آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, October 17, 2013

زن افغان و کار کردن در محیط مردانه

آریانا سعید - هنرمند
فضای کاری من در افغانستان احتمالا بسیار متفاوت از دیگر زنانی است که در این کشور کار می‌کنند. من برخلاف بسیاری از زنان شاغل دیگر در افغانستان، به اقتضای شرایط امنیتی و تهدیدهای شخصی، محصور به چهاردیواری اتاق هتل هستم و ارتباط زیاد و مستقیمی با مردم ندارم.

 
 
 
 
 
 
فضای کاری من بیشتر محدود است به تبصره‌های که به عنوان یک آوازخوان زن افغان دریافت می‌کنم، حضورم به عنوان داور در برنامه آواز افغانستان و دنبال‌کنندگانم از طریق فیسبوک و یوتیوب در دنیای مجازی.
صادقانه باید بگویم که در حال یک نبرد دایمی مجازی با شماری قابل توجه از مردمی هستم که به دلایل مختلف نمی‌توانند بپذیرند که یک زن افغان تصمیم گرفته تا رویاها و آرزوهای خود را دنبال کند و اینکه به یک عضو نسبتا با نفوذ جامعه خود تبدیل شده است.
برعلاوه تهدیدهای جانی و دشنام‌های شدیدالحن لفظی، من همچنین متهم می‌شوم به گمراه کردن زنان افغان و کشاندن آنها به سوی شیوه زندگی غربی.
تمامی این اتهامات به این دلیل که صدای من به عنوان یک زن افغان، همیشه در حمایت از یک زندگی انسانی و نورمال برای یکی از بدبخت‌ترین موجودات کره زمین یعنی "زن افغان" بلند بوده است.
با این وجود، من حمایت‌ها و تشویق‌های زیادی هم از سوی افغان‌ها دریافت می‌کنم؛ به ویژه از سوی زنان افغان که می‌بینند یکی از میان خودشان به پا خاسته و صدای خود را علیه هنجارهای غیرقابل قبول جامعه افغانی مثل خشونت فزیکی و لفظی علیه زنان، ازدواج‌های اجباری دختران خردسال، ممانعت زنان از داشتن کار و سهم نداشتن زنان افغان در زمینه بهبود وضعیت جامعه، بلند کرده است.
بدون برابری جنسیتی در همه عرصه‌های زندگی، افغانستان هیچ‌گاهی به صلح نخواهد رسید
bbc


No comments: