آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, March 3, 2017

کلاراآیزنرزتکین

شیرین نظیری
درهرسال یک بار،همراه با تجلیل و بزرگداشت هشت مارچ روز جهانی زنان، نام کلارا زتکین به خاطره های مان زنده می‌شود، زیرا که او پیشنهاد دهنده و بانی انتخاب چنین روزی در دومین کنگره ی زنان سوسیالیست در سال ۱۹۱۱ ترسایی در کپنهاگ بود. 


کلارا زتکین به روز 5 جنوری 1857
ترسایی در آلمان دیده به جهان گشود و در سال1933 ترسایی به عمر 76 ساله گی در نزدیکی شهر مسکو چشم از جهان فرو بست. او یکی از بانفوذترین چهره‌های سیاسی آلمان در دفاع از حقوق زنان است.
کلا را پس از
آشنایی با اوسیپ زتکین،انقلابی روس،درسال 1883 ترسایی به همراه اوبه پاریس  رفت.
کلارازتکین، نام خانواده گی زتکین را برای خود برگزید، اگرچه هرگز رسما با اوسیپ ازدواج نکرد. او در پاریس به عنوان روزنامه ‌نگار درنشریات کارگری فرانسوی وآلمانی مشغول به کارشد. وهردو پسرخود را دراین شهر به‌ دنیا آورد.
مبارزه‌ی طبقاتی کارگران علیه نظام سرمایه‌داری، مبارزه علیه جنگ و فاشیسم در اوایل سده ی بیستم بود.
کلارا زتکین نخستین زنی بود که به رهبری حزب سوسیال دموکرات آلمان رسید. در اولین جلسه کنفرانس بین‌المللی زنان سوسیالیست در اشتوتگارت او به عنوان منشی عالی حزب برگزیده شد.
گفته می شود که در مراسم خاکسپاری کلارا زتکین در مسکو، در بیستم ژوئن ۱۹۳۳ میلادی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر شرکت کردند تا با این مبارز برجسته جنبش زنان وداع گویند. کلارا زتکین ۷۶ سال زندگی کرد و خاکستر جسد او در دیوار کرملین به خاک سپرده شد.
 
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: