آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, May 20, 2019

قربانی جنایت های ناموسی (قتل های ناموسی)


قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و بیشتر قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند
خود گفته می‌شود. این زنان به علت«ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند.
این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود
ازجمله جرایم ناموسی می توان ازسلب آزادی،اجبار،


تهدید، طلاق،آزار و اذیت جنسی، ضرب و شتم، محافظت از مجرم، اخلال در امور قضایی، قتل و یا اقدام به قتل نام برد. معمولن این اعمال بر روی یکی از اعضای خانواده صورت می گیرد که حیثیت خانواده را لکه دار کرده و یا گمان آن می رود که برا ی خانواده رسوایی و شرمنده گی به بار بیاورد. فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده رابرباد داده است،کافی‌ است.
آنها نیست.

معمولا چند نفر از اعضای یک قوم در ارتکاب به این جرایم شرکت می کنند. انگیزه ی این جرایم اعاده ی حیثیت خانواده است. منظور از حیثیت در این رابطه ارزشی است که یک شخص و یا خانواده از دید دیگران دارد. حیثیت از دست رفته ی یک خانواده می تواند به معنای قطع روابط اجتماعی آنان در مجموعه ی قومی و گروهی آن خانواده می باشد.

جنایت‌های ناموسی بخشی از خشونت علیه زنان محسوب می‌شوند. بر اساس آمار صندوق جمعیت آمار ملل متحد، سالانه حدود ۵۰۰۰ زن در قتل‌های ناموسی کشته می‌شوند. بیشتر اینان ساکن غرب آسیا ،شمال افریقا و بخش‌هایی از جنوب آسیا استند. حداقل ۱۰۰۰ زن در جریان یک سال (۱۹۹۹) در پاکستان به قتل هاي ناموسی رسیدند. بر اساس این آمار، این جرایم بیشتر در کشورهای اسلامی رخ می‌دهند در حالی که به گفته رهبران مذهبی، هیچ ریشه‌ی در اسلام ندارند. پژوهشی در دانشگاه اینونو ترکیه گزارش داده که در طول ۷ سال پسین پرونده ۳۰۰ قتل ناموسی در ترکیه وجود داشته‌است. بسیاری از این قتل‌ها در مناطق کرد نشین ترکیه اتفاق افتاده است. این پژوهش نشان می‌دهد با بالا رفتن مجازات قتل ناموسی، بسیاری از زنان توسط خویشاوندان خود وادار به «خود کشی » شده‌اند. بیشتر قاتلان نیز پسران جوان خانواده استندکه درصورت دستگیری مجازات کمتری برای شان منظور می‌شود.

در برخی کشورها قوانینی وجود دارد که اجازهٔ قتل ناموسی را می‌دهد:

ایران: بر اساس مادهٔ ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی«هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مجبورساخته شده باشد، فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند.

No comments: