آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, January 29, 2013

دانشگاه الاقصی در غزه پوشیدن حجاب را اجباری کرد

غزه-یوسف صادق، دوشنبه - 28 ژانویه 2013م
دانشگاه الاقصی در شهر غزه فلسطین پوشیدن حجاب برای دانشجویان زن در این دانشگاه را اجباری کرد. در عین حال وزارات آموزش عالی نوار غزه مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است .

به گزارش العربیه وزارت آموزش عالی نوار غزه این تصمیم را "ناقص" و "غیر قابل اجرا" توصیف کرد.
دانشگاه الاقصی زیر نظر حکومت خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس اداره می شد، اما پس از بروز اختلاف میان محمود عباس و اسماعیل هنیه، جنبش حماس این دانشگاه را به کنترل خود درآورد.
سارا یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت و گو با العربیه.نت گفت :" ما در جامعه ای قبیله ای و خانوادگی زندگی می کنیم و همه دختران و زنان مگر تعداد کمی در شهر غزه با حجاب هستند."
بر اساس این گزارش بسیاری از دانشجویان زن در دانشگاه الاقصی با ابراز نارضایتی نسبت به تصمیم مقامات دانشگاه این اقدام را در چارچوب سرکوب آزادی های عمومی توصیف کردند.
در مقابل نسرین شاهین یکی دیگر از دانشجویان از تصمیم دانشگاه استقبال کرد و گفت :" این امری طبیعی است که زنان با حجاب وارد دانشگاه شوند چرا که دین اسلام از زنان خواسته است این فریضه را حفظ کنند."
از سوی دیگر علی الجرباوی وزیر آموزش عالی در نوار غزه با صدور بخشنامه ای تصمیم دانشگاه الاقصی را باطل و غیر قابل اجرا خواند.
وی در این زمینه تاکید کرد که دانشگاه الاقصی دولتی است و بر اساس ماده 4 قانون مربوط به دانشگاهها اداره امور آن تابع تصمیمات کابینه دولت است.
وی همچنین گفت :" هیچ قانونی درباره نحوه لباس پوشیدن زنان در حکومت خودگردان فلسطین وجود ندارد."
از سوی دیگر فائق الناعوق معاون دانشگاه الاقصی بر لزوم اجرای این تصمیم از سوی دانشجویان زن تاکید کرد اما وی در عین حال بیان داشت که پوشش حجاب به شکل تدریجی اعمال خواهد شد.




No comments: