آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, February 12, 2013

موسسه اکسفا برای بلند بردن ظرفیت زنان پولیس با سه نهاد زنان عقد قرار داد نمود

کابل (وخت): موسسه اکسفام جی بی پروژه را بخاطر تمویل فرصت های رهبری برای زنان بمنظور توسعه رهبری، امنیت زنان و عدالت جنسیتی در افغانستان با سه نهاد دفاع از حقوق زنان به امضا رساند.


لیوکورتکاس رییس موسسه اکسفام در رابطه به امضای این پروژه گفت که دو میلیون یورو به افغانستان و یمن در نظر گرفته شده است که 1،6 میلیون آن را در بخش های بلند بردن ظرفیت زنان در رهبری، امنیت زنان و عدالت جنسیتی در افغانستان به مصرف خواهیم رساند.
وی افزود که اهمیت این پروژه بخاطر برای ما ارزش بیشتر دارد که برای رشد و انکشاف زنان پولیس به مصرف میرسد.
او گفت: "هدف اساسی ما در این پروژه حمایت از آوردن صلح، از بین بردن فقر در زنان به سطح افغانستان، بلند بردن سطح رهبری زنان در پروسه صلح، تامین امنیت، پایین آوردن خشونت و دسترسی زنان در تصمامیم، مربوط اقتصاد میباشد."
او می گوید که بلند بردن ظرفیت نهاد های زنان در افغانستان و ارتباط دادن آنها با نهاد های مربوطه در کشور یمن نیز قسمتی از این پروژه به حساب میاید.
محبوبه سراج رییس شبکه زنان افغان که یکی از تطبیق کننده گان این پروژه به حساب میاید گفت، تطبیق این پروژه مربوط به سه نهاد شبکه زنان افغان، مرکز تعلیمات زنان افغانستان و نهاد کمک کننده برای زنان و اطفال افغانستان میشود.
او گفت که زنان پولیس در افغانستان یک فیصد تمامی پولیس افغانستان را تشکیل میدهد که 80 فیصد آنان در شاهراه تمرکز پیدا کرده است.
وی افزود که این پروژه در 9 ولایت تطبیق میشود که در ابتدا از ولایات بامیان و بلخ آغاز میشود و بعدا در ولایات کابل، باذغیس، ننگرهار، هرات، غزنی و تخار نیز بالای زنان پولیس تطبیق خواهد شد که دو سال را در بر خواهد گرفت.
او گفت: "با تطبیق این پروژه میخواهیم زنان پولیس را کمک نموده، در ساختن اتحادهی پولیس آنان را یاری دهیم تا از یکسو وظایف وظایف شان به درستی انجام دهند و از سوی دیگر صدای آنها را در رابطه به موضوعات مختلف به گوش مقامات مختلف برسانیم.
قابل ذکر است که زنان پولیس در کشور با چالش های و مشکلات زیاد ناشی از عرف و عادات قومی و قبیلوی در جامعه ی کنونی افغانستان مواجه اند. 
خبرنگار: نوید احمد بارکزی
تصحیح: عاطف




No comments: