آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, February 9, 2013

نمایش مد دختران افغانستان در کابل

یک نهاد مدافع حقوق زنان موسوم به "زنان جوان برای تغییر" در افغانستان، با برگزاری نمایش مد لباس با حضور دختران افغان، توجه رسانهها را جلب کرده است.

این نمایش در یک رستوران در کابل با حضور نزدیک به صد مهمان شامل آوازخوانان، نویسندگان، فعالان مدنی و شماری از خبرنگاران رسانه‌های بینالمللی برگزار شد.
از دستار تا پیراهنهای کوتاه و دراز و لباسهای سنتی از جمله شال، چپن (عبا) و پتو از پوشیدنیهایی بود که ده دختر و سه پسر افغان آن را به تن کردند و نمایش دادند.
رژه دختران افغان
هر چند محل برگزاری این نمایش مد خیلی مناسب نبود، اما حضور پررنگ دختران افغان توجه بسیاری را جلب کرد و ظاهراً هدف نهاد برگزارکننده این نمایش هم همین بود.
این نمایش مد شامگاه روز جمعه، ۲۰ دلو/بهمن در راهرو یک رستوران برگزار شد و تنگ بودن محل نمایش از مشکلات این برنامه بود.

مدلهای تازه کار دختر و پسر یکی به دنبال دیگری از جلو مهمانان رژه رفتند. پیش از این چندان سابقه نداشته که دختران افغان در نمایش مد در مقابل خبرنگاران و عکاسان در داخل کشور رژه بروند.
صبریه کارآیین، دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل به طور داوطلبانه در این برنامه شرکت کرد.
هدف از برگزاری این برنامه بیرون آوردن جوانان از انزوا است
او در تهران به دنیا آمده و ۲۱ سال عمر دارد. ده سال میشود که در افغانستان زندگی میکند.
خانم کارآیین میگوید که مدل شدن بزرگترین آرزوی زندگی‌اش است و می خواهد روزی رژه رفتن در یکی از بزرگترین برنامههای مد جهان را تجربه کند.
خانم کارآیین در پاسخ به این سوال که آیا نگران حساسیت های جامعه سنتی افغانستان نیست، گفت: "برای من فرق نمیکند، هر چیزی که دلم بخواهد و بتوانم از آن در زندگی‌ام لذت ببرم، من آن کار را انجام میدهم."
با وجود این، بیشتر این مدل ها میپذیرند که اگر با لباس، سر و وضعی که در نمایش مد حضور یافتند، در خیابانهای شهرهای دوردست و حتی کابل ظاهر شوند، با واکنشهای منفی مردم و حتی نهادهای محافظه کار مواجه خواهند شد.
فرار از انزوا
پیش از این چندان سابقه نداشته که دختران افغان در نمایش مد در مقابل خبرنگاران و عکاسان در داخل کشور رژه بروند
بیشتر دختران و پسرانی که در این جا برای نمایش لباس آماده شدند، تجربۀ زیادی در دنیای مد ندارند.
یکی از برگزارکنندگان این برنامۀ نمایش لباس به بیبیسی گفت که دختران و پسران جوانی که در این برنامه شرکت کردند، مدلهای حرفه‌ای نیستند و تنها علاقه شخصیشان آنها را به این نمایش کشانده است.
ظفر صالحی، عضو نهاد "زنان جوان برای تغییر" از گردانندگان این برنامه به بیبیسی گفت که هدف از برگزاری این برنامه بیرون آوردن جوانان از انزوا است.
آقای صالحی می‌گوید که برای جلوگیری از برانگیخته شدن احساسات مردم، رسانههای داخلی در این برنامه دعوت نشدند.
او افزود: "ما حس کردیم که اگر این برنامه را در انظار عمومی برگزار کنیم، مردم عادی آن را ببینند و رسانههای داخلی چنین برنامه را در شرایط فعلی افغانستان پوشش دهند، هم برای ما و هم برای مدلها مشکلآفرین است. ولی باید کاری کنیم تا از این انزوا بیرون شویم."
شهربانو زیرک از دیگر مسئولان این برنامه گفت که چنین برنامه ها می تواند دختران را به مشارکت در مسایل اجتماعی تشویق کند و جرات ببخشد.
مدلهای تازه کار دختر و پسر یکی به دنبال دیگری از جلو مهمانان رژه رفتند
خانم زیرک گفت: "دختران هرکاری را که دوست دارند، باید بیایند جلو و آن را انجام بدهند، من چالشها را پذیرفتم، با موانع مبارزه کردم و پیش آمدم و حالا هم خوشحال هستم."
کسانی که در محل برگزاری نمایش مد کابل حضور داشتند هم واکنشهای مختلفی نسبت به این برنامه ابراز کردند.
فهیم احمدزی گفت: "از دیدگاه مردم عام هنوز این نوع برنامهها با وضعیت اجتماعی افغانستان چندان مطابقت ندارد." اما میافزاید که این گونه برنامهها میتواند برای ارتقای نقش زنان در جامعه نقطه آغاز باشد.
اجمل پارسا، آوازخوان که در این برنامه شرکت کرده بود، برپایی چنین برنامهها را برای نمایش لباس و فرهنگ مردم افغانستان به دنیای بیرون موثر میداند، اما تاکید دارد که این نمایشها باید به صورت حرفهای برگزار شود.
در این نمایشگاه بیش از ۳۰ طرح لباس مردانه و زنانه افغانی نمایش داده شد.




No comments: