آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, February 14, 2013

زن آزاری بوسیله کارمندان بلند رتبه امنیتی

آزار و اذیت زنان توسط کارمندان بلند رتبه امنیتی در ولایت بامیان شماری از فعالان مدنی در ولایت بامیان می گویند، به اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد دو تن از کارمندان بلند رتبه بخش جنایی قوماندانی امنیه این ولایت به آزار و اذیت دو زن جوان پرداخته اند.



عبدالله برات، فعال مدنی ولایت بامیان به خبرگزاری بخدی گفت: "آن طوری که از فیلم مشخص شده است نشان می دهد که این کارمندان جنایی دو زن را بدون داشتن اسناد و شواهد سوار موتر رنجر می کنند و در داخل موتر از نزد آنان تحقیق می کنند."
او گفت کارمندان اداره جنایی قوماندانی امنیه ولایت بامیان با این عمل کاملا قانون را نقض کرده و به حقوق زنان نیز بی احترامی کرده اند.


 شماری از فعالان مدنی در ولایت بامیان می گویند، به اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد دو تن از کارمندان بلند رتبه بخش جنایی قوماندانی امنیه این ولایت به آزار و اذیت دو زن جوان پرداخته اندآنان مدعی هستند کلیپ تصویری در اختیار دارند که نشان می دهد کارمندان بلند رتبه جنایی قوماندانی امنیه ولایت بامیان دو زن را سوار موتر رنجر کرده و بسیار زشت با آنان برخورد می کنند"چند بار و با چه کسانی رابطه جنسی داشته ای؟" سوالاتی است که به گفته فعالان جامعه مدنی ولایت بامیان، توسط کارمندان بخش جنایی قوماندانی امنیه این ولایت از زنان پرسیده می شودبرات می گوید که براساس قانون، زمانی که یک فرد بازداشت می شود ماموران امنیتی باید حقوق متهمان و علت سکوت آنان را واضح سازنددر بخشی از این کلیپ زنان دو کارمندان امنیتی را "برادر" خطاب کرده و می گویند: "ما کاملا بی گناه هستیم و در مسیر راه زیارت توسط افرادی مورد مزاحمت نیز قرار گرفته ایم."
عبدالله برات فعال مدنی در بامیان می گوید: "این فلم نشانگر آنست که نیروهای امنیتی با استفاده از همین روش تحقیق، افرادی را مورد تجاوز قرار داده اند چنانچه در برخی موارد افراد بی گناه را تهدید کرده اند که اگر با آنها رابطه رابطه جنسی برقرار نکنند، مشکلات بزرگتری برایشان پیش خواهد آمد".
فعالان مدنی ولایت بامیان می گویند، ماموران امنیتی باید با افرادی که به شهروند مزاحمت می کنند، برخورد جدی شود.
درهمین حال عبدالرحمن احمدی، سخنگوی والی بامیان در گفت وگوبا خبرگزاری بخدی ازاین عمل ماموران امنیتی این ولایت اظهار بی خبری کرده است.
آقای احمدی می گوید که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر این موضوع به اداره ولایت ثبت نشده است.
با این وجود جنرال رزاق ایلخانی، قوماندان امنیه ولایت بامیان در گفت و گو با خبرگزاری بخدی، آزار و اذیت دو زن توسط کارمندان اداره جنایی این قوماندانی را تایید کرده است.
آقای ایلخانی می گوید که تحقیقات در زمینه آغاز شده و در صورتی که این افراد شناسایی شوند، بازداشت خواهند شد.
قوماندان امنیه ولایت بامیان تاکید کرد که به زودی دو کارمند جنایی ولایت بامیان را شناسایی کرده و به ارگان های عدلی و قضایی معرفی خواهد کرد.
بی توجهی مقام های محلی
فعالان مدنی ولایت بامیان می گویند که این موضوع را با حبیبه سرابی، والی این ولایت نیز در میان گذاشته اند اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه صورت نگرفته است.
داوود وصل، از فعالان مدنی بامیان به خبرگزاری گفت که یکی از این دو زن زیر سن بوده است.
آقای وصل می گوید که کلیپ تصویری را به والی ولایت بامیان نیز نشان داده اند.
به گفته از وضعیت این دو زن گزارشی در دست نیست اما احتمال می رود که آنان مورد سوء استفاده نیز قرار گرفته باشند.
وصل می افزاید: "عاملان  این قضییه  کاملا مشخص است که دو نفر از کار مندان بلند رتبه جنائی قومندان امنیه ولایت بامیان اند اما حکومت محلی در زمینه دستگیر آنان کوتاهی کرده است."
در جریان چند سال گذشته رویدادهای مشابهی در شماری از ولایات کشور رخ داده است.
شماری از ناظران می گویند که در برخی موارد ماموران امنیتی خود قانون و حقوق شهروندی را زیر پا می کنند.
حضور کم رنگ زنان در ادارات دولتی، عدم رفتن دختران به مکاتب و زیر فشار قرار گرفتن در جامعه از نتایجی است که نقض حقوق زنان در افغانستان به بار آروده است.
شماری از مردم بامیان می گویند که به جز حبیبه سرابی، والی این ولایت، هیچ زنی از مصونیت اجتماعی برخوردار نیست.
خبرگزاری بخدی




No comments: