آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, July 2, 2024

پایان نشست سوم دوحه با برنامه تبلیغاتی طالبان؛ سازمان ملل صدای زنان را «خفه» کرد

نشست سوم دوحه با میزبانی سازمان ملل متحد به‌رغم اعتراضات گسترده زنان، نهادهای مدنی و حقوق بشری و فعالان سیاسی مخالف طالبان، بدون حضور زنان به پایان رسید. در این نشست نماینده‌گان ویژه ۲۵ کشور و پنج سازمان بین‌المللی با نماینده‌گان طالبان در مورد سکتور خصوصی، بانک‌داری و مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو کرده‌اند.
معاون دبیر کل سازمان ملل که این نشست دو روزه را رهبری می‌کرد، آن را «مثبت» توصیف کرده و گفته که اشتراک‌کننده‌گان رفع ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران را به عنوان خواست درجه اول با طالبان مطرح کرده‌اند. هیات طالبان این نشست را «خوب و سازنده» توصیف کرده و برنامه‌های تبلیغاتی خود را در مورد مبارزه با مواد مخدر به اشتراک‌کننده‌گان به نمایش گذاشته است. این در حالی است که زنان و فعالان مدنی و حقوق بشری، حذف زنان از این نشست و رویکرد سازمان ملل متحد را در تضاد با منشور جهانی حقوق بشر خوانده و دست به اعتراض‌های گسترده زده‌اند. با این حال، برخی از زنان این رفتار سازمان ملل را «طالبانی» توصیف کرده و گفته‌اند که این سازمان صدای زنان را «خفه» ساخت.


نشست دو روزه دوحه که با میزبانی معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در قطر برگزار شده بود، روز گذشته به پایان رسید. اشتراک‌کننده‌گان این نشست روی مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، سیستم مالی و بانک‌داری در افغانستان و حمایت از سکتور خصوصی با تمرکز به پشتیبانی از زنان کار آفرین گفت‌وگو کرده‌اند.


در همین حال، رزماری دیکارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنرانی‌ پایانی نشست سوم دوحه بر ادامه تعامل با طالبان تاکید کرده است. او گفته که از نتیجه این نشست برای ایجاد جامعه باز در افغانستان امیدوار است.


معاون دبیر کل سازمان ملل شام‌ روز دوشنبه، ۱۱ سرطان، به خبرنگاران گفته که امیدوار است حضور نماینده‌گان ویژه کشورها در امور افغانستان در نشست و تعاملی که با طالبان صورت گرفته، بتواند سبب ایجاد یک جامعه‌ بازتر و فراگیرتر از لحاظ حکومت‌داری و مشارکت جامعه مدنی در افغانستان شود.


دیکارلو در مورد نگرانی‌های زنان و جامعه مدنی افغانستان گفته است که سازمان ملل متحد نقش خود را در مورد زنان،‌ جامعه مدنی و اقلیت‌ها در افغانستان کاهش نخواهد داد. او خاطرنشان ساخته که نماینده‌گان کشورهای اشتراک‌کننده رفع ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران را به عنوان خواست درجه اول با طالبان مطرح کردند. او همچنان منع آموزش، تحصیل و کار زنان و دختران را به تاخیر انداختن توسعه افغانستان خوانده است.


معاون دبیر کل سازمان ملل مدعی شده که نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط یا به رسمیت شناختن طالبان نیست. او تاکید کرده که سیاست سازمان ملل این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشند و زنان نیز بخشی از مردم افغانستان هستند. او همچنان افزوده که در این نشست روی تشکیل دو گروه کاری در بخش خصوصی و محو خشخاش توافق شده است.


خانم دیکارلو گفته که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها نیز گفت‌وگو شده است. او مدعی شده که آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است و تعامل سازمان ملل با طالبان گام‌به‌گام خواهد بود.


در همین حال، جبهه آزادی افغانستان در واکنش به نشست سوم دوحه، ‌آجندای نشست را گزینشی و برای راضی نگهداشتن طالبان خوانده است. این جبهه خواستار تطبیق قطع‌نامه۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل از جمله تعیین نماینده ویژه برای افغانستان شده است.


در خبرنامه جبهه آزادی آمده است که بحران بشری، حقوق زنان، تروریسم و تعیین نماینده ویژه برای افغانستان که در قطع‌نامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده، از آجندای دور سوم نشست دوحه غایب است. این جبهه رویکرد سازمان ملل را خلاف منشور این سازمان خوانده و گفته که این اقدام بی‌طرفی سازمان ملل را در قضایای افغانستان زیر سوال می‌برد.


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و رییس هیات این گروه در نشست سوم دوحه، با سپاس‌گزاری از موضع نماینده‌گان روسیه، چین،‌ ایران، پاکستان، قزاقستان، اوزبیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، امریکا، این نشست را «خوب» توصیف کرده است. او در این نشست از شرکت کننده‌گان خواسته که بر رفع تمام تحریم‌ها و لغو محدودیت‌های بخش خصوصی و بازگرداندن دارایی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان تمرکز کنند.


سخنگوی طالبان با نمایش گذاشتن نوارهای تبلیغاتی ادعا کرده است: «کشت، فرآوری و قاچاق خشخاش را که دنیا را تحت تاثیر قرار داد، ممنوع کردیم.» او خواستار کمک در کشت جایگزین برای کشاورزان شده است.


مجاهد مدعی شده که «رکن اساسی سیاست خارجی ما جهت‌گیری اقتصادی» در منطقه است. او افزوده، روابطی با کشورهای منطقه ایجاد شده که نشان می‌دهد طالبان «ظرفیت و تعهد» بر برقراری این روابط و حفظ آن را دارد.


این در حالی است که وزارت خارجه کانادا هدف از حذف مدافعان حقوق زنان، فعالان مدنی، نماینده‌گان اقوام و مذاهب را ناامیدکننده خوانده است. این وزارت گفته که پیش از نشست دوحه با گروه‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر مشورت کرده بود تا نگرانی‌های آن‌ها را در دوحه بازتاب دهد.


دیوید اسپرول، نماینده ویژه کانادا برای افغانستان، که در نشست حضور داشت، در بیانیه‌ای گفته این موضوع را خصوصی و علنی به نماینده‌گان کشورها ابراز کرده است. این کشور از سازمان ملل خواسته که براساس قطع‌نامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل، در اسرع وقت یک فرستاده ویژه برای افغانستان با تخصص حقوق بشر و تبعیض جنسیتی تعیین کند.


این نشست در حالی به پایان رسید که از یک ماه به این‌سو زنان معترض، فعالان مدنی و حقوق زن، در شهرهای مختلف جهان دست به اعتراضات گسترده زده‌ و از کشورها خواسته بوده‌اند که این نشست را تحریم کنند.


شهروندان کشور در کانادا، آلمان، فرانسه، هالند، پاکستان، ایران و برخی از شهرهای دیگر جهان اعتراض کرده و رویکرد کنونی سازمان ملل با طالبان را عادی‌سازی روابط جهان و سفیدنمایی این گروه خوانده‌اند.


با این حال، برخی از زنان معترض که نمی‌خواهند نام‌شان در گزارش ذکر شود، در صحبت با روزنامه ۸صبح، رویکرد سازمان ملل متحد را در نشست دوحه «طالبانی» توصیف کرده‌اند. آنان گفته‌اند که این سازمان در تضاد با منشور جهانی حقوق بشر به رغم اعتراضات یک ماه زنان و نهادهای حقوق بشری هیچ تمکین به صداهای آنان نکرده است. به گفته آنان، عدم تمکین سازمان ملل به مطالبات مدنی و حقوق بشری زنان و نیروهای سیاسی افغانستان، صدای آنان را «خفه» کرده است.


این زنان معترض می‌گویند که اگر سازمان ملل خود را مکلف به پاسخ‌گویی در برابر ارزش‌های حقوق  بشری نداند و متبنی بر سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان به پیش‌ برود، عملکردش نیز طالبانی خواهد بود.١٢ سرطان ١٤٠٣ هشت صبح

نويسنده: امین کاوه

No comments: