آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, June 29, 2011

زنان سعودی به خاطر رفع حجاب و ممنوعیت رانندگی به پا خاسته اند


    
    هیلاری کلینتون از زنان 'شجاع' سعودی ستایش کرد
 21 ژوئن 2011 - 31 خرداد 1390

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از زنان "شجاع" عربستان سعودی که با ممنوعیت رانندگی بانوان مبارزه می کنند، تمجید کرده است.خانم کلینتون در اولین واکنش رسمی خود به این موضوع گفت که آنها حق دارند که چنین مطالبه ای داشته باشند.
بسیاری از زنان عربستان سعودی جمعه پیش با بی اعتنایی به منع رانندگی بانوان به خیابانها رفتند.
ماه گذشته زنی در این کشور پس از آنکه تصاویر ویدئویی رانندگی خود را بر روی اینترنت منتشر کرد، دستگیر شد.
فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی روز سه شنبه پیش از اظهارات خانم کلینتون طی نامه ای خطاب به او از موضع گیری آمریکا ابراز ناراحتی کرده بودند.
اما خانم کلینتون در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: "آنچه این زنان انجام می دهند، شجاعانه است و آنچه مطالبه می کنند، به حق است."
وی از این کمپین پشتیبانی کرد و آن را تحسین برانگیز دانست.
خانم کلینتون تاکید کرد که در امور داخلی عربستان سعودی که متحد کلیدی آمریکا در خاورمیانه است دخالت نمی کند:
"من می خواهم این واقعیت را خاطرنشان کنم که این (کمپین) از خارج نمی آید. این خود زنان هستند که می خواهند به رسمیت شناخته شوند."
اظهارات خانم کلینتون یک روز پس از آن مطرح می شود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که او در این باره مشغول "دیپلماسی آرام" است.
ویکتوریا نولاند گفت خانم کلینتون در تماس تلفنی اخیر خود با شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی موضوع منع رانندگی زنان را مطرح کرده است.
فعالان حقوق زنان سعودی در نامه گفتند: "دیپلماسی آرام چیزی نیست که ما اکنون به آن نیاز داریم. چیزی که ما احتیاج داریم این است که شما شخصا اظهار نظری قوی، ساده و علنی در حمایت از حق رانندگی بکنید."
ماه گذشته تنها چند روز پس از آن که منال الشریف ویدئویی در اینترنت منتشر کرد که او را در حال رانندگی در شهری در شرق عربستان نشان می داد، بازداشت شد.
عربستان سعودی تنها کشوری است که رانندگی برای زنان (هم زنان سعودی و هم زنان خارجی) ممنوع است. بی بی سی

No comments: