آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, March 11, 2013

مصاحبه لیلا خالد هواپیما ربایی برای دفاع از آرمان فلسطین

لیلا خالد عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و عضو شورای ملی فلسطین، اولین زنی که اقدام به ربودن یک هواپیمای اسرائیلی پس از جنگ 1967 کرده بود،










درمصاحبه با تلویزیون العربیه گفت:" او تصمیم داشت سه هواپیما را همزمان برباید اما دو تن از همرزمان وی نتوانستند وارد هواپیماهای مورد نظر شوند و تنها او موفق به ربودن هواپیمای اسرائیلی شد.

لیلا خالد در سال 1944 در فلسطین متولد شد و به دلیل اقدام به هواپیما ربایی در سال 1969 به یکی از معروفترین زنان جهان تبدیل شد. او به دلیل مبارزات طولانی به سمبل زنان مبارز در جهان عرب و فلسطین تبدیل شده است.
لیلا خالد گفت:" زمانی که اقدام به ربودن هواپیمای اسرائیلی کردم، عضو جبهه خلق برای آزادی فلسطین بودم. در آن زمان من اولین زنی بودم که در آگوست 1969 اقدام به ربودن هواپیمای اسرائیلی کردم."
وی افزود:" من از ربودن هواپیما دو هدف را دنبال می کردم، یکی آزاد کردن فلسطینیان در بند اسرائیل و دوم جلب توجه اذهان عمومی جهانیان به فلسطین ومردم."
وی در این مصاحبه اظهار داشت :" موفقیتم در ربودن هواپیمای اسرائیلی وهدایت آن به طرف سوریه به من جرات داد تا دومین هواپیمای آمریکایی TWA را بربایم. اما در فرودگاه لندن دستگیر شدم."
این زن فلسطینی ضمن اشاره به فراز و نشیب مبارزات ملت فلسطین گفت:" اکنون من با همسر و فرزندانم در اردن زندگی می کنم و عضو شورای ملی فلسطین هستم. از گذشته خود و مبارزه برای فلسظین پشیمان نیستم ، ما برای رسیدن به حقوق از دست رفته مبارزه می کنیم ف البته مبارزه با تغییر شرایط نیز تغییر می کند و مبارزه امروز شکل دیگری دارد."
وی در ادامه گفت:" نام تشکیلاتی من شادیه ابوغزاله بود این اسم را من به احترام شادیه ابو غزاله اولین زن مبارز فلسطینی که درسال 1967 شهید شده بود ، انتخاب کردم."
وی افزود:" پس از اینکه اولین و دومين عملیات ربودن هواپیمای اسرائیلی را با موفقیت انجام دادم ، در سال 1970 برای انجام سومین عملیات مجبور شدم عمل جراحی زیبایی بر صورتم انجام دهم و چهره ام را تا حدودی تغییر دهم . سپس به همراه یکی از مبارزان نیکاراگوائی بنام پاتریک ارگویلو برای انجام عملیاتی دیگر راهی ایالات متحده آمریکا شدم.
لیلا خالد گفت:" اما این بار به همراه گروهی از همرزمانم که برخی از آنها فلسطینی نبودند اما از آرمان ملت فلسطین دفاع می کردند تصمیم داشتیم سه هواپیما از شرکت اسرائیلی "عال" را همزمان در یک عملیات یکی در زوریخ و بقیه را از آمریکا برباییم اما متاسفانه موفق نشدیم چون دو تن از همرزمانمان نتوانستند به موقع عملیات را آغاز کنند و در نهایت رفیقمان آرگولیو در حین انجام عملیات به قتل رسید و دوتن دیگر براثر مشکلات غیرمنتظره عملیات را به تاخیر انداختند."
او افزود:" من به دست پلیس بریتانیا (اسکاتلندیارد) اسیر شدم و پس از آن دیگر همرزمان من با ربودن هواپیمای " پان آمریکن" آزادی مرا از زندان به عنوان پیش شرط مذاکره برای آزادی گروگان های هواپیمای آمریکایی و حکومت بریتانیا مطرح کردند و بریتانیا سرانجام مجبور شد مرا پس از تنها یک ماه آزاد کند.
لیلا خالد در پایان گفت:" یک سال پس از آزادی من جبهه خلق برای آزادی فلسطین که من عضو فعال آن بودم تاکتیک هواپیما ربایی را تغییر داد و به روش های دیگری برای مقاومت روی آورد."







No comments: