آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 29, 2012

برنده جایزه مدیترانه دانشجویان ٢٠١٢ در فرانسه

شبنم زریاب، هنگام امضای کتابش در یکی ازکتاب فروشی های فرانسه

« پیانو نواز افغان»       

"پیانو نواز افغان"، اولین رمان "شبنم زریاب"- نویسنده جوان افغان، جایزه رمان "مدیترانه دانشجویان برای سال ٢٠١٢" در فرانسه را بدست آورد. این جایزه در شهر مون پلیه در جنوب فرانسه همه ساله از سوی هیأت داوران به یکی از پنج رمانی اهدا می گردد که هر سال از ادبیات زبان فرانسه انتخاب و با رأی دهی نمایندگان دانشجویان بیشتر از ۵٠ مدرسه در جنوب فرانسه بحیث بهترین رمان انتخاب می گردد.
رمان "پیانو نواز افغان در رقابت های امسال جایزه "مدیترانه دانشجویان" با چهار رمان برجسته دیگر از نویسندگان فرانسوی زبان به رقابت پرداخت و با رایدهی نزدیک به ۵٠ در صد دانشجویان خواننده این رمان ها، که شمار شان به ١٢۴١ تن میرسید بعنوان بهترین رمان مدیترانه دانشجویان ٢٠١٢" انتخاب شد. 
"شبنم زریاب" در سال ١٩٨٢ در کابل تولد شده و و در اولین سال های کودکی اش در جریان تجاوز ارتش سرخ به افغانستان، با خانواده اش به فرانسه مهاجرت کرده است
"پیانو نواز افغان"، بازبان ساده و صمیمی آمیخته با طنز، تصویری از روزهای کودکی قهرمان کتاب را در افغانستان و سپس رویارویی او با دنیای ناشناخته و پر از اضطراب مهاجرت در یک کشور بیگانه را به تصویر می کشد.
شبنم زریاب، دختر سپوژمی زریاب و اعظم رهنور زریاب است که هردو از پیشگامان ادبیات داستانی افغانستان معاصر بشمار می روند .
وی علاوه از نویسندگی در رشته سینما هم فعالیت دارد و سال گذشته فیلم مستند او «من می گذرم»، در فیستیوال "یک سرزمین، یک فیلم" در فرانسه، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرده بود.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

نوشته  واسع محسن  

اعتراض اصغر فرهادی به "رفتار ناشایست با مهاجران افغان در ایران "

يكشنبه 29 اپریل 2012م روزنامه "شرق" گزارش داد
اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار ، نسبت به آن چه "رفتار ناشایست با مهاجران افغان در ایران" نامید، اعتراض کد.
به نوشته روزنامه "شرق " قرار است فرهادی به زودی برای همدلی با مهاجران افعان مقیم ایران ، به این کشور سفر کند. او در این باره گفته است: "انداختن علت ناامنی و بيكاري به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است."
بنا بر این گزارش فرهادی، كه اين روزها در حال فراهم كردن مقدمات ساخت فيلم بعدی ‌اش در پاريس است، در واكنش به اخبار رفتارهای ناشايست اخير با مهاجران افغان در ايران، بر آن شده تا چند روزی به كشور بازگردد و با نمايش فيلمش و برگزاری جلسات نقد و بررسی در ميان مهاجران افغان، همدلی خود را با آنان اعلام كند.
فرهادي در اين‌باره می‌گويد: "چنين رفتارهای ناشايستی با مهاجران در ايران برای كشوری كه خود يكی از بالاترين آمار مهاجران را در كشورهای ديگر جهان دارد، تلخ است."
اصغر فرهادی كه با تاثيرگذاری فيلمش بر مردم بسياری از نقاط دنيا و همچنين آن لحظه دلنشين شاد كردن مردمش در مراسم اسكار و صحبت‌هاي پس از آن، به عنوان يكی از صد چهره تاثيرگذار سال جهان از سوی مجله تايم لقب گرفته، می‌افزايد: "انداختن علت ناامنی و بيكاری به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسئوليت است."
او در سال‌های دور در مجموعه تلويزيونی "داستان يك شهر" نيز، با اختصاص دو قسمت از اين مجموعه به مهاجران افغان كه با نام "افغانی" از شبكه 5 سيما پخش شد، به مشكلات و مسايل روز مهاجران پرداخته بود.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

کنسرت بالای هجده سال لیدی گاگا در کوریای جنوبی

29 اپریل 2012 - 10 اردیبهشت 1391
لیدی گاگا خواننده پاپ مشهور، تور جهانی خود را در سئول پایتخت کوریا جنوبی با کنسرتی آغاز کرده که تنها هواداران بالای هجده سال او اجازه شرکت در آن را دارند.
اعتراض ها در پایتخت کوریا جنوبی باعث شد مقامات این کشور این کنسرت را تنها برای افراد بالای هجده سال مجاز کنند.
یک گروه کوچک از مسیحیان بیرون استادیوم المپیک سئول، جایی که ۴۵ هزار نفر از هواداران لیدی گاگا حضور دارند به اعتراض جمع شدند.
این تور دوم ماه می یکی از چهار اجرایش را در هنگ کنگ پی می گیرد.
در سئول معترضین به برگزاری این کنسرت هفته هاست که اعتراضات خود را آغاز کرده اند و ادعا می کنند که این خواننده "از نظر جنسی بی پرواست" و ممکن است جوانان را "آلوده کند."
یک گروه که خود را "شهروندان علیه کنسرت لیدی گاگا" نامیده اند می گویند این کنسرت بیش از حد "هرزه نما و هم جنس خواهانه" است.
بسیاری از هوادارن لیدی گاگا لباس هایی مشابه لباس های جنجالی خواننده محبوبشان را پوشیده و به کنسرت آمده بودند.
آنها که در این کنسرت شرکت کردند شاهد مدل هایی تازه از لیدی گاگا بودند از جمله یک کلاه به شکل پیانویی بزرگ و نیز لباسی چسبان از چهار گیتار.
تور لیدی گاگا در بریتانیا در شهریور ماه در استادیوم تویکنهام آغاز می شود.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان