آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, June 11, 2013

: زنده گینامه مریم درانی

څانګه اقرا
مریم درانی چندین بارازسوءقصد جان سالم بدربرده لیکن درمقابل تمام مشکلات ایستاده گی نموده وباجرعت تام توانست تادرمقابل صاحبان زور وزر از حقوق مردم دفاع کند
 
 
 

 
 
 
 
 
بانومریم درانی  متولد سال 1364 هجری,  زمانیکه خانواده او به نسبت  مشکلات سیاسی  از سال1358 در ایران مهاجر بودند . چشم به دنیا گشود وتحصیلات خود را درایران تا پایان صنف 12 درمدرسه (مکتب ) ابوریحان البیرونی ادامه داد . و بعد ا" در سال 2002  پس از بمیان آمدن حکومت موقت به کندهار سرزمین آبا یی خود برگشت  . ازهمان زمان برگشت خود به کندهارشروع به فعالیت های اجتماعی نمود نخست به حیث معلمه در لیسه عینو نمبر 2  ولایت کندهار برای مدت  دو سال مشغول  وظیفه گردید  و درمدت دوسالیکه مشغول وظیفه  معلمی بود از مشکلات  زنان کندهار اگاهی یافته وبرای کاهش  این مشکلات  شروع به فعالیت نمود.   مریم درانی  نخست انجمن فرهنگی اجتماعی خدیجه کبرا (رض) که یک سازمان غیر دولتی وغیرانتفاعی میباشد را در سال 2004  ایجاد نمود که نخستین  نهاد در بخش ظرفیت سازی طبقه زنان در ولایت کندهار بود.

تمام فعالیتهای این انجمن درراستای ظرفیت سازی (فرهنگی و آموزش های حرفه ای ) بانوان و خصوصا دختران جوان بوده  که تاحال برای اضافه از 2500 زن  دربخشهای (فرهنگی  و آموزش های حرفه ای)  خدمات رسانی 
نموده است . چنانچه ازطریق صندوق قرض الحسنه ، این انجمن  توانسته به سی ودوخانواردربخش ساخت  وساز سرپناه کمک کند وهچنان سیصد زن مستضعف , بیوه و بدون سرپرست را سالانه زیر پوشش اهدای کمک های اضطراری  خود قرار داده است . این انجمن  دارای 240 عضو میباشد .  
 
مریم درانی  درانتخابات شورای ولایتی  سال  2004 شرکت نمود که با آوردن اضافه از 2500 رای به شور ای ولایتی راه یافت وبامجاهدت زیاد توانست در بین اعضای شورای ولایتی برای خود جاباز نماید و
توانست تا دیگران را وادار نماید که به نظرات او گوش دهند . گرچه دراین دوره بامشکلات زیادی روبه رو بود  چنانچه  چندین بار از سوء  قصد جان سالم بدر برده لیکن در مقابل تمام مشکلات ایستاده گی نموده وباجرعت تام توانست تا درمقابل صاحبان زور وزر از حقوق مردم دفاع کند. ایشان به درخواست مردم ولایت کندهار بار دیگر در سال 2009 خود را در شورای ولایتی کاندید نمودن که بدون کدام دغدغه  به شورای ولایتی راه یافته وتا امروز در خدمت مردم ولایت کندهار قراردارد

در 8 مارچ سال 2011 بانو درانی اولین رادیو ویژه زنان ( میرمن ) را در جنوب غرب افغانستان ایجاد نمود, شبکه  نشراتی رادیومیرمن درراستای اطلاع رسانی واگاهی  دهی عامه مخصوصا" برای قشر زن ولایت کندهار به میان آمده که فوکس تمام پروگرامهای آن برروی مسایل زنان وتحلیل گر مشکلات قشر زنان میباشد .
گرچه از فعالیت های  اجتماعی مریم درانی چند سالی نمیشود. اما درهمین مدت کم توانسته که جایگاه خوبی در افغانستان و دنیا بدست آورد. که حاصل ان تقدیرنامه ها وجوایز بین المللی  ذیل میباشد.
در روز جمعه  8 مارچ 2012 بانو درانی  به ‌دلیل فعالیت‌های ارزشمندی که در راستای حمایت از حقوق زنان در جنوب غرب افغانستان داشته است، جایزه بین‌المللی زنان شجاع را به‌دست آورد.
جایزه بین‌المللی زنان شجاع همه‌ساله از طرف وزارت دفاع امریکا به زنانی داده می‌شود که بیشترین تلاش را برای به‌دست آوردن حقوق زنان به خرج می‌دهند.
در ماه آپریل سال  2012  (تحول تاریخ ساز برای زنان مسلمان)  نشریه آمریکایی "تایم"، مریم درانی عضو شورای ولایتی قندهار را به عنوان یکی از 100 فرد تاثیرگذار در جهان برگزید.
مجله تایم در مورد خانم درانی نوشته است: او به عنوان مالک و مسوول یک رادیوی محلی در قندهار که بر مسایل زنان تمرکز دارد و همچنین به عنوان عضو شورای ولایتی قندهار، با شجاعت فوق العاده به خاطر حقوق زنان در این حوزه کار می کند و به طور اجتناب ناپزیری برای طالبان که به نقش بسیار محدود زنان در جامعه باور دارند یک هدف است ... چنانچه تا حال چندین بار از سوء  قصد جان سالم بدر برده.
بانو درانی در 6 آپریل سال 2013 اولین شبکه دادخواهی زنان ولایت کندهار را ایجاد نمود که فوکس عمده این شبکه در بخش داد خواهی ودفاع از حقوق قشر زنان میباشد.
مریم درانی در پهلوی وظایف رسمی وغیر رسمی از ادامه تحصیلات خود دورنمانده بلکه درسال 2011 دوره فشرده پوهنځی بزنس را درپوهنتون افغان امریکن به پایان رسانید ، وفعلا" محصل سمستر چهارم پوهنځی حقوق و علوم سیاسی آنلاین دانشگاه پیام نور میباشد.
 
 
 

1 comment:

staraky said...

په رښتيا هم آغلي درانۍد ښه استعداد خاونده ده او هميشه يي د ښځو د حقوقو په برخه کي نه ستړي کيدونکي هلي ځلي کړي دي