آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, June 22, 2013

سایه افراط‌ گرایی برسر دختران جوزجان


شکوهمند- مزارشریف
شماری از دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیه دانشگاه جوزجان از عملکرد خشن و بنیادگرایانه شماری از استادان این دانشکده شکایت دارند
 
 

 
 
 
 
 
 
آنان می‌گویند که یکی از استادان این دانشکده با جبر و اکراه دانشجویان دختر را از صنف‌های درسی بیرون می‌کند و با دادن دشنام‌های رکیک می‌گویند که دختران باید حجاب را رعایت کنند.
این دانشجویان مدعی‌اند که استاد خلیل همیشه به آنان می‌گوید: «شما حجاب را رعایت نمی‌کنید و از غربی‌ها در پوشیدن لباس تقلید می‌کنید.»پنج ماه پیش حین افتتاح کتیبه حقوق بشر در دانشگاه جوزجان نیز شماری از استادان به دانشجویان و استادان دانشگاه جوزجان گفته بودند که تمام آنان باید اصل حجاب را رعایت کنند و در غیر آن جهادشان را در برابر بی‌حجابی آغاز خواهند کرد.
بر بنیاد گفته‌های شماری از دانشجویان، استاد یادشده به گفتن دشنام‌های رکیک بسنده نکرده و حتا برخی اوقات به خشونت‌های فزیکی در برابر دانشجویان دختر متوسل شده است.
شهلا مجروح، از دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیه دانشگاه جوزجان به
۸صبح گفت: «استاد خلیل از حدود خود پا بیرون گذاشته و می‌خواهد که دختران با روپوش سیاه و مثل دختران دوره مکتب به دانشگاه بیایند.»
بانو مجروح افزود: «هیچ دانشجویی مقرره‌های دانشگاه را زیر پا نکرده است و تمام دانشجویان دختر با سرووضع پوشیده به داخل دانشگاه می‌آیند، ولی این استاد می‌خواهد که دانشجویان مثل ایرانیان لباس بپوشند.»
به‌گفته او، حس خشونت با زنان و دختران در تفکر این استاد نهفته است و منشای آن فکر و اندیشه خود این استاد می‌باشد.
او هم‌چنین گفت: «من حاضر هستم که سند تحصیلی نگیرم، اما برای به‌دست آوردن حق خود و دیگر زنان با این چنین تفکراتی مبارزه کنم.»
سهراب، یکی دیگر از دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیه دانشگاه جوزجان می‌گوید که برخی از استادان این دانشگاه در برابر دختران برخورد نامناسب می‌کنند.
او به
۸صبح گفت: «من شاهد خشونت استاد در برابر دختران بوده‌ام و خود دیده‌ام که آنان را با جبر و اکراه دختران را از صنف اخراج کرده است.»
او افزود: «وقتی این عملکرد استاد را دیدم خیلی بر آشفته شدم و خواستم که مانعش شوم، ولی او به من نیز دشنام داده و تاکید کرد که تو هم از یک خانواده بی‌غیرت هستی.»

قصد آتش زدن دانشجویان

در همین حال، سهراب می‌گوید که استاد خلیل به دختران هشدار داده که اگر بار دیگر با این لباس‌ها وارد دانشگاه شوند، بالای‌شان پترول انداخته و آنان را آتش خواهد زد.
به‌گفته سهراب این عملکرد استاد خلاف مقرره‌های دانشگاه است و آنان از این عملکرد استاد به ریاست دانشگاه نیز شکایت کرده‌اند و خواستار جلوگیری از رفتار مغرضانه شماری از استادان شده‌اند.
با این حال، استاد خلیل می‌گوید که دانشجویان دختر باید در یک کشور اسلامی حجاب را مراعات کنند.
او به
۸صبح گفت: «ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و رعایت حجاب اسلامی از سوی زنان و دختران یک امر دینی است و من نیز چنین کرده‌ام.»
او در پاسخ به این‌که چه نوع پوشش دختران به مذاق او خوش نخورده است، می‌گوید: «دختران لباس‌های کوتاه می‌پوشند و طوری پتلون‌های چسپ به تن می‌کنند که حتا می‌شود عضلات آنان را اندازه گرفت.»
استاد خلیل تصریح کرد که این کار جزو لایحه وظایفش نیست، ولی به‌عنوان یک مسلمان حق دارد که دختران را هدایت کند.
این استاد ادعای شماری از دانشجویان را که گفته‌اند او در برابر دختران از خشونت کار گرفته است را رد کرده و می‌گوید که این یک بهتان است.
اما سید نورالله امین‌یار، رییس دانشکده تعلیم و تربیه دانشگاه جوزجان مدعی است که این مساله در غیاب او صورت گرفته است.
آقای امین‌یار گفت: «ما برای رعایت حجاب یک مقرره داریم که دانشجویان به اساس آن وارد دانشگاه می‌شوند و آن‌چه که اتفاق افتاده یک عمل نادرست است که ما آن را بررسی خواهیم کرد.»
در پیوند به این مساله شفیقه یولچی، مسوول تربیه معلم جوزجان می‌گوید که تاکنون تمام دانشجویان دختر حجاب را مراعات کرده‌اند.
یولچی گفت: «من نیز مسوول یک نهاد تربیه معلم می‌باشم و تا حال هیچ دانشجویی را ندیده‌ام که بی‌حجابی کرده باشد.»
او افزود: «اگر این استاد به عمل خشونت‌بار دست زده است، باید به‌گونه دقیق بررسی شود.»
از سوی دیگر، پوهنمل عبادالله عباد، رییس دانشگاه جوزجان، می‌گوید که هیچ‌گاهی دانشجویان بدون حجاب داخل این کانون نشده‌اند.
او گفت: «وظیفه یک استاد تنها دادن درس خوب و گرفتن نتیجه مطلوب از دانشجویان می‌باشد و تطبیق لایحه وظایف تنها کار ریاست دانشگاه و دانشکده‌‌ها است و هیچ استادی حق ندارد که از خود دستور صادر کند.»
رییس دانشگاه جوزجان افزود: «تا حال در این رابطه هیچ شکایتی از سوی دانشجویان به ریاست دانشگاه نرسیده است و در صورتی‌که چنین شکایتی به ریاست دانشگاه برسد، مقام ریاست با متخلفان برخورد جدی می‌کند.»
گفتنی‌ ا‏ست که پنج ماه پیش حین افتتاح کتیبه حقوق بشر در دانشگاه جوزجان نیز شماری از استادان به دانشجویان و استادان دانشگاه جوزجان گفته بودند که تمام آنان باید اصل حجاب را رعایت کنند و در غیر آن جهادشان را در برابر بی‌حجابی آغاز خواهند کرد. هشت صبح

No comments: