آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, October 31, 2018

از کابل تا بوداپست

می‌توانید مطالعات جندر را ممنوع کنید اما نمی‌توانید ما را خاموش نگه‌دارید
منبع:یورو نیوز – نویسنده:سحر فطرت،فمینیست و فیلم‌ساز افغان – مترجم: فایزه حمزه‌یی
من یک فمینیست هستم، از افغانستان به مجارستان آمدم تا ادامه تحصیل بدهم و کارشناسی‌ام در رشته جندر از دانشگاه مرکزی اتحادیه‌ی اروپا دریافت کنم

مطالعات جندر را تنها کسانی شبه‌‌علم می‌خوانند که بیش از حد در زنده‌گی امتیاز دارند و هراس دارند که به موجودیت و حقوق سایر انسان‌ها اذعان کنند.

چیزی که در افغانستان «فمینیسم» نامیده می‌شود شاید نخستین قدم‌های ما زنان برای به دست‌آوردن حقوق اساسی و ابتدایی‌مان است. مثلاً:

حق اظهار وجود، تلاش برای گرفتن دوباره مکان و جایگاهی که اکثراً توسط مردان اشغال شده است و بلند کردن صدای‌مان تا جایی که این صداها شنیده شوند.

من به دلیل برآشفته‌گی شخصی تصمیم گرفتم در رشته مطالعات جندر و زنان درس بخوانم و به همین دلیل به مجارستان آمدم.

بعضی از دلایل شخصی من این‌ها اند: من وقتی رو به بزرگ شدن بودم با تبعیض جنسیتی فراوانی در افغانستان روبه‌رو شدم و در دوران کودکی هم به دلیل مهاجرت، تبعیض‌های زیادی را متحمل شدم و نیز در دوران جوانی. در سفرهای خود به اقصا و نقاط دنیا به دلیل رنگ پوست متفاوت نیز مورد تبعیض قرار گرفتم.

فراگرفتن مطالعات جندر بسیار مهم است زیرا در رشته‌ی جندر در دانشگاهای افغانستان خلا بزرگی وجود دارد که باید پر شود.

در نگاهی سطحی و بیرونی می‌توان دید که تمام جهان به فکر زنان افغانستان‌اند و به مشکلات زنان افغان می‌پردازند و توجه می‌کنند.

خارجی‌ها از طریق تعریفی که از زنان افغانستان ارائه می‌دهند و نوع نگاهی که به آن‌ها دارند آن‌ها را بیش‌تر به حاشیه رانده‌اند. من از زاویه‌ی دید و نحوه‌ی نگاه که غربی‌ها به عنوان نجات‌دهنده دارند به زنان افغان و شیوه‌ای که آن‌ها زنان افغان را به دنیا معرفی می‌کنند عصبانی هستم.

گزارش‌ها و اخباری را که آن‌ها تهیه می‌کنند یا زنان افغان همواره در آن قربانی هستند و یا هم نجات داده شده‌اند. بنا بر این تصویر واقعی از زنان افغان وجود ندارد و این امری است که مرا بیش‌تر به ادامه تحصیل در این رشته وادار می‌کند و امیدوارم تا این خشم و علاقه به وسیله علم و آگهی پوشیده شود تا به شکوفایی شدن توانایی من در این زمینه کمک کند و بتوانم مسوولیت خود در راستای تولید علم در این زمینه را ادا کنم.

رسیدن به مجارستان آسان نبود، من دوبار برای گرفتن ویزای خود به پاکستان سفر کردم و دو روز بعد از این که در ماه آگست ویزای مجارستان را دریافت کردم.

یکی از دوستانم به من پیام داد که ممکن است مطالعات جندر در مجارستان نیز ممنوع شود.

این خبر مرا شوکه کرد اما دانشگاه مرکزی اروپا تصریح کرد که ممنوعیت مطالعات جندر نمی‌تواند در برنامه این دانشگاه تغییری ایجاد کند.

زمانی که به بوداپست رسیدم آن را شهری زیبا و آرام یافتم اما در این شهر همیشه تفاوت رنگ پوست خود را حس می‌کنی و رنگ دانه‌های پوستت بیش‌تر قابل دید می‌شوند برایت، از زمانی که این‌جا آمدم رنگی بودن پوستم را بیش‌تر احساس می‌کنم.

این یعنی اگر شما پوست رنگی دارید باید در برابر برخوردهای پرخاش‌گرایانه حوصله‌ی بیش‌تری داشته باشید، از بقیه جدا پنداشته می‌شوید در اکثر مواقع و باید انتظار این که یکی بر سرتان داد بکشد را داشته باشید.

این‌جا نیز شبیه کابل است جایی که شما مانند یک بدهکار در جامعه هستید که باید بهای زن بودن و زنده‌گی کردن‌تان را بپردازید.

دوازدهم اکتبر دولت مجارستان فهرست کورس‌های تائید شده برای دوره کارشناسی ارشد را منتشر کرد اما رشته جندر از این فهرست حذف شده بود.

ما از طریق چت‌گروه دانشگاه مرکزی اروپا از آن اطلاع پیدا کردیم، موضوعی که همه‌ی ما را خشم‌گین و ناامید ساخته است.

حذف رشته جندر از برنامه‌های آموزشی مجارستان نشان می‌دهد که چگونه مردسالاری حتا در کشورهای طراز اول جهان نیز هنوز زنده است و از آن محافظت می‌شود در حالی که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد

این یک اقدام سیاسی است برای محافظت از نهادهای سرکوب‌گر است تا برای حقوق دیگران محدودیت قایل شوند.

نخستین دوره‌ی آموزش کارشناسی ارشد در رشته جندر همراه با نگرانی‌ها و ترس‌های فراوان در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد.

به نظر من، این ترس و نگرانی‌ها از مطالعات جندر چه در بوداپست چه در کابل، چیزی نیست جز وحشت کسانی که قدرت دارند و از قابل دید بودن و صدای زنان و دیگر اعضای جامعه که در غیر این صورت وجود آن‌ها انکار می‌شود می‌هراسند. پس از آمدن از افغانستان به بوداپست به عنوان یک فمینیست برای ادامه تحصیل و کسب ماستری، من این ترس را در همه‌جا مشاهده کردم اما در اشکال مختلفی، از همین رو برای مجارستان احساس تأسف می‌کنم زیرا این کشور یک بستر عملی بزرگی را از برنامه‌های آموزشی این کشور حذف کرد.

مجارستان در اقدامی محافظه‌کارانه تحت عنوان فقدان فرصت‌های بازار کار صداهایی را سرکوب می‌کند که به ندرت شنیده می‌شوند.

به همان اندازه‌ای که من ممنوعیت مطالعات جندر در مجارستان را حمله بر پیکره دموکراسی می‌دانم به همان اندازه این اقدام را زنگ هشداری برای بیداری جهان می‌دانم.

امروز مطالعات جندر ممنوع شد فردا سرکوب در اشکال مختلف دیگری اتفاق خواهد افتاد. این عقب گرد و سرکوب مطالعات جندر توسط حکومت اٌربان (نخست وزیرمجارستان) اهمیت این رشته علمی را بازگو می‌‌کند.

حقیقت این است که اگر یک دولت در برابر مطالعات جندر موضع‌گیری می‌کند نشان می‌دهد که این رشته به چه اندازه خاص و خارق‌العاده است که باید به یک شاخه‌ی عملی دانشگاهی گسترش یابد.

این رشته علمی مهمی است و به این آسانی ممنوع نمی‌شود، زیرا هر عمل واکنشی دارد و هیچ راهی وجود ندارد که محافظه‌کاران بتوانند مطالعات جندر را در تمام دنیا ممنوع بسازند. هشت صبح

No comments: