آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, April 21, 2017

ملت ما توانایی جنگ های مکارانه آمریکا را ندارد

فتانه گیلانی
حامد کرزی گفته است اگر تنها هم باشم آمریکا را از افغانستان بیرون می کنم، رییس جمهور پیشین کشور می گوید آمریکا با پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته ای در ولسوالی اچین ننگرهار حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرده

 
و مهلک ترین بمب را در این کشور به آزمایش گرفته است. وی همچنان تاکید کرده پس از آزماش مهلک ترین بمب از سوی آمریکا در افغانستان تصمیم گرفته است تا آمریکایی ها را از افغانستان بیرون کند. کرزی در واکنش به همصدا بودن حکومت افغانستان با این کار آمریکا می گوید اجازه برای این کار خیانت ملی است و پس از این حکومت وحدت ملی از وی نمی تواند نمایندگی کند. آیا واقعا حکومت وحدت ملی مرتکب خیانت ملی شده است؟
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(
afghanpaper)، فتانه گیلانی، رییس اجتماع زنان افغانستان، در برنامه «خط کابل» گفت: مساله افغانستان مساله ای بسیار پیچیده است، مساله بمب گذاری در اچین ننگرهار مساله ای بسیار اساسی است و افغانستان را در یک شرایط حساس قرار داده است، نمی توان به حکومت گفت که خیانت ملی کرده است. اما اینکه کرزی چنین حرف هایی را درمورد حکومت وحدت ملی زده، باید گفت، کرزی در زمان حکومت خودش، هم منابع بسیاری ازخارجی ها در دست داشت، اما همینگونه فساد و ناآرامی جریان داشت و نتوانست آن را مهار کند.اما باز هم با این وجود این حرف ها را می زند. ما به وی حق می دهیم چرا که یکی از چهره های شناخته شده و ملی افغانستان است.
وی افزود: در افغانستان تقریبا چهار دهه می شود که روس از یک طرف بمب های خود را بر سر افغانستان استعمال می کند و آمریکا از دیگر طرف. به طور مثال در زمان تجاوز روس ها انواع بمب ها در افغانستان امتحان و استعمال شد و درد و تراژدی آن را ملت افغانستان کشید که بسیار دردآور است. همچنان بعد از اینکه در زمان یازده سپتامبر به داخل افغانستان آمد، آمریکایی ها به افغانستان وعده کردند که ما برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان کمک می کنیم، ولی آمریکایی ها و جامعه جهانی و جامعه غربی در مقابل ملت عظیم افغانستان بسیار دروغگو برآمدند. به خاطراینکه به جای اینکه صلح را می آوردند، امنیت را می آودند، ناامنی و جنگ به اینجا آوردند.
گیلانی، در ارتباط با کرزی و حرف های وی بیان داشت: در زمان کرزی هم اشتباهات زیادی صورت گرفت، همانطور که ذکر شد فرصت های بسیار طلایی آمد، اما به دلیل نداشتن یک سیاست واضح و شفاف نتوانست استفاده معقول از فرصت ها برای منافع ملی کند، برای ختم جنگ و برای ختم بازیهای استخباراتی در افغانستان چرا که بر سر قدرت بود. اما امروز که از قدرت بیرون برآمده است، اینطور صحبت می کند. اما بازهم به عنوان یک شهروند از افغانستان حقش است که اینگونه صجبت نماید. باید به حامد کرزی گفت که تو که در این نظام قدرت داری، صلاحیت داری و خودت از یک عده در این نظام پشتیبانی می کنی پس بهتر است کل وقت و انرژی خود را برای ختم این جنگ و بازی استخباراتی به میدان برآیی و کار کنی.
وی، با انتقاد از مسوولان نهادهای امنیتی کشور بیان داشت: تابحال کسی نبوده است که با آمریکا در باره منافع ملی افغانستان صحبت کنند و بگوید که شما که در اینجا هستید بیایید به فکر منافع ملی افغانستان باشید. متاسفانه نهادهای امنیتی ما نه تنها این کار را نمی کنند بلکه برعکس از کار آنها حمایت هم می کنند، به طور مثال می گویند که داعش به طور کل از ننگرهار با این بمب گذاری پاک شده است. آنها با این حرف ها افغانستان را از آنچه که هست ضعیف تر جلوه می دهند در حالیکه آنها باید با سرنوشت مردم افغانستان بازی نکنند، با سربازان امنیتی افغانستان بازی نکنند. باید با صداقت کار کنند و نگذارند که آمریکا یا روس یا انگلیس یا پاکستان یا ایران هر بازی نامقدسی که بر دستان خود دارند بر سرما تطبیق کنند.
رییس اجتماع زنان، از عملیات آمریکا انتقاد کرده و گفت: حالا چیزی که بسیار مهم است این است که تمام مردم افغانستان تشنه و گرسنه صلح هستند، تمام مردم افغانستان از زن و مرد و پیر و جوان صلح خواهان هستند. باید به آمریکا گفت، چرا صدای خسته از جنگ افغانستان را نمی شنوی؟ جامعه غربی، چرا صدای ملت را نمی شنوی؟ باید بدانید که ملت افغانستان دیگر توانایی تحمل این جنگ استخباراتی و این جنگ مکارانه شما را ندارد. واقعا چه ضرورتی بود که این بمب به این قدرت را در افغانستان استعمال کند. به خاطر اینکه افغان ها فقیر هستند. افغان ها مسکین هستند. به خاطر اینکه افغان ها رهبر ملی ندارند. رهبر با جرات و شجاع ندارند ولی مردم افغانستان کلا شجاع هستند. امنیت وصلح می خواهند.آمریکایی ها باید به جنگ های خود خاتمه دهند. درست است که ما به کمک آمریکایی ها نیاز داریم اما نه به این قیمت که آنها هر کاری کنند و افغانستان را مکانی برای آزمایش خطرناکترین بمب های خود کنند که ما نسل اندر نسل بیمار به دنیا آییم
شبکه اطلاع رسانی افغانستان
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: