آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, August 21, 2013

حقوق زن در گذرتاريخ

جميله پلوشه
حقوق زن در گذر تاريخ، عنوان کتابِ است که به همت خانم شيرين نظيری نويسنده، فعال حقوق زنان، گرداننده ای ويبلاک آوای زنان، ويبلاک پرکار ومطرح درحوزه ای دفاع ازحقوق زنان نگارش یافته
است.
 
 
 
 
 
 
اين اثر دارای ٢١ فصل بوده و در ٨٠٠ صفحه از جانب انتشارات سعيد با تيراژ ١٠٠٠ نسخه  در کابل چاپ شده است.
فصل های اين اثر در برگيرنده مسايل خيلی مبرم و با اهميتی برای زنان و خواننده گان جستجوگر و علاقه مند به مسايل زنان در افغانستان، منطقه و جهان است. وی به بحث در باره ای زنده گی بشر در جامعه بدوی، پیدایش خانواده، نقش زن در روند تولید در دوره ماقبل تاريخ، ظهور نظام مادرسالاری و پدرسالاری درجامعه بدوی، جامعه برده گی، فيودالی و سرمايه داری... پرداخته است. بخشی از فصلهای اين اثربه جنبشهای زنان، فرمانها، قانونهای نوشته ونانوشته، فتواها درباره ای زنان، زنده گی نامه های زنان نامدار در سراسر جهان، منطقه و افغانستان اختصاص يافته است. برخی از فصلهای اين اثرهم بازتاب دهنده ای رفتار خشونت آميز در برابر زنان در افغانستان و برخی کشورهای جهان است.
بانونظيری، در اين اثر نگاه تاريخی به مسـُله زنان و نقش آنان در جوامع بشری از جمله افغانستان انداخته است. وی با پژوهش گسترده و گردآوری داده های فکری ساير صاحبنظران در اين حوزه کوشش کرده است که بستر رشد و تکامل نقش و اثرگذاری زنان در زنده گی اجتماعی را با انگيزه ها و شرايط مساعد و نامساعد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تصوير بکشد. اين اثر کوششِ است برای دادن پاسخ به اين پرسش که چه عواملی موجب گرديد تا زنان که زمانی جنس فرادست درجامعه بودند، به جنس فرودست و زيرستم تبديل شوند.
پرواضع است که هدف از نگارش، جمعآوری ، برگردانی و پژوهش همه ای اين مسايل در حوزه ای حقوق زنان با اين گسترده گی در يک کلمه ميتواند به يک مقصد شريفانه که همانا ارتقای سطح خودآگاهی جنسيتی زنان است، خدمت نمايد. و به نظر من امر خودآگاهی جنسيتی و مبارزه دادخواهانه ای زنان در کشور ما خيلی پيچيده تر نسبت به بسياری از جوامع ديگراست زيرا اين مبارزه نه تنها بر محورهای گو ناگونی مانند ضديت با تبعيض و ستم، مبارزه برای دموکراسی و قانونهای عادلانه ميچرخد بلکه همزمان به آن زنان در کشورما در برابر فقر، تنگدستی، برای دستررسی به امکانات حداقل در عرصه
های بهداشت، آموزش، کار و بالاتر از آن برای صلح و امنيت خانواده و کودکانشان که دغدغه ای اصلی آنان را ميسازد، میرزمند. امری که به پيچيده گی وضعيت زنان در سرزمين ما افزوده است، تهديدی است که بيش از همه برخاسته از تفکر زن ستيزانه ای طالبانی و سلطه  مافيای مذهبی- قومی اين دوکانداران دين  از ارگ تا پارلمان، از قضا تا حکومت  است که کمر به نابودی دستاوردهای اندک زنان بسته اند. در چنين اوضاع واحوال سهم روشنگرانه ای اين اثر در دفاع از حقوق زنان با اهميت است.
خانم شيرين نظيری خود انگيزه ی نوشتن اين کتاب را خيلی جالب بيان میکند:
"باید صادقانه اعتراف نمود که من مورخ نیستم. ولی وضعیتی ناگواری زنان میهنم، درطی سده ها بدینسو توام با خشونتها و جنایتهای خیلی سنگین و فجیع همراه با زجه ها و قربانیهای بیشمار، مرا واداشت. تا شمه ای از این خشونتها و بیعدالتیها را که ريشه در نابرابری جنسيتی، فقر، پسمانده گی فرهنگی، سنتهای سختگيرانه، تعـبير و تفـسير تنگ نـظرانه ای دينی و فرهنـگ مردسالار دارد، به روی کاغذ ریخته و ثبت این اثر نمایم".
درهمينجا به بانو نظيری به خاطر نگارش اين اثر  شادباش میگويم و برايش آرزوی پيروزیهای بيشتر مینمايم و خواندن اين اثر را به همه مبارزان حقوق زنان مشوره میدهم.
17 اگوست 2013
يادداشت: اين کتاب را میتوانيد از نشانی زير به دست بياوريد.
انتشارات سعید:آدرس : ابتدای جاده یی آسمایی ، کابل – افغانستان.
شماره های تماس: 0799312763
و 0705814642
 
 
 
 

No comments: