آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, January 6, 2014

افغانستان از تجربه زنان منطقه استفاده می کند

نهادهای زنان از کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و ایران نشستی را با عنوان "زنان، چالش ها و تجربه های مشترک در منطقه" در کابل برگزار کردند. آنها تقاضا نمودند سیاستمداران حقوق زنان را در اجندای کاری شان در نظر گیرند.
 
گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر روز دوشنبه (16 جدی / 6 جنوری) این نشست را در کابل برگزار کرد. فعالان حقوق زن در کشورهای منطقه تجارب شان را در این نشست با زنان افغانستان شریک می سازند.
هما امیری، رییس اجرایی نهاد زنان مبارز افغانستان در رابطه به هدف برگزاری این نشست گفت: «در کل یک گزارش کلی در راستای خدمات هرچه بیشتر برای توانمندی زنان در راستای رهبری از سوی نمایندگان این کشورها ارایه شد تا ما از این تجارب استفاده کنیم».در این قطعنامه آمده است که موانع اجتماعی دلیل اساسی عدم حضور گسترده زنان در فعالیت های اجتماعی است و در این ارتباط باید گام های جدی تر برداشته شود.
قطعنامه تاکید نموده است که زنان در افغانستان قربانی افراط گرایی هستند و افراط گرایان با استفاده از ابزارهای دینی و سیاسی، زنان را از دسترسی به حقوق اساسی شان محروم می کنند.شماری از مدافعان حقوق زن در این نشست گفتند که به منظور بهبود وضعیت زنان در افغانستان، باید زمینه های تعلیم و تربیت برای آن ها فراهم شود. آن ها تاکید کردند تا زمانی که زنان باسواد نشوند، نمی توانند از حقوقی مستفید شوند که قانون برای آن ها در نظر گرفته است.افغانستان مانند دیگر کشورهای منطقه آمار بلند خشونت علیه زنان را دارد.
مزاری صفا، معین پیشین وزارت امور زنان و از فعالان حقوق زن به خبرنگاران گفت: «در قدم اول باید زن های افغانستان معتقد شوند که آموزش ببینند و خود را به آگاهی ها برسانند. در قدم دوم خودکفایی اقتصادی است که باید در این قسمت فعالیت هایی را انجام دهند».این فعال حقوق زن گفت که زنان باید اعتماد به نفس داشته باشند و بر توان مندی های خود باور داشته باشند. او گفت وابستگی های فرهنگی سبب شده تا زنان فرصت های تعلیم و فعالیت های اقتصادی را از دست دهند.در همین حال شماری از فعالان حقوق زن تاکید کردند که بهبود وضعیت زنان باید به یک گفتمان در افغانستان تبدیل شود.
اشرف بروجردی، فعال حقوق زن که از ایران در این نشست شرکت کرده بود گفت: «تجربه ای که ما داریم این است که گفتگو را وسیله ای ساختیم تا به حقوق خود برسیم ما گفتگو را وسیله ای دانستیم برای اصلاح دیدگاه مردان. همچنین زنان باید ظرفیت و توانایی شان را در عرصه های مختلف بلند ببرند و نشان دهند که توانایی پیشبرد امور را دارند».
در قطعنامه ای که از سوی این فعالان منتشر شده آمده است که باید یک مجمع زنان منطقه تشکیل شود و برای بهبود حقوق بشری زنان تلاش نماید.قطع نامه تاکید کرده است که سیاستمداران در کشورهای منطقه، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را در آجندای کاری شان بگنجانند و گفتگوی جنسیتی را به گفتمان منطقه ای تبدیل کنند. DW
 
 
 
 

No comments: