آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, June 26, 2011

آرزو در جهت راه یابی دختران مان در جام جهانی فوتبال



جام جهانی فوتبال "زنان" امروز (یکشنبه) ساعت 18 به وقت آلمان در شهر برلین آغاز می شود.

جام جهانی فوتبال زنان امروز در آلمان شروع می‌شود

يكشنبه ٠٥ سرطان ١٣٩٠ ساعت ١٤:١٦
این شمشین دور از مسابقات فوتبال زنان در سطح جهان است که بین 16 تیم برگزار می شود و قرار است تا چند ساعت دیگر تیم های ملی آلمان و کانادا در ورزشگاه "المپیک" برلین در برابر هم صف آرایی کنند.
جام جهانی فوتبال زنان مهم‌ترین مسابقات فوتبال در جهان است.
این مسابقات ابتدا در سال ۱۹۹۱ (۶۰ سال پس از مردان) آغاز شد و از آن سال به بعد هر چهار سال یک‌ بار برگزار می شود.
اگرچه ششمین دور از مسابقات فوتبال زنان با رقابت تیم های ملی آلمان و کانادا به صورت رسمی گشایش می باید اما پیش از آن دو تيم فرانسه و نيجريا از همين گروه در شهر کوچک "زينهايم" که در بين فرانکفورت و اشتوتگارت قرار دارد، در ساعت ۱۵ به وقت آلمان در برابر هم قرار خواهند گرفت.
آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان امروز رهسپار محل برگزاری مسابقات شده، او به رسانه ها گفته است که کشورش جام جهانی موفقی را برای مردان برگزار کرد و حالا ما می‌خواهيم همين موفقيت را برای جام جهانی زنان تکرار کنيم.
مسئولان برگزار کننده این مسابقات اعلام کرده اند که تاکنون ۸۰ درصد از ۹۰۰ هزار تکت این مسابقات به فروش رسیده و قرار است نزدیک به 75 هزار تماشاگر در ورزشگاه "المپیک" محل برگزاری رسمی این مسابقات حضور یابند.
این دور از مسابقات سه هفته طول می کشد و ۱۶ تيم در قالب چهار گروه حضور دارند و مسابقات در 9 شهر  مختلف آلمان برگزار می شود.
در گروه
A، آلمان، ميزبان مسابقات، فرانسه، کانادا و نيجريه؛ در گروه B انگليس، جاپان، مکزيک و نيوزلند؛ در گروه C آمريکا، سوئد، کوریای شمالی و کلمبيا و در گروه D برازيل، نارویژ، استراليا و گينه؛ به ديدار هم خواهند رفت.
جام جهانی فوتبال زنان پنج بار برگزار شده‌است و تا این دور از مسابقات تنها ۳ کشور به قهرمانی نائل آمده‌اند: آلمان و ایالات متحده آمریکا هر کدام دو بار و نارویژ یک بار.
قبل از برگزاری این دور از مسابقات، جشن باشکوهی در شهر فرانکفورت برگزار شد، در اين جشن صحنه‌ ای به ارتفاع ۱۵ متر و به شکل يک توپ متحرک فوتبال ساخته شده بود که بر روی آن تصاويری از تيم‌های کشورهای شرکت کننده پخش می‌شد.
حدود 400 هنرمند زن، شامل خواننده و رقصنده در این جشن به هنرنمايی پرداختند.
سپ بلاتر، ریيس فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) روز گذشته در يک نشست مطبوعاتی اعلام کرد بودیجه فوتبال زنان بسيار ناچيز است، او وعده داد که برای دوره بعدی جام جهانی پول بيشتری در اختيار فوتبال زنان قرار گيرد.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی فیفا برای اين دوره از جام جهانی فوتبال زنان در آلمان، هفت ميليون و شش‌ صد هزار دالر امريکا هزینه شده است.
جام جهانی فوتبال زنان برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در چين برگزار شد و به ترتيب سوئد در سال ۱۹۹۵، امريکا ، ۱۹۹۹و  ۲۰۰۳ و چين ۲۰۰۷ ميزبان دوره‌های بعدی بودند.
هفتمين دوره جام جهانی فوتبال زنان قرار است در سال ۲۰۱۵ در کانادا برگزار شود.


No comments: