آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, June 2, 2018

تظاهرات درافغانستان؛عکس رولا غنی آتش زده شد

هزاران تن از شهروندان ولایت بامیان درمرکز افغانستان روزجمعه اول جون با راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز سخنان اخیررولا غنی خانم رییس جمهوری افغانستان رامحکوم کردند وعکس اوآتش زدند.

این تظاهر کنندگان که تعدادشان بیش از هفت هزار نفر می رسید حکومت را به قوم ستیزی و نفی اقوام کشور متهم کرده و از رولاغنی، خانم رییس جمهوری این کشور خواستند تا از تمامی سادات افغانستان رسماً معذرت خواهی نماید
رولاغنی؛ خانم رییس جمهوری افغانستان چندی قبل در یک گفتگو ویژه با طلوع نیوز گفته بودسادات یک قوم نه بلکه یک طبقه اجتماعی می‌باشد که در درون تمامی اقوام کشور وجود دارند
مظاهره کنندگان این اظهارات رولاغنی را نفی اقوام، قوم ستیزی و غیر مسئوولانه خوانده و از خانم رییس جمهور خواستند تا اظهارات‌اش را پس گرفته و از قوم سادات رسماً معذرت خواهی نماید.
جواد حسینی، از جمله برگزار کنندگان این تظاهرات گفت:«سادات افغانستان به هیچ عنوان از این اظهارات غیر مسئوولانه خانم رییس جمهور نگذشته و در صورتی که وی رسماً از سادات معذرت‌خواهی نکند سادات افغانستان در سراسر افغانستان تظاهرات خواهند کرد».
حسینی ادامه داد:«در حالیکه سادات افغانستان همواره در تمام امور دولتی، سیاسی و اجتماعی افغانستان پیشگام می‌باشند اما متاسفانه مخالفان ذکر نام قوم سادات در قانون اساسی ریشه در مسائل درون قومی، بیرون قومی و مجامع بین المللی دارند».
زینب حسینی؛ یکی از بانوانی که در این راهپیمایی اشتراک کرده بود گفت:«من به عنوان یک بانو از قوم سادات میخواهم که رولاغنی، خانم رییس جمهور رسماً از سادات افغانستان عذرخواهی نموده و اظهارات خود را پس بگیرد».
مظاهره کنندگان با صدور قطعنامه ای سه ماده ای اعلام کردند:«حکومت باید به فریادها و خواسته برحق هویت طلبی قوم بزرگ سادات پاسخ داده و رسماً درج قوم سادات در تذکره الکترونیکی را اعلام و به نگرانی های سادات پایان دهد».
این دومین بار است که هزاران تن از شهروندان سادات ولایت بامیان به تظاهرات مسالمت آمیز دست می‌زنند و خواهان ذکر نام این قوم در تذکره های الکترونیکی و قانون اساسی این کشور می‌ باشند.


Virus-free. www.avast.com

No comments: