آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, December 30, 2012

دیوه: به اساس حکم رییس جمهور، دوسیه من باید بررسی شود

 10.10.1391 دیوه نیازی خبرنگار محلی در ولایت ننگرهار از حکومت افغانستان می خواهد تا طبق دستور رییس جمهور کرزی، هر چه عاجل به دوسیه اش در محکمه این ولایت، رسیدگی شود.

پس از گذشت چندین روز از قضیهء دیوه خبرنگار محلی در ننگرهار و دستور رییس جمهور جهت رسیدگی به دوسیه این دختر جوان، هنوز هم مشکل این دختر پا بر جا باقی است.
دیوه نیازی در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت: افراد ناشناس از اطریق تلیفون او را تهدید به مرگ می کنند و زندگی اش به خطر مواجه شده است.
وی از حکومت انتقاد می کند که تا اکنون به مشکل اش رسیدگی نکرده و حتی مسوولان محکمه ننگرهار که از او تقاضای رشوت و عرسی کردند، مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته اند:
« متاسفانه تا به حال هیچ کس کدام اقدام جدی به قضیه من نکرده خودم و خانواده ام هیچ امنیت احساس نمی کنیم، صدای خود را هر چی بلند کردم حکومت همرایم همکاری نکرد.

برادر های طالب همرایم همکاری می کنند و می گویند که قضیه من به زودی حل شود و به من انصاف داده شود.»

دیوه خبرنگار محلی در ولایت ننگرهار است، او چندی قبل جهت حل مشکل فامیلی به محکمه آن ولایت  مراجعه کرده بود.
وی می گوید که قاضی طاهر روحانی و قاضی ظهور الدین دو تن از قضات محکمه این ولایت به خاطر حل مشکل اش از او تقاضای رشوت و حتی عروسی کرده اند.
این دختر جوان می گوید که تمام جریان گفتگو با این دو شخص را ثبت کرده و سپس به دسترس رسانه ها گذاشت.
پس از نشر این خبر، رییس جمهور کرزی برای رسیدگی به مشکل این دختر دستور صادر کرد اما دیوه می گوید که تا اکنون هیچ کسی به این مساله توجهء لازم نکرده است.
در همین حال فضل هادی فضل یار رییس محکمه استیناف ولایت ننگرهار می گوید که هم اکنون دوسیه دیوه و شوهرش در محکمه است و باید این دو تن برای حل مشکل شان به محکمه حاضر شوند:
« به تاریخ ۲۹/۹/۱۳۹۱ یک نقل عتراض برای مسما صیفه داده شد که الی اکنون جواب اعتراض خود را حاضر نکرده به همین مدت به رییس دیوان مدنی توسط تلیفون گفته که دوسیه خود را به یکی از ولایت های دیگر تبدیل می کنم تا دوسیه شان اجراات صورت گیرد.»
آقای فضل یار می گوید که دیوه می تواند به محکمه ننگرهار حاضر شود و یا جهت حل مشکل اش دوسیه اش را به محکمه دیگر تبدیل نماید.
در همین حال شماری از فعالان زن می گویند که اگر دوسیه دیوه به کابل انتقال داده شود آنان در قسمت رسیدگی به مشکل اش رسیدگی می کنند.
شنیکی کروخیل عضوی ولسی جرگه و یک تن از فعالان زن در صحبت با رادیو آزادی گفت: رییس جمهور کرزی به آنان اطمینان داده است که در قسمت تبدیلی دوسیه خانم ها از یک محکمه به محکمه دیگر سهولت ها ایجاد شده است:
« وی مراجعه کند به قاضی القضات و لوی څارنوالی آنها جدا با وی همکاری می کنند و یا می تواند به ارگان های که برای مسایل زنان، حقوق بشر مراجعه کند وی می تواند قضیه خود را به کابل بیاورد تا شخصی که جانب مقابل او است از اعمال نفوس کار نگیرد و یا وی را تهدید نکند.»
این تنها دیوه نیست که در محکمه همرایش برخورد نادرست صورت
می گیرد، صد ها تن دیگر موجود اند که در محاکم از آنها رشوت خواسته می شود، اما نمی توانند صدای شان را بلند کنند.
کار شکنی و تقاضای رشوت در بسیاری از نهاد های دولتی سبب شده تا برخی از مردم از حکومت فاصله بگیرند و در بسیاری موارد جهت حل مشکلات شان به طالبان مراجعه نمایند.
فرزاد رسا رادیو آزادی

No comments: