آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 11, 2013

بانوان ! سکوت را بشکنید

انتخابات سال آینده افغانستان باید به گونه کاملا شفاف و عادلانه برگزار شود اما دشواری های جدی و فروانی فرا راه اشتراک زنان در انتخابات وجود دارد که سد راه حضور گسترده زنان در پروسه انتخابات شده است
عدم اشتراک زنان در پروسه انتخابات، نبود امنیت و دور بودن مراکز رای دهی از مناطق مسکونی از نگرانی های جدی در برگزاری انتخابات برای زنان به شمار می آید.
در واقع اگر زنان افغانستانی در انتخابات شرکت نکنند، این انتخابات فراگیر و دموکرایتک نخواهد بود و زنان باید از حق خود دفاع کنند و مهر سکوت بر لبان خود نزنند. نبود نامزدان زن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بسیار تاسف آور است، از طرفی امنیت یک نگرانی در برابر زنان می باشد.
از سوی دیگر، خشونت علیه زنان در کشور، ٢٥ درصد افزایش یافته است. از جمله خشونت هایی که علیه زنان صورت گرفته است، به دار کشيدن دو زن در ولايت لوگر، کشته شدن دو زن در جريان مشاجره خانوادگى توسط پسرانش در ولايت فارياب، کشته شدن يک زن و دو نواسه ٨ و ١٠ ساله اش توسط خسر در ولايت غزنى، به گلوله بستن يک دختر و پسر جوان به اتهام فرار از منزل در نتيجه فيصله صحرايى در ولايت بغلان، از مواردى بوده که شبکه زنان افغانستانی، آن را به حيث وقايع دلخراش تقبيح کرده اند.
این در حالی است که يک خانم در ولايت قندوز که قرار بود توسط طالبان سنگسار شود، به حيث يکى از کارنامه هاى پوليس نجات یافته است و شوهرش که خانم خود را متهم به روابط با ديگران می کرد، به طالبان پيوسته است.
جاى تاسف است که خشونت هاى شديد، در مناطقى صورت می گيرد که تحت کنترل دولت بوده اما با اين حال برخورد جدى طى يک پروسه شفاف توسط ارگان هاى تطبيق کننده قوانين به سطح ولايت و محل، صورت نمى گيرد.
در افغانستان، بنابر مشکلات خانوادگی و بی‌عدالتی‌های اجتماعی، رقم خودکشی‌ها و خودسوزی‌ها در بین زنان و دختران روبه افزایش می باشد. شاید افغانستان تنها کشوری باشد که نرخ خودکشی‌های که به مرگ می‌انجامند در میان زنان بالاتر از مردان است.
عواملی چون ازدواج‌های نامناسب که تفاوت‌های سنی در آن فاحش است، ویژگی‌های فرهنگ مردسالاری، نداشتن حق انتخاب همسر، فقر، بروز افسردگی، اعتیاد، قرار گرفتن در معرض خشونت، وجود اختلافات خانوادگی شدید و شکست‌های عاطفی از علل عمده‌ی خودکشی در بین زنان و دختران افغانستانی می باشد.
رییس شبکه زنان افغانستانی از مقام های حکومتی و مردم خواسته اند تا به مصونیت زنان اهمیت بدهند و در این زمینه تلاش های جدی انجام بگیرد تا زنان در تمام عرصه ها و به دور از ترس و وحشت حضور فعال داشته باشند.
صديق صديقى سخنگوى وزارت داخله وعده داده است که بخاطر محو خشونت عليه خانم ها مبارزه جدى انجام می گیرد زيرا قضايا عليه زنان دراين اواخر افزايش يافته است.
چرا باید یک پولیس زن که سالها در کشور انجام وظیفه کرده است، توسط افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شود. این نشان دهنده حقوق زن است که در افغانستان به بی ارزشی گرفته شده است پس کجا است آن حکومت که علیه این خشونت ها به پا خیزد؟
عدم مشارکت سیاسی زنان در حاکمیت یک واقعیت تاثیرگذار بر مملکت است و به همین دلیل برنامه ‌ریزی در جهت تامین فرصت‏‌های اشتراک زنان در انتخابات و در نهایت حضور آنان در حاکمیت ضرورت دارد.
ناگفته نماند، به هر اندازه که زنان بتوانند در فرصت‏‌هایی همانند انتخابات سهم فعال و برجسته داشته باشند به همان اندازه جایگاه خویش را در حاکمیت تثبیت خواهند نمود.

No comments: