرات خود از جنبش رهائی بخش در آلمان شرقی غالبا به عبارتی از گورباچف اشاره می کند، رهبر وقت شوروی هنگام دیداری که در اوج تظاهرات مردمی در آلمان شرقی داشت بطور علنی و خطاب به هونکر، رهبر وقت آلمان شرقی که هنوز در رویای سرکوبی مخالفان بود گفت، " هرکس دیر بجنبد تاریخ او را مجازات خواهد کرد."
مرکل امروز می گوید زمانی سرنوشتش به اتحاد مجدد آلمان بستگی داشت و اکنون اتحادیه اروپا دغدغه او است .

No comments: