آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 10, 2014

:فغان افغانها از 'شوخ شهر آشوب' کابل

صاحب عکس بالا مشخص نیست. کسی حتی نام او را نمی داند و دقیقا معلوم نیست از کجا آمد به کجا رفت و چرا در سردی استخوان سوز ماه آبان کابل، پا برهنه در خیابانهای این شهر بدون اینکه کفشی به پا داشته باشد، قدم زد.
تلاشهای شمار زیادی از خبرنگاران در کابل برای یافتن او نیز بی نتیجه ماند و سوالهای زیادی بی پاسخ.
اما این حضور کوتاه مدت، سرو صدای زیادی ایجاد کرد و به موضوع بحث جدی میان افغانها در شبکه‌های اجتماعی و محافل خصوصی بدل شد.
به عبارت دیگر، خانمی با حضور کوتاه اما غیر متعارف در خیابانهای کابل، نقاب از چهره این شهر برافکند و ناخواسته نشان داد که ساکنان این شهر به ظاهر یکدست و یک نواخت، چقدر نگاه متفاوت و حتی متضاد به زندگی، فردیت، سنت و فرهنگ دارند و تعریف آنها از "ارزش" چقدر متضاد است.
وقتی برای نخستین بار حیات انصافی روزنامه نگار صدای شهروند، عکس این خانم را که با موبایلش گرفته بود در فیسبوک خود گذاشت، صدها نفر آن را بازپخش کردند و در هر صفحه ای که به اشتراک گذاشته شد، بحثی داغی به راه افتاد.
صاحب این عکس، در سکوت قدم زد، نگفت با این حضور غیر متعارف دارد به چیزی اعتراض می‌کند یا دارد از چیزی فرار می‌کند یا هم می‌خواهد بگوید این یک رفتار سمبولیک و اجتماعی است و او می‌خواهد چیزی را نشان دهد و بیان کند. همین سکوت او باعث شد تا هرکسی از ظن خود در مورد این رفتارش قضاوت کند.
فرزانه فروتن، یک کاربر فیسبوک، این کار او را "رسوایی" دانست و نوشت: "این کار به نظرمن ناپسند است، دردآورتر ازهمه این است که یکی نوشته کابل به سوی بدحجابی زنان، آه خدایا ...منکرین اصلی دین اینان اند حالم به هم می خورد... خودمان خود را رسوا می کنیم."
کاربر دیگری به نام فهیم فطرت، این خانم را "بیمار روانی" خواند و نا راحتی خود را از انتقادهایی که از او شده بود ابراز کرد: "همین امروز یک بانو مبتلا به بیماری روانی که پای برهنه به شهر برآمده بود در دادگاه افکار هرزه همین ملت صاحب تاریخ و تمدن پنج هزار ساله به فجیع ترین شیوه محاکمه گردید. ملت غیور تصاویر نیمه برهنه خواهرمسلمان شان را حتی بدون یک لحظه تعقل و تفکر با جهانیان شریک ساختند تا به پندار خودشان برضد بی حیایی مبارزه کرده باشند و ثواب دنیوی کمایی کنند."
شکیلا ابراهیم خیل، کاربر فیسبوک، به این نکته اشاره کرد که شاید او را دردی جانکاه رسیده که این سان سراسیمه به خیابان زده است، او نوشت: "وقتی کسی را دردی برسد و سرگردان در جاده ها برآید از سروپا بی خبر، هوش و حواس اش را از دست داده باشد ، به جای این که او را یاری کنند و دستش را بگیرند تصویرش را گرفته و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و هزاران تهمت می بندند."
وحید عمر از سخنگویان پیشین رئیس جمهور کرزی در صفحه فیسبوک خود نوشت که از دیدن کامنت ها و تبصره هایی که در مورد این عکس شده خجالت کشیده است: " لازم است بعد از کنفرانس لندن برای افغانستان در اولین فرصت کنفرانس اخلاق برای افغانستان برگزار شود. تا روشنفکران افغان که نام های زنان خانواده خود را در موبایل به نام 'خانه' و ' home' ثبت می کنند تا مبادا نام زن و مادر شان را کسی ببیند، جرأت نکنند عکس یک دختر مجبور و معذور را در صفحه فیسبوک شان گذاشته و با تحقیر و توهین به آن غیرت افغانی شان را ثابت سازند. امروز خیلی خجالت کشیدم."
یادداشتها و کامنت‌های تندی نیز دیده شد. از جمله کسانی نوشتند که این خانم، احتمالا از غربی‌ها پول گرفته تا فحشا را در کابل ترویج کند. و در صف مخالف این نوع نگاه کسانی بودند که نوشتند، هر کس مالک تن و بدن خود است و حق دارد با آن چه کار کند.
شماری هم به گزارشهایی از تجاوز به زنان و کودکان اشاره کردند که هر از گاهی از افغانستان مخابره می‌شود و در صدر اخبار جهان می‌نشیند اما در مقایسه با ساق برهنه این خانم واکنشی را بر نمی انگیزاند.
شاید اگر این خانم حرف می زد و یا تلاش خبرنگاران برای یافتن و مصاحبه کردن با او نتیجه می‌داد، علت این رفتار و یا نیتی که او در قبال این رفتارش داشته، مشخص می‌شد. اما واکنشها به این رفتار، نشان داد که نبرد جدی و سهمگین دیگری زیر پوست شهر در جریان است.
اتفاقایی از این دست و واکنشهایی که بر می‌انگیزد، بیانگر یک چیز است و آن جریان نبرد بر سر ارزشها و معیارهای اخلاقی است. شاید ساده ترین و کلیشه ای ترین بیان از این نبرد همان، "تقابل سنت و مدرنیته" باشد. اما این یک بیان بسیار ساده از درگیری‌ها و دگرگونی‌هایی است که آرام اما جدی در جامعه افغانی جریان دارد.
نبردی که گاه گاهی از پرده بیرون می زند و چهره واقعی خود را نشان می‌دهد. وقتی که شوخ شهر آشوبی یا مصیبت دیده سراسیمه ای پا از خانه بیرون بگذارد و پوسته نه چندان ضخیم جامعه را کنار بزند. آنگاه کابل و هرکدام از دیگر شهرهای افغانستان، نه یک شهر سنتی و یک دست، که شهری هزار چهره و تو در تو است.
 ببیسی
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: