آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, March 1, 2014

:ثبت بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در افغانستان

وزارت امور زنان افغانستان اعلام کرده است که ارزیابی این وزارت از اجراء قانون منع خشونت علیه زنان نشان میدهد که از هر صد هزار زن، ۳۵ نفر آنان در طول یک سال گذشته مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

 
را در سال ۱۳۹۲ در ۳۲ ولایت افغانستان بررسی کرده، گزارش داده که در سراسر این کشور ۴ هزار و ۵۰۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده و این وزارت قادر به دریافت گزارش خشونت‌ها در ولایت‌های پکتیکادر جنوب و نورستان در شرق نشده‌است.
براساس این گزارش ۹۸۰مورد خشونت در شهر کابل پایتخت افغانستان ثبت شده که ۲۱ درصد از کل خشونت علیه زنان را تشکیل می‌دهد.
بعد از کابل، هرات با داشتن ۶۷۳ مورد خشونت علیه زنان ۱۴ درصد از کل خشونتها علیه زنان را در افغانستان داشته است.
این گزارش افزوده که در ولایت تخار در شمال شرق ۳۳۸ مورد، در ولایت بلخ در شمال ۲۳۲ و در ولایت کاپیسا نیز ۲۱۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است.
کمترین خشونت علیه زنان در ولایت سرپل در شمال افغانستان ثبت شده، که سه مورد بوده‌است.
این گزارش افزوده که میزان خشونتها در ولایت‌های توسعه نیافته کمتر گزارش شده است.
به گفته وزارت زنان ۲۵ نوع خشونت علیه زنان گزارش شده که ۱۹ مورد آن در قانون منع خشونت علیه زنان جرم تعریف شده است.
بر اساس این گزارش، ضرب و شتم حدود ۴۰ درصد، قتل حدود ۷ درصد، دشنام، توهین و تحقیر نیزحدود ۵ درصد، ازدواج اجباری و عدم پرداخت نفقه هرکدام حدود ۵ درصد از خشونتها علیه زنان را در افغانستان تشکیل می‌دهد.
این گزارش افزوده که ۴۸ درصد از قربانیان، خود از تعقیب پرونده از سوی نهادهای عدلی و قضایی انصراف داده‌اند. ۴۵ درصد نیز توسط بزرگان محلی حل وفصل شده و سرنوشت دو درصد از پروندها نیز نامشخص است.
این گزارش بر اساس شکایتهایی تهیه شده که به نهادهای دولتی افغانستان گزارش داده شده است. با توجه به جامعه سنتی افغانستان که اغلب تنشها و خشونتهای خانوادگی گزارش داده نمی‌شود ظاهرا آمار خشونت علیه زنان بیشتر از این باشد.
این گزارش نیز نشان می‌دهد که در ولایت‌های فقیر میزان خشونت علیه زنان کمتر گزارش شده که خود نشان دهنده این است که زنان در این ولایتها یا کمتر موفق شده‌اند خشونتها را گزارش دهند و یا اینکه مجبورند خشونتها را براساس سنت قبیله‌ای تحمل کنند. bbc
 
 
 
 

No comments: