آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, January 3, 2024

مردسالاری دینی و مردسالاری ساختاری، هم‌اندیشی مردان افغانستان با طالبان

 تبعیض و نابرابری اجتماعی دو جنس (زن و مرد)، در دوره خاصی از رشد جوامع بشری پدیدار شدبا تغییرات در نظام‌های اجتماعی،دچار تغییر و تحول شد و در آینده می‌تواند جای خود را به روابط برابر و آزاد افراد بدهداما امروزه، هنوز در تمام جوامع سرمایه‌داری ودین محور، زنان تحت ستم و تبعیض قرار دارند و این ستم یکی از وسائلی 
است که به حفظ سلطه طبقه سرمایه‌دار و حکومت‌هایی بر پایهدین کمک می‌رساند.

در تمام جوامع سرمایه‌داری، زنان موظف به انجام وظایف شوهرداری، خانه‌داری و بچه‌داری‌انداین کار مجانی زنان، در چهاردیواریخانه، یا به عبارتی این "بردگیخانگی، باعث می‌شود که مخارج باز تولید روزانه نیروی کار و مخارج پرورش نسل جدید، کاهش یابد وسرمایه‌داران بتوانند نیروی کار را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنند، یعنی دستمزد کمتری برای مخارج ضروری زندگی کارگر بپردازند.

در تمام جوامع سرمایه‌داری، زنان خانه‌دار بخش اعظم "ارتش ذخیره کار" (بیکارانرا تشکیل می‌دهندسرمایه‌داری هرگز قادر نیستبرای کلیه افراد جامعه، کار ایجاد کند، و مضمون "خانه‌داری"، پرده استتار خوبی برای پنهان کردن خیل عظیم زنان بیکار، و پراکندهکردن اعتراضات علیه بیکاری استاین در حالی است که در جوامع سنتی با بافت مذهبی و یا حکومت‌هایی بر مبنای دین زن برده‌ای درجهت بهره‌دهی به مردان متدین در سیستم و ساختار دینی قرار دارداز آنجا که ستم بر زن برای هر دوی این سیستم و ساختارضروری و لازم می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که هر دوی اینها لازم و ملزوم یکدیگرنددر دنیای امروز برای نفوذ سیستم سرمایه‌داری وتولید بیشتر سرمایه برای صاحبان آن از هر اندیشه و ایدئولوژی که بتواند به آن یاری برساند حمایت می‌شودبر این اساس می‌توانچنین گفت که سرمایه‌داری با راه اندازی جنگ‌های خان و مان سوز موجب عقب نگه داشته شدن جوامع در حال توسعه می‌شودگروه‌هایتندرو و افراطی مذهبی را مسلح و حمایت می‌کند تا بتوانند در کشورهایی با منابع عظیم و ذخایر ثروت حاکم شوند و با احکام دینی نیمجمعیت این کشورها را خانه‌نشین کند و خود به غارت دارایی‌های آن بپردازدروند بازگشت چنین جوامعی به روی کار آمدن حاکمانتندرو و واپسگرا بخشی از برنامه جهانی سرمایه‌داری برای کنترل و غارت این جوامع است.

در پی روی کار آمدن دوباره طالبان (که هنوز هم نام برخی از رهبران آنها در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داردباحمایت و معامله قدرت‌ها در افغانستان شاهد به اجرا درآمدن قوانین اسلامی افراطی هستیم که مانع حضور و فعالیت زنان شده استسال‌ها مبارزه آنها را در مقابل فرهنگ و اجتماع سنتی و مردسالار هیچ نموده است.

زایل نمودن عنصر عقلانیت در سهم‌گیری مسایل اجتماعی - سیاسی و تنها بنیاد شرعی قایل شدن برای تمامی گوشه‌های زندگیاجتماعی و فرهنگی انسان‌ها از دیدگاه طالبان و هم‌فکران آن حایز اهمیت است.

طالب و اندیشه‌اش در دنیای امروز بدون زور اسلحه‌، هیچ معنا و قدرتی نداردیک کلام زور ستون‌ فقرات اصلی استاندیشه‌ طالبانیبر اساس دشمنی با بدن و فکر زنان پایه‌ریزی شده استسعی بر حذف زن به هر نحوی از اجتماع را دارداز نظر طالب زن جزمایملک مرد محسوب می‌شود و نه به عنوان انسان مستقل و دارای اراده.

از آنجایی که ساختار کلی اجتماعی افغانستان، لایه به لایه با نظام ستم بر زن و مردسالاری و‌ پدرسالاری بنا نهاده شده است، مردافغانستان منافع خود را همانند طالب در شکستاندن این ساختار به خطر رو‌به رو می‌بیند و در این جبهه با طالب همسویی و همفکری وهمراهی داردمردسالاری دینی که توسط سرمایه‌داری حمایت می‌شود نطقه تلاقی هم‌اندیشی مردان افغانستان با طالبان قرار می‌گیرددین در جوامعی مانند افغانستان وسیله تسلط امپریالیسم و سرمایه‌داری است.

فرهنگی ملی در افغانستان مخالفت جدی با حضور زنان در امور اجتماعی و اقتصادی در جامعه ندارد؛ اما خرده فرهنگ‌های سنتی وقبیله‌ای هستند که این مخالفت را دارد، طالبان بیشتر از این بستر‌های فرهنگی برخاسته‌اندپس در کنار قیودات تیوریک و برداشت‌هایتنگ‌نظرانه از ارزش‌ها و تعالیم دینی، قید و بندهای فرهنگی و سنتی نیز عامل دیگریست که به این معرکه هیزوم می‌اندازد.

همانطور که شاهد هستید اکثر مردان افغانستان در خصوص حمایت زنان مبارز و خواسته‌های انسانی و برحق‌شان، همراه نیستند،چون چنین چیزی خواست آنها هم تا جای زیادی نیستگروه تروریستی طالب، سرکوب زنان و حمله هر روزه و بی‌وقفه به حقوق آنان رابه یکی از ارکان اصلی حاکمیت خود تبدیل کرده است و از این طریق تمام اقشار و طبقات پایینی را مرعوب می‌کندلذا آزادی کل جامعهافغانستان از ستم و استثمار، بیش از هر زمان دیگری به امر آزادی زنان پیوند خورده است.

زنان افغاستان، جان خود را در دست گرفته به خیابان ‌آمدندچون این‌ها این مبارزه را از ابتدا و نقطه‌ اصلی، با مبارزه با مردسالاری وپدرسالاری در خانواده‌های خود و رو در روی پدر و برادر و مردان خانواده شروع کردند و انواع ستم‌ها و نابرابری‌ها را پس زده، دراجتماع برای خود جایگاه ساختندآنها حاضر نیستند، در صلح و جنگ مردانه، قربانی باشندآنها می‌دانند رعایت برابری جنسیتی درجامعه و افغانستان هم به نفع زنان و هم مردان است.

دفاع از کلیه مبارزات زنان برای کسب تساوی کامل و رفع هرگونه تبعیض با دفاع از منافع تمام شهروندان ادغام شده استبنابراینمردم افغانستان با موضع‌گیری صحیح در دفاع پیگیرانه و بدون قید و شرط از مبارزات زنان برای کسب حقوق اولیه شان ذینفع هستنددفاع از حقوق زنان و آزادی آن‌ها از قید و بند قرون وسطایی، راه را برای آزادی کل جامعه هموار می‌کند.


زنان مانع اصلی بر سر راه افراطیتی که منافع مردسالارانه سرمایه‌داری را تامین می‌کنند هستنددر افغانستان زنان باید در پی رویکار آمدن حکومتی سکولار که بدون تبعیض تساوی حقوق تمام انسان‌ها را دنبال می‌کند باشندزیرا حکومت‌های دینی که پایه و اساسحکمرانی آنها بر مبنای کنترل بدن و ذهن و تمامی رفتارهای اجتماعی شهروندان خود است و در آن دخالت می‌کند از جمله اینکهانسان‌ها چه بپوشند و چه بخورند و چگونه روابط اجتماعی داشته باشند و انها را درگیر نیازهای اولیه‌شان می‌کند تا خود راحت‌تر بتواندبه غارت منابع عظیم ثروت بپردازد و با دیکتاتوری مطلق بر سرکوب هر صدای مخالفان می‌پردازددر این شرایط هر حرکت زنان برایرهایی خودشان و اصرار بر سر خواسته‌هایشان راس هرم سرمایه‌داری - دین و مردسالاری را نشانه می‌گیرد.

در حکومتی سکولار باید به مطالبات مهمی اشاره کرد که در صورت تحقق می‌توانند ضامن دفاع از آزادی زنان باشند:

آموزش و تحصیلات عالی، زنان را به حقوق خود آگاه‌تر می‌کند و پشتوانه‌ای برای آنها می‌شود تا در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالتکنند بنابراین حق آموزش در سطوح عالی و حق اشتغال، یکی از مطالبات مهم زنان است.

حجاب اجباری که حکومت طالبانی در پی تطبیق آن با زور بالای زنان است نماد بردگی زنان است و زنان در پی آزادی حق نوع پوششخویش هستند.

حق زنان در ایجاد تشکلات ویژه و مستقل، برای دفاع از منافع خود؛ باید زنان به نسبت تعدادشان به تمام نهادها، به ویژه نهادهایقانون گذاری و قضاوت راه یابند.

زنان باید در تمام وجوه حقوقی، اجتماعی و سیاسی تساوی کامل داشته باشنددر این راستا، تمام قوانینی که به شکلی علیه زنانتبعیض قائل می‌شوند، باید لغو شوندهمچنین لغو هرگونه تبعیض علیه زنان، چه تحت عنوان مذهب، چه به اتکا بر قانون و یا آداب ورسومبرخوداری زنان از حقوق کامل فردیبه رسمیت شناختن حق زنان برای انتخاب پوشش، انتخاب رشته تحصیلی و حرفه و شغل،انتخاب محل سکونت… و حق سفر.

تمامی قوانین مربوط به ازدواج و خانواده که مبین تبعیض علیه زنان هستند، باید لغو شوندازدواج امری است داوطلبانه که می‌تواندتوسط یک قانون مدنی به ثبت برسد بنابراین کلیه ازدواج‌های اجباری و خرید و فروش زنان (تحت عنوان ازدواجباید لغو شوندهرگونهآزار جسمانی و قتل همسران، دختران و خواهران (تحت لوای "هتک ناموس") پایان یابدحق طلاق، حفاظت فرزندان، بدون هیچتبعیضی علیه مادران به رسمیت شناخته شود.

بدون استقلال کامل اقتصادی زنان، آزادی آنها ضمانت نمی‌شود بنابراین آنها باید از نظر اقتصادی استقلال داشته باشند و بردگیخانگی زنان باید پایان یابد.

ازجمله ویژگی‌های یک جامعه سکولار خوب این است که حق کنترل زنان بر بدن خود به رسمیت شناخته شود.

مریم حیدری ۲۰۲۴ وین

No comments: