آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, February 6, 2013

آيا او را ديده‌ايد؟


برگرداننده: جميله پلوشه
از انتشارات عفو بين‌الملل - بخش هلند
ايدز و ويروس اچ.آی.وی و زنان




 
سـيبونگليی (نام مسـتعار) زمانی که بيش از هفت سـال نداشـت مورد سـؤ اسـتـفاده جنسی از طرف شـوهر خاله اش قرار گـرفـت. وی به خاله اش شـکايت برد ولی او کاری در اين زمينه انجام نداد. او از خانه فرار کرد و نزد فرد متـنفـذ روحانی پناه برد. اما سـيبونگليی بار ديگر مورد تجاوز اين مرد روحانی قرار گرفت و او در نتيجه تماس هـای جنسي تحميلی در ژانویه ۲۰۰۰ دچار بيماری مقاربتي گرديد. پليس او را به يک "محل نگهداری موقت" انـتقال داد در آنجـا او تحت مراقبت بهداشـتی بود ولی از لحاظ ایدزمورد آزمايش قرار نگـرفـت، زيرا در صورت عدم حضور يک فرد بالغ خانواده و بدون اجازه وی، اين آزمايش انجام نمیيابد. دو مرد متجاوز در ژوئن (جون) ۲۰۰۳ به دادگاه کشـانده شـدند و سـيبونگليی چشـم در چشـم کسـانی که به وی تجاوز نموده بودند، در دادگاه غير علنی در مورد اين جنايت شـهـادت داد. اما مردان رهـا گرديدند. سـيبونگليی يکی از ده هـا قربانی خشـونت جنسـی در کشور سـوازيلند به شـمار ميرود. ايـدز و ويروس اچ.آی.وی[1] در اين سـرزمين به طور گسـترده پخش گرديده و بيداد می کند. ۳۶ در صد تمام زنـان باردار که به مراکز مراقبت زنـان باردار مراجعه مینمايد، دچار ويروس اچ.آی.وی هسـتند.
در ميان زنـان آفريقايی شـمار کسـانی که آلوده به ايـدز و ويروس اچ.آی.وی میبا شند، با شـتاب سـرسـام آوری در حال رشـد میباشد. اثرات دوجانبه ميان ايدز/و ويروس اچ.آی.وی و خشـونت از يک سـو، فقر و فرودسـتی از سـوی ديگر هر روز نسـبت به روز گذشـته بیشـتر آشـکار می‌گردد. در واقعيت فقر برای انتشـار و سـرايت ایدز (به عنوان يك بيماری مقاربتي)بسـتر مسـاعد و پیش شـرط مناسـب شـناخته شـده اسـت. آخرين آمار سـازمان هـای کمک رسـانی ملل متحد حاكيست که: که در آفريقا، دختران جوان بين سـنين ۱۵ ـ ۱۹ شـش بار بيش ا‌ز پسـران هم سـن خويش، امکان ألوده شـدن به ايـدز و ويروس اچ.آی.وی را دارند. تجاوزهای جنسی وعدم امکان صحبت در باره مناسبات سالم جنسی علت اساسی این تفاوت مقدار آلودگی بین پسران و دختران بشمار می‌روند. سـن و سـال هیچ گونه مصونيتی را برای زنـان در برابر خشـونت بوجود نمیاورد. در حاليکه در بسـياری از جوامع به زنـان مسـن به لحاظ آگاهی و تجربه ای که آنان از آن برخوردار اند، احترام میگذارند و براي آنان منزلت بلند تر و آزادی بیشـترقايل میگردند، ولی در برخی جوامع برخلاف این رفتار میشود و زنان سالمند مورد سوء رفتار واقع می‌شوند، به خصوص بيوه‌هایی که تنهاو ناتوان هستند. منابع بسـياری در کشـور زیمبابوه از موج در حال افزایش حملات به بيوه زنـان اطلاع میدهند و همچنين آنها را در امر انتشـار ايـدز و و ويروس اچ.آی.وی متهم میکنند.
عفو بين‌الملل بيانيه ای را در رابطه با "روز جهـانی ايـدز" در اول دسـامبر ۲۰۰۳ منتشـر نمود و به حقوق هر فرد برای دسـتيابی به آگاهی و اطلاعات معتبر و واقعي در مورد بيماری ايـدز و ويروس اچ.آی.وی تاکيد کرد. اين اطلاعات از اهميت ویژه ای برخوردار اسـت. زيرا کسـانی که از ميان فرودسـت ترين لايه های اجتماعی برخاسـته اند، بيشتر درخطر ألوده شـدن به اين آفت قرار گرفته اند بخصوص زنـان که از امکان به دسـت آوردن اطلاعات لازم بی بهره اند. عفو بين‌المللي از تمام دولت‌ها میطلبد تا در جريان سـیاسـت گذاری و تدوين قوانين، چنانکه در برابر انتشـار ايـدز و به مبارزه می‌پردازند به تبعيض (ميان زن و مرد) نيز ميدان عمل ندهند. اگر مبارزه بر عليه اید ز و ويروس اچ.آی.وی ، موازی و همزمان با رفع تبعيض پیش نرود، ميليونهـا انسـان در خطر نابودی و تهديد قرارخواهند گرفت.
زنـان و دختران بیشـترين قربانيان تجاوز جنسـی اند و آنها را علاوه بر خطر باردار شـدن، خطر دچار شـدن به و ويروس اچ.آی.وی وايـدز (و ساير بيماری هـای واگير مقاربتی) هم تهديدشان میکند. اين هم آشـکار شـده اسـت که اثر دارو هـای پیش گيری کننده حتا بعد از ٧۲ سـاعت آلوده شـدن به ويروس اچ.آی.وی، خطر مبتلا شـدن را کاهش میدهد. ولی فقط عده انگشـت شـماری از زنـان، در کشـور های فـقير میتوانند اين دارو را به دسـت آوردند. زنانی که سعی می‌کنند در مناسبات جنسی با شوهرانشان از وسا‌يل پيش‌گيری کننده استفاده کنند، متهم به بدکاره بودن و مبتلا بودن به ويروس می‌گردند. در واقع ازدواج، زن را از مبتلا شـدن به ويروس که دربدن مرداش فعال است، محافظت نمینمايد. گزارش های متعدد اشـاره به اين امر دارند که (زنان ويروس را ا‌ز شوهران‌شان، يا بطور ا‌رثی ا‌ز والدين شان و يا ا‌ز طريق وسايل طبی آلوده کسب نموده اند.م) زنـانی که در فقر بسـر میبرند، و آنانيکه شـوهر، پدر و مادر را در اثر مرض ايـدز از دسـت داده اند، در وضعيتی قرار ميگيرند که برای زنده ماندن و يا تامين بخور و نمير اجباراً به تن فروشی کشـانيده میشـوند و به اين ترتيب در برابر خطر ويروس اچ.آی.وی آسـيب پذيرتر میشـوند.
در۱٩٩۴ زمانی که تبعيض نژادی در روانـدا بيداد می‌کرد، زنـان بطور سـيسـتماتيک مورد تجاوز جنسی واقع میشـدند و بدين ترتيب شـمار زيادی از آنان مبتلا به ايـدز و ويروس اچ.آی.وی گرديدند. ولی بخش اندکی از آنان توانسـتند به داروی ضروری دسـت يابند و سـايرين بوسـيله خانواده هـا يشـان با بر چسپ بد کارگی و يا بخاطر زایمان طفل ناخواسته‌، از خانه هـای شـان رانده شـده و يا از دسـت يافتن به دارو بی نصيب شـدند. به همان اندازه که وضع سلامتي آنان به وخامت گراييد وضع و امکانات اقتصادی آنان نيز به وخامت کشـيده شد. حکومت رواندا بارهـا اعلام داشـت که قصد دارد تا به آنهـا غرامت بپردازد. ولی تا کنون، حدود نه سـا‌‌‌‌ل پس از آن سـالهـا، آشـکار گرديد که اين وعده هـا جز حرفهـای ميان تهی چيزی بيش نبودند. مصيبت بار تر ا‌ز همه ا‌ینکه عده بزرگی ا‌ز اين زنان در چنين شرايط دشواری به روابط جنسی در برابر پول، وسايل معيشت، غذا و سرپناه تن دادند.
زنـان آگاهی و اطلاعات کمتری نسـبت به مردان در باره ايـدز و ويروس اچ.آی.وی بدسـت میآورند. آخرين پژوهش در اين زمينه در ۲۳ کشـور رو به رشد نشـان می‌دهد که مردان نسـبت به زنان اگاهی بیشـتری در باره بيماری ها دارند. در اوضاع و احوال کنونی بعلت کمبود منابع مالی و داروئی همراه با دشـواری هاي موجود در شـبکه خدمات بهداشـتی تنها ۵ در صد از بيماران آلوده به ويروس ايـدز داروی مناسـب به دسـت می‌آورند.
متاسـفانه بسـياری از کسـانيکه به ويروس ايـدز و ويروس اچ.آی.وی مبتلا هسـتند نه در باره مبتلا بودن شان و نه در باره تاثیر دارو هـای لازم بر این بیماری آگاهی دارند. اخيراً شـرکت هـای فــراملـيـتی تـولـيـــد نــوع جديد داروی ضد اين ويروس را کشف کرده اند، ولی بهای گران اینگونه دارو هـا با مارک هـای شـناخته شـده برای مردمان فرودسـت جهـان غير قابل پرداخت اسـت. چندی قبل در اين زمينه بحث جدی بين سـازمان هـای بين المللی تجارت در باره توازن بین حق شـرکتهـای تولید کننده دارو از يک سـو و حق دسـتيابی افراد  تهيدست  به آن داروها از سـوی ديگر (برای زنده ماندن)، پیش آمد، که نتيجه آن در ۳۰ اگسـت ۲۰۰۳ امکان دسـت يابی به دارو هـای دارای مارک هـای معروف را نسـبتاً سـاده تر سـاخت. برخورد کشـور هـای فقیر مصرف کننده و سـازمانهای توليد دارو در رابطه با بهای نسبتا بالای این داروها، داراي روند سازنده و مطلوبی نیست.
برخی از کشـور هـا با بی اعتنائی به قواعد شـرکتهای دارو سـازی در مورد حفظ حقوق تولید کنندگان، خود در گام نخسـت اقدام به توليد دارو های بدون مارک تجارتی نمودند. بطور مثال کشـور برزيل در آغاز سـالهـای ۱٩٩۰ به يک برنامه تبلیغاتی برای پیش گيری و تداوی پرداخت. اين کشـور به توسـعه کارخانه های دولتی توليد دارو های ارزان قیمت بدون مارک تجارتی برای درمان ايـدز پرداخت. بر اسـاس اطلاعات موسـسـه ملی پـژوهـش ايـدز و ويروس اچ.آی.وی در نتیجه اين اقدام از سـال ۱۹۹۴ تا سال۲۰۰۰ از بيش از ۶۰۰۰۰ مورد توسعه ايـدز، و ۹۰۰۰۰ حادثه مرگ و ۳۵٨۰۰۰ مورد بسـتري شـدن در بیمارستان جلو گـیری گردید.


[1] . اچ آی وی (HIV) حروف اول نام «ویروس نقص ایمنی انسانی»Human Immunodeficiency Virus به زبان انگلیسی است، که عامل ایجاد ایدز شناخته شده است.اچ.آی.وی ویروسی است که با مختل کردن عملکرد و متلاشی کردن نوعی از یاخته‌های مسؤول ایمنی منجر به نقص دستگاه دفاعی بدن انسان می‌شود. از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. ويکی پيديا


 

No comments: