آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, December 11, 2012

پولیس، میلی به بازداشت عاملان خشونت علیه زنان ندارد

سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود گفته است که پولیس، میلی به بازداشت مرتکبین خشونت علیه زنان ندارد.
امروز سازمان ملل گزارش ده صحفه ای خود را زیر نام «هنوز راه طولانی فرا روی تطبیق قانون محو خشونت علیه زن در افغانستان» به نشر رساند.
این گزارش در نتیجۀ بررسی وضعیت زنان در 22 ولایت کشور از ماه اکتبر سال 2011 تا ماه سپتامبر سال 2012 و مصاحبه با دوصد نفر متضرران، پولیس و دادستانی ترتیب شده است.

سازمان ملل در این گزارش خود تعداد قضیه های خشونت علیه زنان که به دادستانی، پولیس و دادگاه های شهری گزارش می شوند، مورد بررسی قرار داده است.
در این گزارش آمده است که در نتیجۀ بررسی موارد خشونت علیه زنان، بی میلی پولیس در امر بازداشت مرتکبین خشونت علیه زنان آشکار شد.
در این گزارش آمده است که مرتکبین خشونت علیه زنان با گروه های مسلح مخالف دولت، اربکی ها، پولیس محلی، اشخاص متنفذ در دولت یا بیرون از دولت و آنانی که قادر به پرداخت رشوت هستند، رابطه دارند.
در این گزارش گفته شده که پولیس به خاطر فساد و نداشتن بی طرفی در اجرای عدالت، از مرتکبین خشونت علیه زنان حمایت کرده اند.
نبود زن پولیس به عنوان افسر تحقیق، از دیگر موانع دسترسی زنان به عدالت در این گزارش یاد شده است.
این گزارش بیان داشته که پولیس در 22 ولایت کشور در یک سال، 740 واقعۀ خشونت علیه زنان را ثبت کرده که از جملۀ این واقعات، 401 مورد آن به دادستانی معرفی شده و در 312 مورد آن انصراف و ارجاع به ساختارهای غیر رسمی صورت گرفته است.
خانم جورجت گنون رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که گزارش های رسیده به دادگاه های کشور مبنی بر خشونت علیه زنان در سال گذشته، چهار برابر شده است که این می تواند از جانبی افزایش آگاهی زنان را از حقوق شان نشان دهد.
وی سپردن قضایای خشونت علیه زنان را به شوراها و جرگه های محلی از موانع تطبیق قانون محو خشونت علیه زنان دانسته و گفت که این اقدامات اکثرن توسط زورمندان انجام می شود.
او از حکومت خواست تا از بازداشت زنان و دخترانی که از خانه های شان فرار می کنند، جلوگیری کند.
وی اظهار داشت که 62 مورد فرار از منزل توسط پولیس، 31 مورد توسط دادستانی و 9 مورد توسط دادگاه های کشور در یک سال ثبت شده؛ همانطوری که فرار از منزل در قوانین کشور و اسلام جرم پنداشته نشده است، پس حکوت نیز باید از بازداشت آنان جلوگیری کند.
سیلی غفار نمایندۀ شبکۀ زنان نیز می گوید: «چرا کسانی که در چوکی های دولتی و غیر دولتی نشسته اند و مرتکب جرم خشونت علیه زنان شده اند، بازداشت نمی شوند؟»
وی افزود که بسیاری از اعضای مجلس نماینده گان و کابینه مرتکب خشونت علیه زنان می شوند و هرگز محاکمه نمی شوند.
وی از نهادهای بین المللی خواست تا در این راستا اقدامات جدی کنند.
چندی پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش 28 درصدی خشونت علیه زنان نسبت به سال گذشته خبر داده بود.
مرتضی حسینی - کابل
Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: