آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, August 24, 2013

:آدلاین ویرجینیا وولف


آدلاین ویرجینیا استیفان بانوی رمان نویس ، مقاله نویسی، ناشر،منتقد وفمینیست درسال 1882 میلادی درلندن دیده به جهان گشود. مادراو جولیل پرینسپ استیفان 1846 الی 1895میلادی) از دکترجان جکسون وماریا پتل جکسون درهند بدنیا آمده بود،
 
 

 که بعد به همراه مادرخود به انگلستان نقل مکان کرد و به عنوان یک مدل مشغول به کارشد.   ویرجینیا زمانیکه کودک سه‌ ساله بود. ازداشتن مادرمحروم شد. پدرش، لسلی استیفان منتقد برجسته آثارادبی عصر ویکتوریا وازفیلسوفان مشهورلاادری گرا بود. ویرجینیا ازکتابخانه غنی پدرفیض بسیاری برد وازجوانی دیدگاه‌های ادبی خود را که متمایل به شیوه‌های بدیع نویسنده گانی عصرش چون جیمز جویس ، هنری جیمزومارسل پروست بود. همواره درمطبوعات به‌چاپ می‌رساند.
ازآثارمعروف و برجسته‌ای او چون خانم دالووی (1925 میلادی)، به سوی فانوس دریایی (1927) واتاقی ازآن خود (1929) میتوان نام برد. یکی از جمله‌های معروف او درکتاب اتاقی ازآن خود:
 یک زن اگرمی خواهد که داستان نویسی کند، باید حتماً پول واتاقی ازخود داشته باشد.

ویرجینیا پس از مرگ پدردر 22 سالگی‌اش (سال1904 میلادی )، بعد از آنکه توانست از زیرسلطه برادراندرش جورج داک‌ورت آزاد شد، استقلال تازه‌ای را تجربه کرد . تدویرجلسات ،بحث دوستانه همراه خواهرش نساء و برادرش توبی و دوستان آنها تجارب نو و روشنفکرانه ‌ای برای آنها دادند. دراین جلسه‌ها سرو وضع و جنسیت افراد مهم نه، بلکه قدرت تفکر واستدلال قوی آنها مدار اعتباربود. علاوه براین، ویرجینیا همراه خواهر و برادرش به سفر و کسب تجربه نیزمی‌پرداخت . استقلال مالی ویرجینیا در جوانی و پیش از مشهور شدن، از طریق میراث مختصر پدر، برادر، « که در سال
1906 میلادی براثر حصبه درگذشت » عمه‌ ،کارولاین امیلیا استیفان (که در کتاب  اتاقی ازآن خود بدان اشاره کرده است) به دست آمده بود..
او درسال
1912 میلادی با لئونارد وولف دوست قدیمی برادرش وکارمند پیشین اداره دولتی سیلان  ازدواج کرد و درسال 1917 میلادی همراه با همسرش انتشارات هوکارث را آغاز کرد. انتشاراتی که آثار نویسنده گان جوان و گمنام آن زمان (از جمله کاترین منسفیلد وتی . اس. الیوت) را منتشر میکرد.
 ویرجینیا طی
جنگ های جهانی اول و دوم بسیاری از دوستان نزدیک خود را از دست داد.  که این حوادث دلخراش باعث افسرده گی شدید اوشد و درنهایت درروز ( 28 مارچ 1941 میلادی) پس ازاتمام آخرین رمان خود به ‌نام «بین دو پرده نمایش»، خسته و رنجوراز وقایع جنگ دوم جهانی و تحت تأثیر روحیه حساس و شکننده خود قرارگرفت ودچار افسرده گی شدید روحی گشت، چنانکه قادر نبود که تنهایی ناشی از جنگ را تحمل کند و پس از چندبار اقدام به خودکشی، سرانجام موفق شد که درشصت سالگی به زنده گی خود پایان دهد.
ویرجینیا وولف، رمان نویس بزرگ بریتانیایی در صبح یکی از روزهای مارچ سال 1941میلادی، پشت میزکارخود قرار گرفته، یاد داشتی را با مضمون"وداع با دنیا" برای خواهر و همسرش(لئونارد وولف) که مدیرمجله political Quarterly بود،می نویسد. سپس چوب دست اش را برداشته و گردش مورد علاقه خود را شروع می کند. همسرش وقتی این نامه را می بیند، با نگرانی به سوی او می شتابد.اما وقتی به رودخانه می رسد، تنها چوب دستیش برروی چمن زارکناررودخانه افتاده وازاوخبری نیست.

او یکی از بنیان‌گذاران بنیاد بلومزبری بود.نخستین زنده گینامه‌ نویس رسمی وولف خواهرزاده‌اش، کوئنتین بل است که گذشته از ویژه گی‌های مثبت، چهره‌ای نیمه‌ اشرافی و پریشان ازاو ترسیم کرده‌است. دردهه‌های 1980 و 1990 میلادی  پژوهشگران مختلفی درباره وولف نوشتند و به تدریج هم تصویری واقع‌بینانه ‌تر و متعادل‌تری از وولف به وجود آمد وهم به اهمیت سبک و فلسفه او در ادبیات و نیز نقد فمینیستی پرداخته شد. جین مارکوس از پژوهشگرانی است که درباره سبک وولف کتاب نوشته است . او وولف را سیاسی سرسخت و مبارز می‌داند واستدلال می‌کند. " وولف با آگاهی که به طبقه اجتماعی و تاثیر آن بررشد فردی داشته، نباید نخبه گرا محسوب شود. "
ویرجینیا وولف نویسنده رمان‌های تجربی است که سعی در تشریح واقعیت‌های درونی انسان را دارد. نظرات فمینیستی وی که از روح حساس و انتقادی او سرچشمه یافته، دردهه ششم قرن بیستم تحولی در نظریات
جنبش زنان پدید آورد . وی در نگارش از سبک سیال ذهن درادبیات بهره گرفته است.
کتاب اتاقی از آن خود وولف در کلاس‌های آیین
نگارش پایه‌های مختلف تحصیلی دانشگاهی تدریس می‌شود. علاوه بر اهمیت شیوه نگارشی آن، این کتاب ویژه گی‌های نثر مدرنیستی را درمقاله نویسی وارد کرده و سبک جدیدی ایجاد کرده است . گذشته از این، اتاقی از آن خود را شکل دهنده جریان نظری فمینیستی و به طورخاص نقد ادبی فمینیستی می‌دانند.

رمان‌های ویرجینیا:


1915 میلادی- سفر به بیرون

1919 میلادی - شب و روز

1922 میلادی - اتاق جیکوب

1925 میلادی - خانم دالووی


1928 میلادی - اورلندو

1931 میلادی - امواج (خیزاب‌ها)

1933 میلادی - فلاش
1941میلادی - بین دو پرده نمایش

No comments: