آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, December 30, 2012

یک زن در دایکندی خودکشی کرد

به روز شده:  11:58 گرينويچ - 30 دسامبر 2012 - 10 دی 1391
مسئولان دفتر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در ولایت مرکزی دایکندی گفته اند که یک زن به دلیل خشونت خانوادگی خودکشی کرده است.

محمدجواد دادگر رئیس دفتر حقوق بشر دایکندی روز یکشنبه، ۱۰ جدی/دی، به بیبیسی فارسی گفت که این زن سی ساله پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان منتقل شد و در آنجا جان داد.
احمدفرهاد وزیری سرپرست بیمارستان دایکندی به بیبیسی گفت که این خانم چند روز پیش، پس از آنکه مواد زهرآلود خورد، به بیمارستان منتقل شد.
به گفته آقای وزیری، این زن هنوز به صورت کامل درمان نشده بود که شوهرش او را به خانه برد و دو روز قبل بار دیگر او را به بیمارستان آورد، اما او در آستانه مرگ قرار داشت و دیروز جان باخت.
محمدجواد دادگر گفت که امسال موارد خشونت علیه زنان در دایکندی افزایش یافته و از آغاز امسال ۳۱ زن بر اثر خشونتهای خانوادگی اقدام به خودکشی کرده اند که در شش مورد منجر به مرگ آنها شده است.
مسئولان بیمارستان دایکندی و نیز مسئولان دفتر حقوق بشر دایکندی تائید کردند که در بدن خانمی که دیروز خودکشی کرد نیز آثار ضرب و شتم دیده می شد.
محمدجواد دادگر افزود: "یک ماه پیش هم یک خانم ۶۰ ساله در مرکز ولایت دایکندی بر اثر خشونت خانوادگی خود کشی کرد. در بخشهای زیادی از بدن او هم آثار ضرب و شتم پیدا بود."
در یازده سال اخیر تلاش
های گستردهای صورت گرفته تا خشونت با زنان کاهش یابد رئیس دفتر حقوق بشر دایکندی افزایش موارد اقدام به خودکشی زنان در دایکندی را "نگرانکننده" توصیف کرد و افزود که از آغاز امسال به طور کلی بیش از صد مورد خشونت با زنان در این ولایت ثبت شده است.
خشونت علیه زنان در افغانستان و از جمله دایکندی، پدیده تازه ای نیست اما پیش از این چنین مواردی ثبت نمی شد. خانواده ها از رسانه ای شدن و یا هم گزارش دادن چنین مواردی به نهاد های مربوط خود داری می کردند.
مسئولان نهادهای حقوق بشری در دایکندی افزایش موارد ثبت شده خشونت با زنان را نشانهای از موثریت کار خود میدانند و میگویند که مردم حالا به این نهادها اعتماد دارند و موارد خشونت را به این نهادها گزارش میدهند.خشونت با زنان در افغانستان یک مشکل سراسری است و در یازده سال اخیر تلاشهای گستردهای صورت گرفته تا خشونت با زنان کاهش یابد.
اما افغانستان هنوز در فهرست کشورهایی قرار دارد که زنان در آنها از انواع خشونت و تبعیض رنج می برند.


No comments: