آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, November 6, 2018

برده‌داری مدرن؛۷۱ درصد قربانیان برده داری مدرن دختران و زنان اند


میلاد فروش   
از نتیجه‌ی یک تحقیق می‌نماید که بیش از ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ در تمام جهان قربانی «برده‌داری مدرن» شده‌اند.
بر اساس گزارش سالانه‌ی «شاخص برده‌داری جهانی» بالاترین حدِ شیوع پدیده‌ی برده‌داری مدرن مربوط به کشور کوریایی شمالی است.


این تحقیق نقش مناقشات و سرکوب‌های دولتی در زندگی قربانیانِ برده داری را پررنگ دانسته است.

در کشورهای افریقایی بوروندی و اریتریا هم اضافه بر کوریای شمالی «برده داری مدرن» رواج رو به رشدی دارد. فیونا دیوید، پژوهشگر و مسوول جمع‌آوری اطلاعات تحقیقِ «شاخص برده‌داری جهانی» در مورد این سه کشور این‌گونه سخن می‌گوید:

«در هر ۳ کشور پدیده‌ی کار اجباری با مسوولیت دولتی، به انجام می‌رسد. بدین معنی که دولت مردم کشورش را برای کسب منفعت خود به کار اجباری، وا‌ می‌دارد.»

شمار «بردگانِ مدرن» در کشور هند ۸ میلیون نفر برآورد می‌شود. بدین صورت شمار بردگان مدرن در هند از دیگر کشورها بیشتر است. با این وجود شمار بردگان مدرن در این کشور دو سال پیش بیشتر از ۱۸ میلیون نفر بود.

در عین حال «برده‌داری مدرن» در کوریای شمالی با محاسبه‌ی کلِ جمعیت، در این کشور نسبت به دیگر کشورها بیشتر قربانی دارد. با این حساب، از هر ۱۰ شهروند کوریای شمالی ۱ نفر قربانی «برده‌داری مدرن» است.

تهیه کنندگان گزارش «شاخص برده داری جهانی» با ۵۰ شهروند پیونگ یانگ که از کشور فرار کرده‌اند، سخن گفته است.

مصاحبه شونده‌گان از کار بدون دست‌مزد بزرگ‌سالان، کودکان در شرایط سخت و اکثراً «غیرانسانی» در بخش‌های دهقانی، معماری و سرک‌سازی، نام برده اند.

جمهوری افریقای مرکزی، افغانستان، سودان جنوبی و پاکستان از جمله دیگر کشورهایی استند که «برده‌داری مدرن» در آن‌ها رواج دارد.

براساس یافته‌های این گزارش، ایران نیز از جمله کشورهایی است که با چالشِ «برده‌داری مدرن» دست به گریبان است.

این تحقیق می‌گوید که تعداد «بردگان مدرن» یحتمل بیشتر از آن‌چه اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهند، باشد.

در بخشی از این گزارش به عدم وجود اطلاعات قابل اعتماد در مورد این پدیده در کشورهای عربی، نبود معلومات در مورد قاچاق اعضای بدن و به کارگیری کودکان از سوی گروه‌های مسلح شورشی در جهان اشاره رفته است.

«بردگان مدرن» کسانی اند که در پی تهدید، خشونت و نیرنگ نمی‌توانند به برخی کارها «نه» بگویند و یا به طور کلی دست از آن کار بکشند. آنان حتا امکان تصمیم گیری در مورد بدن خود را نیز ندارند.

ذغال سنگ، نخ، چوب از جمله کالاهایی اند که امکان تهیه‌ی آن‌ها از سوی «بردگان مدرن» وجود دارد. گاهاً قربانیان «برده داری مدرن» به کارهای شبیه صید ماهی نیز می‌پردازند.

در این تحقیق آمده است که ۷۱ درصد قربانیان برده داری مدرن دختران و زنان اند. بیش از ۱۵ میلیون نفر از این «بردگان مدرن» کارشان از ازدواجی اجباری بدین جا کشیده شده است.

تحقیق‌های سالانه‌ی «شاخص برده‌داری جهانی» که به بررسی وضعیت برده داری در کشورهای مختلف می پردازد را، نهادِ «آزادانه راه بروید» تهیه می‌کند.
 هشت صبح

No comments: