آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 28, 2012

پیام اعتراضیه همایش اروپایی زنان افغانستان


پیام اعتراضیه همایش اروپایی زنان افغانستان

اخیراَ وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان طی اظهاراتی به خانه های امن اتهام بسته و آن مکانها را مراکز به اصطلاح "فحشا" خوانده است ، گرچه بعدتر در نتیجه اعتراض حلقات وسیع زنان و هراس از رسوایی در برابر ذهنیت عامه جامعه جهانی به عذر خواهی پرداخته است ، ولی بازهم طلب پوزش با طرح برگشتاندن پناهجویان این خانه ها به اقارب شان همراه بوده است.
همایش اروپایی زنان افغانستان این موضع بیپایه و غیر مسوولانه را بشدت تقبیح نموده و اعتراض شدید خود را بر علیه آن اعلام میدارد.
خانه های امن که تعدادشان هنوز محدود است ،عملاَ پناهگاه زنان مظلومین اند که آماج اشکال مختلف خشونت قرار میگیرند و بصورت اجباری ترک لانه و آشیانه مینمایند. این زنان بیپناه که هیچ مرجعی دیگری ندارند و اکثراَ زنده گی شان در خطر است، اکثزاَ به اقارب و وابستگان خود هم دوباره مراجعه کرده نمیتوانند و یا خانواده ها با اعتقاد به این عنعنه که اوبا پیراهن سپید به خانه شوهر برود و با کفن سفید از آنجا بیرون شود، با برخورد سنتی به اصطلاح حفظ آبرو و شرم مردم حتی در موارد خشونتهای مشهود حاضر به پذیرش و برگشت دوباره زنان به خانواده های پدری و یا نزد اقارب شان نیستند. در مواردی دیگر پناهجویان خانه های امن هم دختران و زنانی اند که قربانیان اذدواجهای اجباری میباشند .
در هر حال خانه های امن گذرگاه واقامتگاه موقت قربانیان خشونت و زنان مظلوم ، بیدفاع و بیپناه است . به اساس همه نورمها و موازین حقوقی،مدنی و عدلی وزارت عدلیه وظیفه تامین و دفاع حقوق وانسانی این قربانیان و مظلومین را به عهده داشته و مکلف به حمایت از چنین نهادها است. دولت افغانستان که متعهد به میثاق جهانی رفع تبعیض و خشونت علیه زنان است ، مکلف به تامین و احترام به حقوق زنان میباشد ، طوریکه اظهارات جناب وزیر عدلیه میرساند ، دولت افغانستان  نتنها مکلفیتها و تعهدات خود را در زمینه بعهده نمیگیرد بلکه در مثال مشخص بالا خود زمینه تامین فشار و خشونت را بر زنان مهیا مینماید.
همانطوریکه در پیام مجلس موسسان همایش ما آمده است ، ما از دولت افغانستان، هر دولتی که باشد مطالبه داریم تا در جنب همه موسسات حقوقی،قضایی،اجرایی و امنیتی کشور، شبکه نهادهای اختصاصی و مستقل تعیین کننده حقوق زنان را تاسیس و ایجاد نماید، گرداننده گان این نهادها باید از خود زنان باشند تا هیچ ظلمی از چشم زنان و جامعه مدنی مدافع آنها پوشیده نماند و مقامات در برابر اقدامات خویش پاسخگو باشند.
در اخیر با صراحت اعلام میداریم که در موارد نقص بعدی حقوقی زنان از جانب مقامات دولتی افغانستان و عدم برخورد عادلانه در مورد، ما به محاکم بین المللی و سازمان ملل ، بخصوص کمیسیون حقوق بشر و سازمان عفو بین المللی مراجعه خواهیم نمود.  ( جون 2012 )



No comments: