آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 24, 2010

معرفی زنان مشاهیر و قدرت مند جهان

 

 

 معرفی زنان مشاهیر و قدرت مند جهان:

اگر نگاهی گذرای در مسیر تاریخ بشری بی افگنیم ، ملاحظه می نمائیم که زنان در دنیای امروز جایگاه های خاص خود را بدست آورده اند. گرچه از لحاظ کمیت تعدادی آنها انگشت شمار است. ولی روزنهً امیدی است  ، برای رشد زنان ، در کشور هایکه دیموکراسی را تجربه می کنند.

دموکراسی مجموعهً ای از اصول و روش های است که از آزادی انسان دفاع می کند ، دموکراسی نهادینه شدن آزادی است . دموکراسی دولتی است که شهروندان آن ، چه مستقیم و چه غیر مستقیم و از طریق نمایندگان منتخب خود ، از قدرت استفاده و وظایف معدنی خود را انجام می دهند.

 خوشبختانه عدهً محدودی از زنان با استفاده ازین امکانات مسولیت های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ... کشور های خود را بدست گرفتند و موفقیت های بی نظیر در اموری رهبری، به ملت های خود به ارمغان آوردند و با این عمل خود به جهانیان به اثبات رسانیدند که زنان نیز می توانند همانند مردان در امور رهبری و کشوری نقش ارزنده ای را ایفا نمایند و این را نیز به اثبات رسانیدند که اگر زن موقف بالا تر از مرد را نداشته باشد مساوی با آن قرارگرفته می تواند.

 در واقعیت هر زن مترقی و روشنفکر و روشن ضمیر با شنیدن اسمی زن ای که در فلان کشور در مقام رییس جمهور و یا صدراعظم نایل شد چشمانش پر از اشک خوشی و قلب اش مالامال از شادی و سرور گردیده برای او بالیده و موفقیت های مزیدی برایش آرزو می نماید. اسمای زنان که ذیلاً معرفی می شوند ، بصورت مستقلانه خود را کاندید نمودند و مردم در صندوق های شان رای خود را انداختند و یا هم رهبری یک حزب و یا ائتلاف سیاسی را داشتند و به قدرت سیاسی رسیدند. بخش سوم زنانی اند که به صورت مورثی و یا تشریفاتی به مقام های پادشاهی و یا ملکه رسیده اند و صرف رهبری تشریفاتی کشورهای خود را به عهده دارند. اکنون به صورت خلاصه به معرفی آنها می پردازیم.

 پراتیبها پاتیل رییس جمهور هند:

 پاتیل در 19 دسمبر سال  1934 میلادی در ایالت مهرشترای هند دیده به جهان گشود.  تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی و اقتصاد به پایه اکمال رسانید.

سپس در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه داد موصوف بعد از ختم تحصیلات به زادگاه خود رفته و در دیار خود مصروف کار به خصوص معاونت و کمک به زنان غریب و رنجدیده گردید. پاتیل درپهلوی آموزش دانشگاهی به بازی تینس روی میز علاقه مند بود و در مسابقات زیادی اشتراک نموده و موفقیت های زیادی به خود و تیم خود کسب نموده و برنده جوایزی بی شماری گردیده است.

پاتیل در مسیر کار خود به صفت نماینده مردم در شورا ، وزیر صحت عامه ایالت مهر اشترای ، معاون رییس مجلس سنا و والی ایالت راجستان ایفای وظیفه نموده است. پاتیل عضو سابقه دار حزب کنگره ملی هند بوده است و از 25 جولای 2007

 میلادی رییس جمهور منتخب مردم هند گردیده است، اولین زن است که در هندوستان به این مقام رسیده  است. من مهن سنگ صدراعظم هند اظهار داشت که رای دادن به پاتیل،رای علیه سیاست  های تبعیض آمیز است. به هین ترتیب سونیا گاندی رهبری حزب کنگره ملی هند گفت: دقایق خوش و مسرت برای سرزمین ماست زیرا برای نخستن بار در تاریخ هند زن موفق شد که به مقام ریاست جمهوری نایل آمد. پاتیل ازدواج نموده و صاحب دو فرزند است.

 

No comments: