آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, April 22, 2020

فمینیسم یعنی چه؟ فمینیست چه کسی است؟ رابطه فمینیسم ایرانی و جنبش براندازی چیست؟


 جنسیت نباید در زندگی انسان‌ها عاملی تعیین‌کننده برای جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ آنها باشد.همانگونه که نژاد و قومیت نباید عامل تعیین کننده برای این جایگاه ها باشد.اما متاسفانه علیرغم تمامی تلاشهای صورت گرفته،هنوز راه درازی تارسیدن به برابری زن ومرد درپيش داريم.


ساده ترین تعریف از فمینیسم آن را این چنین تعریف می کند: «فمینیسم، گستره ای از جنبش های سیاسی، ایدئولوژی ها و جنبش های اجتماعی است که هدفی مشترک را دنبال می کنند. تعریف، برقراری و دستیابی به سطحی از حقوق زنان که در زمینه های سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی، با مردان برابر باشد. این هدف شامل تلاش برای برقراری فرصت های برابر برای زنان در آموزش، پرورش و اشتغال برای زنان است.»
بدین ترتیب، فمینیست نیز (فارغ از جنسیت) به کسی گفته می شود که خواهان برقراری و رسیدن به برابری حقوق زنان در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی؛ با مردان است.
زنان ایرانی برای رسیدن به این خواسته تلاشهای بسیار کردند و اقدامات زیادی انجام داده اند. تاریخ مبارزات زنان ایران برای از بین بردن بی‌عدالتیها، تبعیضها و نابرابری‌هایی که تنها به دلیل جنسیت و زن بودن به آنها تحمیل شده تاریخ پرفراز و نشیبی است. اما شاید بتوان گفت مبارزات زنان ایران برای به دست آوردن آزادی و حقوق اولیه انسانی‌شان دست کم از صد سال پیش آغاز شده است. 
هرچند که پیش از آن نیز برخی از زنان بودند که در برابر جبر و تبعیض مردانه، جسورانه می ایستادند و مقاومت میکردند. اما مبارزاتی که بتوان آن را یک جنبش مبارزاتی نامید، تقریبا از نزدیک به صد سال پیش شکل گرفت..
 رسیدن به برابری حقوق انسانی کاری بس دشوار است. در این چرخه معیوب؛ افتادن، بلند شدن، پیش رفتن، وقفه و درجا زدن امری اجتناب ناپذیر است. زنان در این راه دراز، برای رسیدن به خواسته و حقوق اولیهشان، اقدامات سازنده و اثرگذار بسیاری را انجام داده اند. از اعتراضات خیابانی و مدنی، و درست کردن مدرسه دخترانه گرفته، تا انتشار نشریهنوشتن و مجله منتشر کردن و تولید محتوا، به عنوان امکانی برای آگاه سازی زنانی که تعریف و شناختی از حقوق خود نداشتند؛ آن هم در جامعه‌ای که درصد بسیار اندکی از زنان سواد خواندن و نوشتن داشتند شاید بهترین راه ممکن برای تغییر دادن جامعه نباشد، اما همین اقدام تنها راه ممکن و شروعی برای تغییرات بنیادین و بزرگتر در جامعه بوده است.زنان پیشرو وبرابری خواه ایران ایران درحدودی یک صد سال علیرغم موانع و محدودیتها، مجلات و گذشته نشریات متعددی برای زنان و درباره زنان تاسیس کردند انجمن ها و مدرسه ها ساختند
 
امروزه بسیاری از فمینیستها برای ایجاد تغییر، اقدام به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، و … می کنند. به بحث گذاشتن و به چالش کشیدن مباحث فمینیستی و تبعیضهای جنسیتی در شبکه های اجتماعی، هرچند که کافی نیست، برای جامعه ای همچون ایران، اما لازم و ضروری است. چرا که در جامعه ما امکان به بحث گذاشتن این مباحث و نقد کردن و به چالش کشیدن انواع تبعیضهای جنسیتی موجود، در دانشگاهها وجود ندارد. بحثها و نقدهای صورت گرفته در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی؛ راه را برای ورود به جامعه حقیقی باز و هموار میکند. و بدین ترتیب، این بحثها وارد زندگی حقیقی افراد نیز می‌شود و هرچند اندک اما کم کم تاثیرش را میگذارد.

شاید بتوان گفت بزرگترین دستاورد فمینیسم ایرانی این بود که حتی مردان امروزی باورهای مردسالارانه کمتری نسبت به مردان نسل گذشته و پدرانشان دارند و نگرش آنها نسبت به حقوق زنان و برابری حقوق زن و مرد بسیار تغییر کرده‌اند. امروزه بسیاری از مردان، باورها و دیدگاههای برابری خواهانه‌ای نسبت به مادران، خواهران و حتی همسران خود دارند. حال آنکه تا همین یک نسل پیش، چنین چیزی بسیار به ندرت در میان مردان ایرانی دیده می‌شد.
به عنوان یک نمونه؛ درصد بسیار کمتری از مردان امروزی در ایران به حجاب و اجباری بودن آن برای همسر، خواهر و یا مادرانشان باور دارند. حال آنکه تا همین یک یا دو نسل پیش،
 علیرغم اجباری نبودن حجاب از سوی حکومت، این مردانِ بسیاری از خانوادهبودند .
 حجاب را برای زنان خانواده های شان اجباری میدانستند
مساله حجاب و اجباری بودن آن یکی از مهمترین مباحث در موضوع برابری حقوق زن و مرد است. اجباری بودن حجاب در جمهوری اسلامی و اصرار حکومت، همراه با صرف هزینه
های مادی و معنوی بسیار، برای اجباری نگهداشتن آن یکی از بزرگترین تبعیض
عامل اصلی بسیاری از تبعیض های دیگر بر علیه زنان است.
واقعیت این است که قوانین برگرفته از شریعت اسلامی در جمهوری اسلامی، هرگز اجازه رسیدن به برابری زنان و مردان را نمی دهد. در چارچوب حکومت جمهوری اسلامی که ماهیت وجودی
اش در اسلام و با قوانین اسلامی گره خورده است، هرگزنمی توان  به برابری و رفع تمامی اشکال تبعیض علیه زنان رسید.
اگر به آیات گوناگونی که رسما حقوق زنان را پایین‌تر از مردها می‌بینند رجوع کنیم میبینیم هیچ اثری از برابری جنسیتی در آنها وجود ندارد.
تلاشهای بسیار و متمادی فمینیست‌های ایرانی پس از انقلاب، این حقیقت را نشان داد که رسیدن به برابری
حقوق زن و مرد، و جمهوری اسلامی «با هم» امکان پذیر نیست.
امروزه بخش بزرگی از فمینیست های ایرانی که روزگاری در قالب اصلاحات بدنبال تغییر و اصلاح قوانین تبعیض‏آمیز بودند؛ به این نتیجه و یقین رسیده اند که برای رسیدن به برابری، گذار از جمهوری اسلامی امری لازم و اجتناب ناپذیر است
 

باورهای مردسالارانه و تبعیضهای سیستماتیکی که اساس و بنیان این نظام اسلامی را تشکیل می دهد. مانع ازهرگونه «اقدام موثر» برای رفع تبعیض و رسیدن به برابری حقوق زن و مرد می شود.
در طی تمامی سالهای حیات جمهوری اسلامی، به همان اندازه که زنان سعی در آگاهی رسانی و انجام اقدامات موثر (هرچند شاید ناکافی) کردند؛ جمهوری اسلامی نیز به صورت هدفمند، سعی در تخریب «فمینیسم» و «فمینیست‎‎»ها کرد و تلاش کرد تا بار معنایی منفیبرای این واژگان ایجاد کند. در نتیجه، واژه «فمینیسم» در جامعه ما نه تنها یک ارزش اجتماعی محسوب نمی شود،

 

.
همینکه حتی دولتمردان حکومتِ به شدت مردسالارِ جمهوری اسلامی برای کسب رای و بدست آوردن محبوبیت و مشروعیت (هرچند مقطعی و کوتاه مدت) ناچارند تا حتی در ظاهر هم که شده به زنان و خواستهای زنان ارج بنهند و وعده احقاق حقوق زنان را بدهند؛ یک دستاورد برای جنبش زنان ایران و فمینیسم ایرانی است.
این دستاوردها شاید هنوز به هدف اصلی که همانا برابری حقوق زن و مرد در جامعه است منجر نشده، اما تاثیراتش را در بطن جامعه و حتی در میان برخی از خانواده های سنتیتر نیز گذاشته است. اهمیت این تاثیرات زمانی بیشتر میشود که میدانیم این تغییرات در کشوری با حاکمیت عمیق مردسالارانه در لایه‌های مختلف اجتماعی آن، روی داده است

در پایان، جنسیت نباید در زندگی انسان‌ها عاملی تعیین‌کننده برای جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ آنها باشد. همانگونه که نژاد و قومیت نباید عامل تعیین کننده برای این جایگاهها باشد.اما متاسفانه علیرغم تمامی تلاشهای صورت گرفته، هنوز راه درازی تا رسیدن به برابری زن و مرد در تمامی مراحل زندگی سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی در پیش داریم که مهمترین گام؛ گذشتن از نظام مردسالارِ اصلاح ناپذیری است که تبعیض سیستماتیکِ جنسیتی، از ارکان اصلی آن است.


منبع: زنان، دیروز، امروز

No comments: