آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, June 25, 2013

آنجلینا جولی با حضور در شورای امنیت

 
 تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۴/۴ -
آنجلینا جولی با حضور در شورای امنیت به انتقاد از اعضای شورا برای مقابله با تجاوزات جنسی در جنگ‌ها پرداخت
 
 
 
 
به گزارش پیام آفتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنجلیلنا جولی، بازیگر هالیوود و فرستاده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل که توسط انگلیس (رئیس دوره ای شورای امنیت) با سخنرانی در حضور سفرای کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس (پنج عضو دائم شورای امنیت) با انتقاد از آنها به دلیل ناکامی در مقابله با تجاوزهای هولناک جنسی علیه صدها هزار تن در مناطق جنگی پرداخت.
آنجلینا جولی گفت: جهان هنوز مساله تجاوز جنسی در مناطق جنگی را به عنوان یک اولویت جدی در نظر نگرفته است.
جولی هفته ی قبل از کمپ‌های آوارگان سوری در اردن بازدید کرده بود. وی به دیپلمات‌ها گفت که با یک زن سوری که در این کشور مورد تجاوز قرار گرفته و هم اکنون در یک اردوگاه آوارگان در اردن به سر می‌برد، ملاقات کرده اما این زن از بیم جان خود، نامش را اعلام نکرده است.
وی افزود: در یک سفر دیگر با زنی که مادر یک دختر بچه پنج ساله بوده و در خارج از یک پاسگاه پلیس در گوما واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو مورد تجاوز قرار گرفته بود، ملاقات کرده است.
فرستاده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خطاب به سفرای سازمان ملل و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: این دو زن، قربانی "فرهنگ عدم مجازات" هستند چرا که تحقیقات اندکی برای رسیدگی به وضع آن‌ها وجود دارد. این یک امر ناراحت کننده و کاملا خجالت آور است. می‌دانم که مسائل مختلف و پیچیده‌ای برای شورای امنیت وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند اما خشونت‌ها و جرایم جنسی در مناطق درگیر جنگ نباید یکی از مسائلی باشد که نادیده گرفته می‌شود.
آنجلینا جولی گفت: شورای امنیت باید برای حل این مساله گام برداشته و به تامین کمک بپردازد. این جرایم به این دلیل که جنگ رخ داده، اتفاق نمی‌افتد بلکه به دلیل آنکه جامعه بین‌الملل اجازه انجامشان را می‌دهد، رخ می‌دهند چرا که جامعه جهانی در مقابله با وقوع این جرایم کوتاهی می‌کند. اگر شورای امنیت خشونت و تجاوز جنسی در مناطق درگیری را در اولویت خود قرار دهد، این چنین جنایاتی هرگز رخ نخواهد داد.
این بازیگر سرشناس از شورای امنیت و جامعه جهانی خواست، "خواهش می‌کنم که پس از خروج از این جلسه این مساله را به حال خود نگذارید و آن را فراموش نکنید."
شورای امنیت قطعنامه‌ای را در محکومیت استفاده از خشونت جنسی در مناطق درگیری تصویب کرده است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته که یک نشست جدید را برای بررسی همین موضوع در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌کند.
وی به خبرنگاران گفت: هم اکنون زمان آن رسیده که جهان موضعی قدرتمند و تعیین کننده به خود بگیرد و مشخص کند که در جهان مدرن استفاده سیستماتیک از تجاوز به عنوان سلاح در جنگ غیرقابل قبول است.
وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که خواستار تغییر رویکرد جهان نسبت به مساله تجاوز در زمان جنگ است و گفت: این یک موضوع بزرگ است اما جهان باید این موضوع را مشخص کند که معافیت از محاکمه در قبال ارتکاب این جرایم جایگاهی در جهان حاضر ندارد
 
 
 

No comments: