آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, June 15, 2013

معاوضه دختران در برابر حیوانات و هدیه

 دخترانی که در برابر ازدواج مقاومت می کنند ،از طرف خانواده هایشان مورد خشونت قرار می گیرند.
جوبا -عموی آگوئت به اوگفت: چه دوست داشته باشی چه نداشته باشی تو با این مرد ازدواج میکنی.











معاوضه دختران در برابر حیوانات و هدیه

 گزارش ژانت والش و گائوری وان گولیک از دیده بان حقوق بشر

آگوئت اهل سودان جنوبی در سن ۱۵ سالگی، مجبور به ازدواج با یک پیر مرد هفتاد و پنج ساله شد . خانواده او ۸۰ راس گاو را در قبال مهریه دریافت کردند . او به دیده بان حقوق بشر گفت :  من برای ازدواج نکردن مقاومت کردم ولی عمویم من را کتک زد و ازدواج صورت گرفت .آگوئت از مدرسه اخراج شد و برای زندگی با همسرش رفت . همسری که حالا او نیز وی را کتک میزند .
گزارش جدید دیده بان حقوق بشر- این پیر مرد می تواند مارا سیر کند – تو با او ازدواج خواهی کرد، “نگاهی دقیق به ازدواج کودکان در سودان جنوبی دارد. تقریبا ۴۸ درصد دختران ۱۵ الی ۱۹ ساله سودان جنوبی ازدواج کرده اند، بعضی از آنها حتی در ۱۲ سالگی. معمولا در سودان جنوبی خانواده ها بدون رضایت دختران ترتیب ازدواج را می دهند زیرا که معتقدند به نفع دخترانشان است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که خانواده ها نیز از ازدواج دخترانشان بهره مالی می برند، چون آنها در قبال دادن عروس بطور معمول گاو، پول نقد و یا هدایای دیگری از خانواده داماد دریافت می کنند .اگر در سودان شمالی کسی مثل آگوئت در برابر ازدواج استقامت کند از طرف اعضاء خانواده مورد خشونت قرار می گیرد .یک مقام دولتی به دیده بان حقوق بشر گفت: خانواده ای دخترش را به خاطر مقاومت در ازدواج اجباری به قتل رساند.

 ازدواج کودکان در سطح جهان بطور متناوبی وجود دارد. سازمان ملل متحد تخمین می زند که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۶۷ میلیون  زن بین ۲۰ تا ۲۴ سال قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند .بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ تقریبا ۳۴ درصد از زنان بین ۲۰ تا ۲۴ سال  در مناطق در حال توسعه قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند. پیش بینی می شود در دهه آینده هر سال ۱۴ میلیون دختر زیر ۱۸ سال ازدواج خواهند کرد. محققان دیده بان حقوق بشر پیرو مصاحبه ای که با ۸۷ دختری که مجبور به ازدواج زیر ۱۸ سال شده اند و مقامات دولتی و رهبران سنتی و پزشکان و مربیان انجام داده اند گفته اند : “ما دریافتیم که ازدواج کودکان منجر به خشونت خانگی، تجاوز توسط شوهر، ترک تحصیل و مشکلات بهداشتی و روانی و بارداری می شود”.

دختران و زنانی که در کودکی ازدواج کرده اند به دیده بان حقوق بشر از چگونگی آزار و کتک خوردنشان بخاطر اینکه کار خانه را درست انجام نمی دادند و مسائل و گرفتاری های مالی توسط همسران شان گفتند. بعضی از آنها اظهار داشتند وقتی که تمایلی به سکس نداشته اند مورد تجاوز همسرانشان قرار گرفته اند. یک عروس کوچک به ما گفت : “وقتی مجبور به ازدواج شدم ، برادرهایم ، مرا در خانه حبس کردند تا او (همسرش)بتواند با من سکس کند”.

ازدواج کودکان غالبا پایانی برای ادامه تحصیل آنها برای همیشه است. تعداد دخترانی که در سودان جنوبی به مدرسه می روند هنوز کم است؛ آمار دولتی در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که دختران تنها ۳۹%دانش آموزان مدارس ابتدایی و ۳۰%مدارس راهنمایی را تشکیل می دهند.

 به عنوان مثال دختری به نام آگچ می گوید :او عاشق مدرسه بوده ورویای پرستار شدن داشته است ولی در سن ۱۴ سالگی عمویش اورا مجبور به ازدواج با مردی کرده که به قول خودش از یک پیر مرد مو خاکستری که زن داشته است. آگچ از عمویش خواسته تا اجازه بدهد او ادامه تحصیل دهد اما او قبول نکرده است .او گفته دخترها متولد می شوند تا مردم به خوردن و حیات ادامه دهند .او گفت: “تنها می خواهم احشام خود را بگیریم”، یک مقام رسمی آموزش و پرورش می گوید: “والدین دختران خود را می فروشند .آنها برای تحصیلات ارزش قائل نیستند، آنها برای گاو و گوسفند ارزش قائلند”.

مشکلات بهداشتی و باروری نیز بلایی است که بر سر دخترانی که در کودکی ازدواج می کنند می آید. بنا بر اظهار صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، احتمال مرگ در هنگام زایمان بین دختران ۱۵ تا ۲۰ سال دو برابربیشتر از بالای ۲۰ ساله ها است و برای دختران زیر ۱۵ سال این احتمال یعنی مرگ در بارداری به پنج برابر افزایش می یابد .سودان جنوبی یکی از بالاترین آمار مرگ و میر مادران را داراست .

بارداری برای دختران نو جوان دارای خطرات گسترش زخم های زایمانی است .آنها به دلیل داشتن لگن خاصره کوچکتر در برابرانسداد زایمان آسیب پذیر هستند . زخم ها برای قربانیان باعث مشکل دفع ادرار و مدفوع می شود و غالبا” نمی توانند تمامی آنرا دفع کنند به همین دلیل منجر به ایجاد عفونت و بوی بد می شود. در سودان جنوبی هر سال ۵۰۰۰ دختر ازوجود این عفونت ها و زخم ها رنج می برند.

  به عنوان مثال: ویکتوریا دختری که در ۱۴ سالگی به مدت کمی پس از ازدواج باردار شد ،۳ روزقبل از عمل سزارین از انسداد زایمان رنج برد . ویکتوریا به ما گفت: آنها کودک مرا مرده بیرون آوردند. بعد از آن مستمرا” از من ادرار دفع می شود.

برهمین اساس ،در سودان جنوبی قوانین مربوط به برابری جنسیت ،حقوق کودکان وآموزش و پرورش به تصویب رسیده است . اما شکاف عمیقی باقی مانده که معمولا در اجرای این قوانین است .

سودان جنوبی احتیاج زیادی به همکاری و کمک های بین المللی برای پایان دادن به ازدواج کودکان و یا کم کردن عواقب آن دارد. برای شروع ،باید قانون ازدواج برای ۱۸ سال به بالا اجرا شود. وضع چنین قوانینی و اجرای آن باید برای رفع مشکلات ازدواج کودکان و مشکل مهریه، ایجاد آگاهی سراسری و کمپینی برای بالا بردن سطح آگاهی از ضررهای ازدواج کودکان ایجاد شود.

زنان و دخترانی نظیر آگوئت و آگچ و ویکتوریا محق لذت بردن از حداقل حقوق انسانی – آزادی و رضایت کامل در ازدواج ،برابری،حق تحصیل ،سلامتی – هستند. آنها همچنین حق دارند که به رویاهایشان تحقق ببخشند نه اینکه رویاهایشان را تخریب شود و به هیچ یک از آنها نرسند .

“ژانت والش نماینده حقوق زنان و گائوری وان گوئیک مدافع حقوق زنان در دیده بان حقوق بشر”

مترجم: فرشید افشار

No comments: