آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, April 15, 2017

ماجرای زن افغان که چهار ماه زندانی گروه داعش بود


با صدای لرزان و بیمی که در درونش جا گرفته از چهار ماه زندانی بودنش نزد داعش قصه می‌کند. با این که چادر به سر دارد، اما پریشانی و ترس از صدایش به خوبی پیداست.
 

زرمینه نام مستعار زنی‌ست که افراد داعش حدود چهار ماه پیش او را با 5 زن، 2 کودک و 12 مرد از شهرستان کوت ننگرهار با خود برده بودند.
زرمینه و همراهانش در منطقۀ مومن‌درۀ شهرستان اچین در اسارت افراد داعش بودند. او می‌گوید، شوهرش در صفوف پولیس محلی است و داعش هم به همین دلیل او را ربوده بود.
زرمینه با این که از بند رها شده، اما می‌گوید، هنوزهم صدای داعشی‌ها در گوش‌هایش طنین‌انداز است و حسی ترس به او دست می‌دهد. به گفتۀ او در مدتی که زندانی گروه داعش بود حالت روحی‌اش را از دست داده و هرازگاهی بی‌خود می‌شود.
زرمینه از حکومت می‌خواهد که او را به مکانی امن انتقال داده و مدوایش کند.
دختر و پسر زرمینه نیز در این مدت زندانی داعش بودند، زرمینه می‌گوید، دخترش در این مدت اختلالات عصبی پیدا کرده و با شنیدن نام داعش کنترلش را از دست می‌دهد.
5 بانوی دیگری که با زرمینه زندانی داعش بودند می‌گویند که بیش از 4 ماه را در یک اتاق تاریک و کوچک سپری کردند.
یکی از این زنان که نمی‌خواهد نامش گرفته شود می‌گوید، خوراک روزانۀ‌شان دو تا سه کچالو بود که آن را در آب جوش داده و بین هم تقسیم می‌کردند.
این بانو می‌گوید، تنها چیزی که از افراد داعش در خاطر دارد، موهای دراز آنان است و بیشتر با زبان پشتوی پاکستانی حرف می‌زدند.
یک‌تن از بزرگان قوم در شهرستان کوت که نمی‌خواهد نامی از او برده شود می‌گوید، این زنان در بدل رهایی 2 زندانی داعش آزاد شده‌اند.
صبرینا حمیدی، رییس کمیسیون حقوق بشر در شرق کشور با نگرانی می‌گوید که این موضوع خلاف قوانین و مقرره‌های حقوق بشری‌ست.
بانو حمیدی از طرف‌های درگیر می‌خواهد که در حفظ جان زنان و کودکان توجه جدی کنند.
باشنده‌گان شهرستان شینواری ادعا می‌کنند که هم‌اکنون شمار زیادی از افراد ملکی نزد داعش زندانی اند که از آنان خبری در دست نیست.
 
کد مطلب : ۵۷۹۳۶


 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: