آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, October 26, 2011

خانم فرناندز ابتدا در سال ۲۰۰۷ رئیس جمهور شد

                                              

گام فرناندز به سوی پیروزی در انتخابات ارجنتاین 

 23 اکتبر 2011                                                                                                        

نظرسنجی از رای دهندگان در روز یکشنبه نشان می دهد که کریستینا فرناندز د کرشنر رئیس جمهور آرژانتین به سوی یک پیروزی قاطع در انتخابات پیش می رود.

رسانه های آرژانتینی می گویند که خانم فرناندز، ۵۸ ساله، بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورده است که برای پیروزی در دور اول انتخابات کافی است.
در دوره نخست ریاست جمهوری خانم فرناندز اقتصاد این کشور شاهد رشدی قوی بوده است. سیاست های اجتماعی او نیز با استقبال عمومی مواجه شده است.
مرگ ناگهانی یک سال قبل نستور کرشنر، رئیس جمهور سابق و شوهر خانم فرناندز، همدردی بسیاری از آرژانتینی ها را برای او به همراه داشت.
منتقدان می گویند که تشتت و ضعف در جبهه مخالفان نیز در این انتخابات به او کمک کرد.
خانم فرناندز هنگام انداختن رای خود به صندوق درحالی که به نشانه عزاداری لباس سیاه به تن داشت به شوهرش اشاره کرد.
او گفت: "نمی توانم بگویم که لحظه ای شاد است چرا که در آن صورت دروغ گفته ام. او هر جا که باشد، حتما از این که مردم رای می دهند خوشحال است."
نتایج نظرسنجی های غیررسمی از رای دهندگان در روز یکشنبه حاکیست که هرمس بینر، نزدیکترین رقیب خانم فرناندز، با ۱۴ درصد آرا دوم است.
حزب خانم فرناندز همچنین ممکن است بار دیگر کنترل کنگره را که در انتخابات میان دوره ای ۲۰۰۹ از دست داده بود به دست آورد.تقریبا ۳۰ میلیون رای دهنده برای تعیین برندگان ۱۳۰ کرسی مجلس عوام، ۲۴ کرسی سنا و نه فرمانداری به علاوه صدها کرسی محلی، پای صندوق های رای رفتند.
تورم بالادر پی انتخاب خانم فرناندز در سال ۲۰۰۷، حمایت عمومی از او به سرعت افت کرد و به ۲۰ درصد رسید که از جمله به اختلاف او با کشاورزان بر سر معرفی سهم صادرات مربوط می شد.
در سال های نخست ریاست جمهور او اغلب گفته می شد که این شوهرش است که در واقع کشور را اداره می کند.
نستور کرشنر از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ رئیس جمهور بود و برای آنکه همسرش فرصت پیدا کند در انتخابات نامزد شود پس از یک دوره کنار رفت.
انتظار می رفت او بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2011 شرکت کند اما اکتبر گذشته در اثر حمله قلبی درگذشت.
تحلیلگران سیاسی می گویند که محبوبیت کنونی خانم فرناندز بیشتر به خاطر سلامت اقتصادی است که به لطف بهای بالای کالاهای صادراتی مثل سویا تقویت شده است.
او همچنین دست به اجرای برنامه های اجتماعی از جمله اختصاص مزایایی برای سه میلیون نفر از فقیرترین کودکان آرژانتینی و توزیع لپ تاپ های رایگان برای مناطق محروم زده است که شدیدا با استقبال روبرو شده است.اما منتقدان خانم کرشنر او را متهم به دنبال کردن سیاست های پوپولیستی می کنند و می گویند که این برنامه ها غیرقابل دوام است.او همچنین به کم اهمیت جلوه دادن ابعاد تورم متهم شده است. این کشور پس از ونزوئلا در آمریکای لاتین بیشترین میزان تورم را دارد. بی بی سی

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

No comments: