آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, January 9, 2022

زنان افغانستان و جنبش پس از طالبان

فصل نخست

زنان بر  عرش اعلا دست یازیدند

فصل دوّم

چشمِ اسفندیار جنبش

فصل سوم:

جنبش زنان به روایتِ بانو شیرین نظیری

....................................................................................

فصل نخست:

زنان بر عرش اعلا دست یازیدند!

{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}

 رستاخیز زنان در برابر طالبان، واقعن جامعۀ مرد سالار افغانستان را غافل‌گیر کرد. هسته‌های این رستاخیز در هرات نطفه بست؛ در کابل قد  راست کرد و در پنجشیر به قوام و قیام رسید.

هر چند تاریخ وفرهنگ این سرزمین از رابعه‌ها، ماگه رحمانی‌ها و ناهید‌ها و... خالی نبوده است. با آن هم این تلاش‌ها در فضای فرهنگِ مرد سالارانۀ احزاب، دسته‌ها و نهاد‌های رسمی و حکومتی  راهی را یه یک جریان نیرومندی خالی نکرده است. به یژه در این دو دهۀ پسین که سخن از آزادی زنان رفته ومی‌رود. راهکار این دولت دو دهۀ پسین ــ در کنار گوش به فرمان استعمار و تحکیم سیطرۀ تباری ــ بیشتر بر گرم کردن بازار و مصروف کردن مردم به نام‌ها و آدم‌های عوضی و چاق کردن فرهنگ مبتذل لایکی و انجویی و خالی کردن ذهن و روان مردم از موضوعات اساسی و بنیادی و در فرجام  زمینه دادن به سیطرۀ طالب و فرهنگ طالبانی!

..........................................................


فصلِ دوم:


چشمِ اسفندیار جنبش

{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}

هر جنبشی به دو ستون بسیار استوار و بنیادی( اقتصادی و راهبردی) نیاز دارد. با دریغ جنبش زنان در افغانستان همواره از نبود این دو ستون رنج برده است. رویکرد ما در این جا به شماری از افرادی به تعداد انگشتان یک‌دست بر نمی‌گردد؛ بل نقد ما به سازمان‌ها و دسته‌هایی‌ست که با کار سازمان‌یافته وگروهی در راستای بر پایی جنبش‌ها نقش می‌بازند.


...................................................................


فصل سوم

نام‌های مطرح زنان در دهه های پیسین


از میان صدها زن،  دو نام ( ناجیه افشاری و بانو شیرین نظیری) در خور رویکرد و ستایش است، دو نام  در راستای بیسیج وهم‌نوایی زنان. به همینگونه  تلاش خالده فروغ در راستای معرفی و نقد شاعرانِ و نویسنده گان پارسی‌زبان در کاخ بلند فراموش ناشدنی‌ست. بی هیچ تعارفی، کوشش و تلاش شاعرانۀ لیلا صراحت روشنی و حمیرانگهت دستگیرزاده در برون مرز‌ها ماندگار و جاودانه است. در گسترۀ داستان بانو قادری در پهنۀ خبرنگاری و اطلاع‌رسانی بانو روزبه و در راستای پژوهش منیژه باختری و در عرصۀ نشر و چاپ کتاب منیژه نادری و نام‌هایی ده‌ها بانوی دیگر هم‌چون: خالده نیازی،صنم عنبرین، نادیه قانع، ثریا بهاء، نادیه فضل در  زمینه‌های دیگر نیاز به یادآوری است.


نویسنده : سالارعزیز پور

No comments: