آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, September 27, 2012

سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور، برنده جایزه نوبل آلترناتیو یا زندگی بهتر شده است

رحیمه خاوری - کابل
پنجشنبه ٠٦ ميزان ١٣٩١ ساعت ١٨:١٨
 داکتر سمر، در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی متولد شد و چندین مکتب و مراکز صحی را در زادگاهش تاسیس کرده است
بنیاد جایزه نوبل الترناتیف امروز (پنجشنبه) اسامی خانم سمر، و دو تن دیگر را برندگان این جایزه اعلام کرد و قرار است که خانم سمر این جایزه را حداقل ده روز دیگر از پارلمان سویدن دریافت کند.
خانم سمر دریافت این جایزه را با اهمیت خوانده و گفت که برای زنان کشور این جایزه را تبریک می گویم

جایزه الترناتیف یا زندگی بهتر، سالانه برای برجسته ترین چهره ها یا نهاد هایی که در زمینه‌های حمایت از حقوق بشر، بهداشت، حفظ محیط زیست، آموزش و صلح تلاش می کنند، داده می شود.
خبرگزاری دویچه وله (آلمان) گزارش داده است که در مجموع بیش از 120 تن برای کسب این جایزه نامزد بودند، اما از میان آنها داکتر سیما سمر همراه با دو تن دیگر از ترکیه و ایالات متحده امریکا و یک نهاد بریتانیایی، موفق به دریافت این جایزه شدند.
سیما سمر، پس از شکست رژیم طالبان، به عنوان معاون رییس جمهور افغانستان انتخاب شد.
او سپس وزیر امور زنان شد و در حال حاضر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است.
داکتر سمر، در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی متولد و چندین مکتب و مراکز صحی را در زادگاهش تاسیس کرده است.
به گزارش دویچه وله، قرار است برای داکتر سیما سمر، جین شارپ امریکای و نهاد "کمپاین علیه تجارت سلاح" که در بریتانیا مستقر است، 64 هزار دالر امریکایی نیز داده شود.
ناظران بنیاد جایزه نوبل الترناتیف می گویند که خانم سمر در شرایط بحرانی در افغانستان کار کرده و همواره مورد تهدید قرار داشته است.
در این اواخر، شماری از زنان از سوی افرادیکه نافضان حقوق بشر خوانده شده در بخش های افغانستان مورد خشونت قرار گرفته اند.در تازه ترین مورد از این دست، یک خانم به اتهام رابطه نامشروع جنسی در  ولسوالی جاغوری (زادگاه سیما سمر)، از سوی ملاهای محلی مجرم شناخته شد و حکم وارد کردن صد ضربه شلاق به او اجرا شد.برخی ها، کمیسیون مستقل حقوق بشر را متهم به سهل انگاری در دفاع از حقوق زنان کرده اند.
با این حال، سیما سمر به بی بی سی گفته است که رویداد های مخابره شده از افغانستان همیشه منفی و ناشی از کشتن، زدن و سربریدن بوده، بالاخره یک خبر خوش و مثبت (دریافت جایزه) هم باید بیرون شود.
هیئت داوران بنیاد جایزه زندگی بهتر، گفته ‌اند که خانم سمر را برای "پایداری و فداکاری دلیرانه" او در راستای تامین حقوق بشر در افغانستان مستحق این جایزه دانسته اند.

No comments: