آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, March 12, 2017

خشونت‌های منجر به قتل زنان افزایش یافته است

سارنوالی اختصاصی مبارزه با خشونت علیه زنان می‌گوید که بر بنیاد آمارهایی قضایای خشونت در این سارنوالی، خشونت‌هایی که منجر به قتل زنان می‌شود، افزایش یافته است و آنان برای رسیدگی به این پرونده‌ها، جدیت کامل دارند

.
پروین رحیمی رییس سارنوالی اختصاصی مبارزه با خشونت علیه زنان می‌گوید: «خشونت‌هایی که منجر به قتل زنان می‌شود، افزایش پیدا کرده است
به گفته پروین رحیمی، سارنوال‌های فعال سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان در کمیته‌های مشخص روی قضایای «قتل زنان» کار می‌کنند. پروین رحیمی گفت که دو هفته پیش، فرد متهم به قتل از سوی این نهاد به اعدام محکوم شده است.
مسوولان سارنوالی اختصاصی مبارزه با خشونت علیه زنان می‌گویند که به قضایای خشونت علیه زنان رسیدگی صورت گرفته است و برای مجرمان تا سطح اعدام و قید هفده، هژده سال حکم صادر کرده‌اند.
پروین رحیمی، رییس این سارنوالی می‌گوید که محکمه‌ی اختصاصی خشونت علیه زنان تا سطح دیوان منع خشونت علیه زنان در چوکات محاکم ایجاد شده است.
او گفت که هیچ قضیه‌ای نیست که مورد تحقیق قرار نگیرد. به گفته وی از لحظه‌ای که دوسیه قربانی می‌آید به آن رسیدگی می‌کنند و تابع فرهنگ معافیت و تابع هیچ‌گونه فشاری نیستند.
خانم رحیمی افزود: «ما چندین قضیه لت‌و‌کوب و قتل زنان را داریم، به متهمان آن حکم اعدام داده‌ایم. قضایایی داریم که شانزده- هژده سال حکم تنفیذی را در پی داشته و متهم قضیه تجاوز، "حکم بیست سال حبس و پنج‌صد هزار افغانی جریمه" را دریافت کرده است
وی هم‌چنان گفت که در رابطه به پی‌گیری موارد خشونت و کشتارهای زنان مصمم‌اند تا از حقوق فرد قربانی‌شده حمایت قانونی بکنند.
هم‌چنان مسوولان از سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان، از امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری با شماری از نهاد‌های دولتی به منظور بهبود وضعیت بانوان در کشور خبر می‌دهند.
پروین رحیمی، رییس سارنوالی اختصاصی مبارزه با خشونت علیه زنان دیروز در یک کنفرانس خبری گفت که سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان، با وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف، صحت عامه و اداره ارگان‌های محل تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند تا سهولت‌ها و خدمات بیشتر و بهتری را برای بانوان کشور فراهم کنند.
به گفته خانم رحیمی، لوی‌سارنوالی به کمک این نهاد‌ها برای استادان، دانشجویان، معلمان و دانش‌آموزان از قانون منع خشونت علیه زنان، اجراات حقوقی زنان در اداره‌ها و حقوق زنان آگاهی‌دهی می‌کنند. وی گفت که در تلاش‌اند تا دامنه صف افرادی را که برای دفاع از حقوق زنان کار می‌کنند را وسعت بخشند.
رسیدگی به بیش از
۲۴۰۰ دوسیه‌ی خشونت علیه زنان
در همین حال زرغونه مستغفر، رییس سارنوالی تمیز منع خشونت علیه زنان می‌گوید که در سال روان شمسی در سطح کشور به دو‌هزار‌و‌چهار‌صد‌و‌چهل‌و‌دو قضیه‌ی خشونت علیه زنان رسیدگی کرده‌اند.
او گفت: «در سارنوالی‌های مرکز یک‌هزار‌و‌سی‌صد‌وهفتاد‌و‌پنج قضیه، در بلخ یک‍‌صد‌و‌بیست‌پنج قضیه، در هرات دو‌صد‌و‌پنجاه قضیه، در ننگرهار، یک‌صد‌و‌شانزده [و…] رسیدگی شده است
وی هم‌چنان گفت که یک‌صد‌و‌چهل‌نُه قضیه خشونت بر زنان نهایی شده و یک‌صد‌و‌پنجاه‌وهفت قضیه به محکمه ابتدایی تحویل شده است. او هم‌چنان افزود که یک‌صد‌و‌یازده قضیه در محکمه استیناف قرار دارد.
به گفته وی شصت‌و‌هفت قضیه به ریاست سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان قرار دارد و یک‌صد‌و‌چهل‌وهفت قضیه، نسبت مراجعه نکردن در این اداره به طور مؤقت بسته شده و سه‌صد‌و‌نود‌وهفت قضیه در این سارنوالی از سوی زنان «انصرافی» شده است.
به گفته‌ی او، همین طور یک‌صد‌و‌پانزده قضیه به ریاست حقوق سارنوالی سپرده شده و دو‌صد‌و‌سی قضیه در کمیته تحقیق این اداره است.
تربیت کادر‌های مسلکی
در همین حال پروین رحیمی می‌گوید که لوی‌سارنوالی برای دو‌صد‌و‌چهل‌و‌چهار بانویی که از رشته‌های حقوق و شرعیات فارغ شده‌‌اند، برنامه‌ی کارآموزی راه‌اندازی می‌کند.
به گفته خانم رحیمی این تعداد بانوان از سراسر کشور جذب می‌شوند و هفت ماه به شکل عملی و نظری در بخش‌های مختلف لوی‌سارنوالی آموزش می‌بینند.
به گفته مسوولان، بعد از آموزش، این فراد در اداره‌های سارنوالی شامل کار می‌شوند و افرادی که راه پیدا نمی‌کنند، به عنوان کادر‌های ورزیده به سایر نهاد های مدافع حقوق زنان معرفی می‌شوند.
دست‌آورد‌ها
رییس سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان می‌گوید که لوی‌سارنوالی معینیت منع خشونت علیه زنان، تخلفات اطفال و حمایت از حقوق بشر را ایجاد کرده است.
ایجاد فضای مصون برای بانوان کارمند در لوی‌سارنوالی، ایجاد هماهنگی با نهاد‌های مدافع حقوق زنان، حمایت قانونی‌آنان و ارایه خدمات روان‌درمانی برای خانم‌های متضرر، از کار‌های دیگر این نهاد می‌باشد.
حضور فعال
پروین رحیمی هم‌چنان گفت که نمایندگی‎‌های سارنوالی‌ منع خشونت علیه زنان در تمام ولایت شروع به فعالیت کرده‌ و زنان به آن دسترسی دارند.
وی افزود که زنان موظف به حیث سارنوال در «بیست‌و‌سه» ولایت کشور در مرحله‌های تحقیق و تعقیب قضایای خشونت علیه زن کار می‌کنند.
۸صبح
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: