آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, February 26, 2020

!زهره رهگذر گوینده سرشناس رادیو وتلویزیون به گذشته گان پیوست


با تاسف فراوان اطلاع یافتیم که بانوی مبارز و گوینده موفق کشور ما زهره رهگذر همه ی را ترک نموده و به وادی خفته گان پیوسته است. روان این بانوی پرتلاش شاد و یادشان جاویدانه باد!


زهره رهگذر از اوان کودکی به هنرگویندگی علاقمندبود، او در زمینه شمولیت اش به گویند گی چنین گفت:دانش جوی  صنف دوازدهم دردبیرستان ملالی بودم که بارنخست  درامتحان گویندگی رادیو افغانستان شانس خود را آزمودم.متاسفانه موفق نشدم.
زیرا درآن زمان موفق شدن درگویندگی کارسهل وآسان نبود تازه واردان این راه باید راهی دشواری رامی پیمودند.تاموفق بدرآیند. پس ازمدتِ باردوم درامتحان اشتراک کردم.این بارنیزموفق نگردیدم،برای سومین باربعدازآمادگی لازم ،خوشبختانه موفق شدم.

آغاز فعالیت تازه واردان این فن درآن زمان ازخوانش اعلان  تجارتی صورت می گرفت. زهر، باخوانش اعلان فوتی ،بعدابرنامه سازها،رازهاوآهنگ های فرمایشی کارگویندگی را آغاز کرد. بانو زهره افزود:سپس برادامه تحصیل دردانشگاه،بعدازوقت کار گویندگی  رادراداره فیلم های سینمایی ادامه دادم. علاقمندی زیادبه خوانش برنامه های هنری وادبی داشتم تااین که  به آرزویم نایل گردیده برنامه های ادبی ارمغان سحررا بااحساس وآرامش روحی اجرا وثبت مینمودم.

زمانی که ازکشورمانندهزاران هزارهموطن عزیزم بخاطرجنگ های بی مفهوم بیوطن گردیدم.

  بعداززحمات وتکالیف فراوان خودرابه شهرواشنگتن ایالات متحده امریکارساندم درمنطقه سیاتل زندگی اختیارنمودم.متاسفانه دراین شهرماننددیگرشهرهای این کشور افغان هافعالیت های ژورنالیستیکی نداشته،ازهمین سبب تاکنون نتوانسته ام تادراین رشته  فعال باشم. ازجانب دیگربرای ادامه زندگی بایدکارکنم ،مصروف بودم.خوشبختانه درسایرشهرهای این کشورافغان های عزیزرسانه هایی مطبوعاتی رادراختیارداشته وبرنامه های راازآن طریق برای افغان های عزیزپخش ونشرمی نمایند.                                         

زهره رهگذر از ترک کردن وطن خود سخت متاثر است او تاثر خود را چنین بیان داشت:

بزرگترین اشتباهی راکه درزندگی متقبل شدم هماناترک وطن بود.واقعن عزت افغان وحرمت افغان وطن وکلبه ویرانه اش بوده،باآنکه من وخانواده ی من، ویرانه هاومخروبه های وطن رابه کاخ کریملین وکاخ سفیدمبدل نکرده،عاشقانه خدمتگذارش بوده واستیم. بدبختانه باآنکه هیچگاه آرزوی آنرانداشتم تا مادروطنم راترک گویم ولی دشمنان مردم ووطن نگذاشتندتاآرامش کلی درمیهن داشته باشم.بنابران مارا راندند وغریب دیاربیگانگان آواره ساختند.بخاطرزنده ماندن فرزندان وحفظ وآبروی خویش مجبورگردیدم تاعزیزترین دیارزندگی خودراترک گویم. درینجا حالازندگی آرام وآسوده یی دارم. ولی آرامش روحی نداشته هردم لحظه شماری دارم.تا یک حکومت ملی درکشورویرانه ماحکمفرماشود وهمه دورافتاده هابازهم دورهم جمع شده،محبت اصلی رااحساس کنیم.
بانو زهره در مورد زندگی شخصی خود گفت:سال های قبل ازدواج نموده،ثمره آن دودخترعزیزبنام های زحل جان که تحصیل عالی اش راتکمیل نموده مصروف کارمی باشد نپتون جان دختردوم مشغول تحصیل است. زندگی آرام خانوادگی داشته ویگانه ناراحتی مادوری ازوطن بوده رنج میبرم.بازهم ناامیدنبوده آرزودارم به این آرمانم نایل گردم.

گفت وشنید تلفونی شیرین نظیری با بانو زهره رهگذر کاپی از کتاب "ستاره هایی سرزمین من"