آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, July 31, 2019

رسم ‌ورواج‌های عجیب در مورد بکارت و شب ازدواج


 در سراسر جهان هزارها سنت و فرهنگ حاکم است. تراکم فرهنگ‌ها سبب شده تا انسان‌ها به پدیده‌ها دیدهای مختلفی داشته باشند و بیشتر این دیدها نیز از نظر انسان‌های مناطق مختلف جالب و درخور تأمل است.

در این مطلب به ده رسم مختلف از دورادور جهانِ باستان در برابر تابوی بکارت و مراسم ازدواج پرداخت شده است.

1. حراج بکارت

شاید باورتان نشود، اما هم‌اکنون نیز در شماری از کشورها بکارت زنان به حراج گذاشته می‌شود. در شماری از مناطق هند، به‌محض رسیدن دختران به سن بلوغ، بکارت‌شان به حراج گذاشته می‌شود و به‌سادگی بکارت دختران نوجوان به کسی تعلق می‌گیرد که بیشترین نرخ را پیشنهاد کنند؛ اساساً حراج بکارت در این مناطق هند از لحاظ اجتماعی به نام «مقاصد مذهبی» پذیرفته شده است.

2. سوختن؛ مجازات هم‌بستری پیش از 30 ساله‌گی

در روم باستان به راهبه‌ها دیکته می‌شد تا پاک‌دامن باشند. این راهبه‌ها مجبور بودند تا 30 ساله‌گی مواظب بکارت خود باشند و حق برقراری رابطه را نداشته‌اند. اما در صورت بی‌توجهی به این دستور، زنده سوزانده می‌شدند.

3. انگشتِ بریده زیر لباس سفید

در شماری از کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعودی و مصر، هنوز آداب باستانی نزد بسیاری به شدت مطرح است. از جملۀ این آداب، یکی این است که در روز عروسی، دختر انگشت شست خود را قطع کرده و در جایی از لباس سفید عروسی قرار می‌دهد. اگر در هنگام بریدن انگشت، لباسش خونی نشود، در واقع این ننگ بزرگی برای خانواده‌اش است و به مثابه باکره‌نبودن شمرده می‌شود.


4. مهمان واجب‌الاحترام

در سواحل بوسنی، مونته‌نگرو و شمال اسلواکی، سنتی وجود داشت که عروس‌ها قبل از عروسی با بهترین دوست داماد هم‌بستر می‌شدند و در روز عروسی مردی که با عروس هم‌بسترشده به مجلس می‌آمد و به نام «مهمان قابل احترام» از او پذیرایی می‌شد.

5. کمبودیا و کشیش‌هایی که حق دریدن بکارت دارند

وظیفۀ کشیش‌ها در کمبودیا بیشتر از موعظه یا سخنرانی است. کشیش‌های کمبودیایی طی مراسم عروسی، انگشت خود را در شراب سیب فرو می‌کنند و پردۀ بکارت عروس را همان لحظه و در همان جا با ناخن پاره می‌کنند.

6. انتخاب کفش مناسب از سوی عروس

در قرن نوزدهم، مراسم عروسی در روسیه بسیار خشن بود. پیش از عروسی، زنانی که دوست داماد بودند، عروس را برای بررسی به اتاقی می‌بردند و برهنه می‌کردند تا «نقص»هایش را بررسی کنند. اگر نقصی در وجود عروس نمی‌بود، مراسم عروسی به صورت عادی دوام می‌یافت، اما پس از مراسم، داماد یک شلاق کوچک را در یکی از کفش‌هایش پنهان می‌کرد. عروس و داماد برای دو ساعت در اتاقی تنها می‌ماندند و اگر عروس کفشی که در آن شلاق پنهان شده را اول از پای داماد درمی‌آورد، داماد قبل از پایان یافتن مراسم عروسی، عروس را با آن شلاق می‌زد.

7. مراسم تشریفاتی بومی در کلمبیا

در اوایل دهۀ 1900 در کلمبیا، بهترین دوست داماد مسئولیت جالبی داشت. او باید با شلاق زوج جدید را تا اتاق خواب تعقیب همراهی می‌کرد و فریاد می‌زد «زن را ببرید!» و سپس داماد را با شلاق می‌زد.

8. فرانسه و بی‌زاری عروس از مراسم ازدواج

زمانی که اصطلاح «عروسی فرانسوی» را می‌شنوید، احتمالاً به فکر چمن‌های سرسبز، شامپاین‌های خوش‌مزه و دکوراسیون شیک می‌افتید. به هر حال، این افکار با مراسم سنتی به نام «لاسواپ» هماهنگی ندارد؛ زوج تازه عروسی‌شده از مراسم به سوی تخت خواب فرار می‌کنند و به این مراسم پایان می‌بخشند. در این مدت شرکت‌کننده‌های مراسم، مصروف تمیزکردن هستند. پس از رفت‌ورو، آنان مراسم را رها می‌کنند و به سوی اتاق خواب عروس و داماد هجوم می‌برند و به عروس و داماد شراب می‌نوشانند.

9. نمایش روانداز پر از خون به مردم

در قرون وسطی، تنها راهی که یک داماد می‌توانست اصلیتش را نشان دهد این بود که با یک عروس باکره عروسی می‌کرد. قابله‌ها پیش از روز عروسی، عروس‌ها را معاینه می‌کردند تا از باکره‌بودن آنان مطمئن شوند. پس از عروسی، عروس و داماد روانداز آلوده به خون را در سرتاسر قریه می‌بردند تا همه نسبت به باکره‌گی عروس مطمئن شوند.

10. معجزۀ درخت جوز

در زمان‌های قدیم در شماری از مناطق، دخترانی که بکارت‌شان را از دست داده بودند، برای ترمیم آن از درخت جوز استفاده می‌کردند. این دختران برگ‌هایی از این درخت را گرفته و در دهانۀ واژن خود قرار می‌دادند. آنان به این باور بودند که برگ درختان جوز قابلیت ترمیم بکارت را دارد و به بکارت بوی مطبوعی می‌بخشد.
منبع رادیو سلام وطندار

No comments: