آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, November 22, 2012

بلندترین آسمان خراش جهان در 90 روز در چین ساخته می شود

از گذشته های دور ساختن عمارت های بلند و مرتفع یکی از آرزوهای شیرین  و خیالات بلند انسانی بوده، انسان کوشیده است با ساختن برج های بابل، اهرام مصر، مجسمهء زیوس، برج ایفل و تورنتو، برج های دوگانهء پتروناس در مالیزیا و بالاخره برج خلیفه در شهر دوبی این آرزو را تحقق بخشد. 

اینک قرار است بلند ترین آسمان خراش جهان که 838 متر ارتفاع و 220 طبقه دارد، در شهر چنگشا (
Changsha) مرکز ایالت هونان (Hunan)
چین اعمار شود.
 مهمتر از همه سرعت در ساختن این عمارت است که 90 روز را در بر خواهد گرفت.
براساس یک اعلامیهء شرکت ساختمانی (
BSB) این عمارت توسط یک تیم از انجنیرانی طراحی شده است که برخی از آن ها در دیزاین برج خلیفه در دوبی که 830 متر ارتفاع داشته و تا اکنون بلند ترین عمارت جهان به شمار می رود، نیز سهیم بوده اند.
در اعمار این آسمان خراش از تکنولوژی جدیدی استفاده می شود که قبلاً در ساختن یک هوتل در ماه دسامبر سال 2011 در ایالت هونان تجربه و عمارت مذکور در جریان 15 روز اعمار شد. به این ترتیب روزانه پنج منزل این آسمان خراش ساخته خواهد شد.
جالب تر این که ساختن برج خلیفه در دوبی 1.5 ملیارد دالر هزینه برداشت، در حالیکه مصرف این ساختن در چین صرف 628 ملیون دالر تخمین هزینه خواهد داشت.
در ساختن این آسمان خراش از 220 هزار تن فولاد استفاده می شود و 104 لفت داشته، در این ساختمان 31400 تن زنده گی و کار خواهند کرد.
 این آسمان خراش جدید در برابر زلزلهء به قدرت 9 درجهء ریشتر و حدود سه ساعت در برابر حریق متداوم، مقاومت خواهد داشت.
دیوید سکات (
David Scott) رییس مرکز بین المللی انجنیری لیان او رورکی (Laing O'Rourke) با اینکه هزینهء پایین مصارف ساختمانی این این آسمان خراش را تایید می کند، اما در مورد مقاومت آن در برابر حریق ابراز تردید کرده، در صحبت با رادیو آزادی گفته است:
«در حال حاضر، اجزای فولادی را که من مشاهده کرده ام، بطور مستقیم در برابرحریق مقاوم نیستند. اجزای فولادی سطح و سقف عمارت بر ستون های کانکریتی اتکا دارند. من در مورد کاملاً مطمین نبوده و بطور کامل با این ستراتیژی موافق نیستم.» 
کمپنی ساختمانی (
BSB) که این عمارت را در شهر چنگشا (Changsha) مرکز ایالات هونان (Hunan) چین خواهد ساخت، می گوید، این ساختمان شش مراتبه کمتر از عمارت های مشابه آن انرژی برق را مصرف کرده و هوای داخل آن 20 مراتبه بهتر و پاک تر از فضای آزاد خواهد بود.
Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: