آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, October 23, 2014

مقاومت کرد های شهر کوبانی در مقابل داعش (دولت اسلامی عراق شام)

نوشته کریم پوپلکوبانی شهری سرحدی کردنشین سوریه اند که در 2 کیلو متری کشور ترکیه واقع شده است. این شهر در ولایت حلب در شمال سوریه قرار دارد. نفوس این شهر ۵۲٬۱۱۵ نفر است. دولت سوریه این شهر را «عین‌العرب» یا چشم عرب می‌خواند. زیرا این شهر در ارتفاع بلند موقیعت دارد..

شهر کردنشین سوروچ ترکیه، در فاصله ۱۵ کیلومتری کوبانی واقع شده‌است. بدین لحاظ کوبانی از همکاری کردهای دیگر محلات بر خوردار است

 ]>
 
 
جنگها و محاصره کوبانی
کوبانی از یکطرف با مرز ترکیه واز طرف دیگر با بحیره مدیترانه نزدیکی دارد ، فتح و کنترل این شهر، از اهداف مهم گروه شبه‌نظامی داعش محسوب می‌شد. تمامی مناطق اطراف شهر کوبانی خاک سوریه از مدت‌ها پیش در تصرف گروه داعش بوده و این وضعیت حفظ این شهر را در دراز مدت بسیار دشوار کرده‌ بود زیرا بدست آوردن آذوقه اب وبرق از مشکلات عمده این شهر میباشد.
درگیری بین شبه‌نظامیان داعش و قطعات مدافع خلق کوبانی هم از زنان و دختران جوان که مسئولیت دفاع از شهر را بر عهده دارند، از اوایل سال ۲۰۱۴ شروع شده بود. در این مدت، داعش موفق شده بود تا علی‌رغم تلفات سنگین، محاصره این شهر را تنگ‌تر کند. و تا حاشیه شرقی شهر کوبانی پیشروی کند

در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۴ میلادی، شبه‌نظامیان داعش که از سه جبهه به کوبانی حمله کرده‌بودند، توانستند دیوار دفاعی شهر را بشکنند و از طرف شرقی وارد کوبانی شوند و پرچم خود را بر فراز چند ساختمان مرتفع به احتزاز درآوردند با این وجود، قطعات مدافع خلق در کوچه‌ها و خیابان‌ها و در پناه ساختمان‌ها هم‌چنان از شهر دفاع می‌‌کنند. چون این شهر نزدیک با ترکیه قرار دارد . وترکیه عضو ناتو است. بناعاً حملات هوائی ناتو بالای داعش آغاز گردید و داعش تلفات سنگین را متحمل شده است. قبلاً 40 فیصد شهر بدست داعش افتاده بود. کنون 20 فیصذ بدست داعش است. توجه شما را به راپور از بی بی سی معطوف میدارم.
 
داعش 'درحال عقب نشینی' از بخش هایی کوبانی
خبر گزاری بی بی سی
مقام های کرد در شهر کوبانی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه می گویند که گروه افراط گرای دولت اسلامی درحال عقب نشینی از بخش هایی از این شهر است.
ادریس نسان به بی بی سی گفت که داعش در روزهای اخیر کنترل بیش از ۲۰ درصد از بخش هایی که تحت کنترل داشت را از دست داده است.
مقام های وزارت دفاع آمریکا می گویند که با تشدید حملات هوایی آمریکا در کوبانی صدها پیکارجوی این گروه کشته شده اند.
این خبر درحالی منتشر می شود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رهبران اروپایی بر نیاز به تلاش بیشتر برای متوقف کردن پیشروی داعش در عراق و سوریه توافق کردند.
در بیانیه دفتر نخست وزیری بریتانیا آمده است که آقای اوباما و رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در یک کنفرانس ویدئویی توافق کردند که حمایت از یک "رویکرد فراگیر سیاسی" در عراق و آموزش نیروهای محلی در عراق و سوریه را افزایش دهند.
آقای نسان گفت که نیروهای کرد در کوبانی درحال پیشروی علیه داعش هستند.
او گفت: "شاید در چند روز گذشته داعش حدود ۴۰ درصد شهر کوبانی را کنترل می کرد اما حالا.... کمتر از ۲۰ درصد شهر را در کنترل دارد."
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که "چندصد" پیکارجو در داخل و اطراف شهر تحت محاصره کوبانی کشته شده اند، هرچند هنوز "احتمال سقوط این شهر کاملا وجود دارد."
او اضافه کرد: "داعش این واقعیت را پنهان نکرده که می خواهد این شهر را بگیرد... و بنابراین انتقال جنگجو به کوبانی را ادامه داده است."
جان الن فرستاده ویژه آمریکا در نبرد علیه داعش گفت که حملات هوایی برای کاستن از فشار بر مدافعان شهر طراحی شده است.
فرماندهی مرکزی آمریکا هم در بیانیه ای گفت که کشورهای ائتلاف ضدداعش روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۸ حمله علیه اهداف داعش در نزدیکی کوبانی انجام دادند.
براساس این بیانیه مواضع رزمی داعش و ۱۶ ساختمان مورد استفاده گروه در این حملات منهدم شد.
نیروهای کرد برای تقریبا یک ماه در کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه تحت محاصره بوده اند.
ائتلاف ضدداعش در روزهای اخیر حملات را در منطقه افزایش داده است تا مانع افتادن این شهر مهم استراتژیک به دست داعش شود.
کسرا ناجی خبرنگار بی بی سی در آنسوی مرز در ترکیه می گوید احساس امید در میان شبه نظامیان کرد مشهود است و آنها معتقدند که می توانند ظرف چند روز داعش را از شهر برانند.
خبرنگار ما می افزاید که به نظر می رسد هواپیماهای ائتلاف اکنون درحال هدف گرفتن یک نقطه واحد باشند که نشان می دهد این نقطه احتمالا آخرین محله در شهر است که داعش همچنان پس از حملات سنگین هوایی روز سه شنبه توسط هواپیماهای ائتلاف در اختیار دارد.
در هفته های اخیر با اوجگیری درگیری ها بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهر عمدتا کردنشین گریخته اند.
فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین گفت که پنج حمله هوایی علیه داعش در عراق انجام شده که چهار مورد آن نزدیک بیجی و یکی در نزدیکی سد حدیثه بوده است.
در همین حال گزارش می شود که اعضای داعش درحال پیشروی به سوی شهر اماریه الفلوجه یکی از آخرین پایگاه های دولت عراق در استان انبار در ۴۰ کیلومتری بغداد هستند.
با ادامه نبردها و حملات هوایی، ارتش آمریکا اعلام کرد که عنوان "عزم باطنی" را برای عملیات ضدداعش برگزیده است.
آقای اوباما یک روز پیشتر در نشست فرماندهان ارشد نظامی بیش از بیست کشور غربی و عربی در پایگاه هوایی اندروز در نزدیکی واشنگتن گفته بود که عملیات جاری طولانی و پرفراز و نشیب خواهد بود.
به امید کمک جهان به کوبالی
19اکتبر2014
 
 
 
 
 

No comments: